|
Bærbar vs. Stationær = strøm |
Besvar ![]() |
Forfatter | |
ladiesman217 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 26-Juli-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2337 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 13-Maj-2014 kl. 19:07 |
Måske er det her et dumt spørgsmål, men så håber jeg at I vil hjælpe mig med at svare på det alligevel. Jeg havde min stationære PC til at køre om natten i nogle dage, men for at spare lidt på strømmen, så lånte jeg en bærbar til at køre i stedet for, for den må vel bruge mindre i strøm, eller? Jeg tænker bare der er jo ikke så store komponenter der skal køre, eller det er måske det samme? Der er batteri i min bærbar computer, så når det er ladet op, og selvom strømledningen sidder i computeren, så bruger den vel mindre strøm?
|
|
|
|
![]() |
|
Radiomanden ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 17-Maj-2004 Sted: 4100 Status: Offline Point: 40543 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er jo muligt at se på strømforstningen hvor meget det maximale forbrug er. Det gllder både for en Laptop og en Stationær. Så se hvor meget mere den Stationære bruger i forhold til Laptoppen. |
|
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
|
![]() |
|
claus_jac ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-August-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5570 |
jo generelt bruger bærbare komponenter markant mindre strøm, men det kommer nu godt nok an på hvad det er for en maskine og hvordan den er bestykket. - Businessmaskiner som ikke har diskret grafikkort kan faktisk komme rigtigt langt ned i forbrug, men sidder der et grafikkort i maskinen, så er der generelt ret stor forskel. det kommer i høj grad også an på hvad det er for et bundkort der sidder i maskinen.
Man får bare ikke helt samme performance ved bærbare komponnter i forhold til en rigtig desktop maskine. Så det er lidt et tradeoff hvad man gerne vil. |
|
![]() |
|
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
Det er hele pointen med en bærbar enhed, at den skal bruge så lidt strøm som muligt, da den jo kører på batteri, og derfor skal kunne virke i tilpas tid på dette. Og det er af samme årsag for det meste også grunden til, at performance er markant lavere på bærbare enheder end tilsvarende stationære, der jo af gode grunde ikke behøver holde strømforbruget nede.
Dertil skal dog siges, at tidens trend med grøn energi osv. også har rykket en del ved stationære enheder. Så mange af disse også bruger meget mindre strøm i dag. Det er først når man skruer en maskine sammen til et specifikt formål, (f.eks ekstrem gaming), at strømforbruget kan stige til voldsomme højder. I gamle dage brugte min CPU i stationære workstation (intel) typisk ca. 95watt. Og det var for CPUen alene. Det ville være utænkeligt at smide sådan en CPU i en bærbar enhed, da den i sig selv ville dræne batteriet i løbet af ganske kort tid. En direkte kandidat ville nok bruge omkring 45-65watt i dag, måske endda mindre. Og samtidig være mange gange hurtigere. Mit efterhånden gamle GFX kort jeg har siddende i min workstation i dag (GTX260) bruger også voldsom med strøm. Mener det er 140watt. Så snart jeg tager mig sammen, så udskiftes det til et GTX660, som er mange gange hurtigere men bruger væsentlig mindre strøm. Det skiftes dog primært fordi jeg skal bruge flere CUDA kerner. Og der er GTX660 billigst til prisen. Jeg spiller ikke så meget, selvom det også ville være rimelig egnet til dette formål. |
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |