|
3 spørgsmål til opsætning af forstærker |
Besvar ![]() |
Forfatter | |
Heschen ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 01-Januar-2009 Status: Offline Point: 34 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 22-Februar-2016 kl. 13:28 |
Hej.
Jeg har lige fået købt mig en Pioneer vsx 1130 forstærker da min gamle stod af. Har brugt weekenden på at sætte den op og har brugt den MIC der følger med og så det program der sender en masse lyde ud. Min stue er lidt dårlig indrettet, så den ene front højttaler står delvis skjult bagved et hjørne af sofaen i forhold til hvor jeg sidder og lytter, så tror det påvirker den auto indstilling en smule. Spørgsmål 1: Den har indstille alle højttalere og sat dem til forskellig distance og rettet lidt på DB, ud fra hvordan de står i stuen, så virker det til at den har ramt ok med alt det. Den har dog sat mine Dali Concept 6 front til large og der kommer bare INTET bas ud af min forstærker, uanset om jeg rettet crossover til 200-150-100-80-50. De måder jeg kan få bas ud af SW er ved enten at sætte FW til "PLUS", ellers hvis jeg sætter front speakers til Small. Hvad er det rigtige at gøre her??, ud fra hvad jeg har kunne læse og prøve mig til så tror jeg Small og så 100 i crossover rammer bedst. Spørgsmål 2 Hænger lidt sammen med spørgsmål 1...... Min FW står på auto, det vil sige den selv slukker og tænder når den får input, dog tænder den ikke hvis jeg ser tv eller andet på lav volume og med lav bas, men hvis jeg skruer lidt op, så fanger den bassen og tænder. Det sjove er hvis jeg så skruer ned til den volume den havde før, hvor den ikke tændte på bass, så bliver den ved og bassen er også mærkbar, hvorfor tænder den ikke på den smule bas der jo rent faktisk kommer??? er det min crossover den er galt med, eller er det bare en ting man skal leve med når man bruger den her auto funktion at den skal have en vis kraft af bas før den tænder?? Spørgsmål 3: Den der auto indstilling af speakers har indstillet alle mine speakers ret lavt fra -7db til -1db afhængig hvor de står, dette gør dog at jeg syntes jeg skal skrue ret meget op for volumen.. min forstærker går fra -60db til +12db og skal op på -10db før der er ok lyd til en god film. Vil der være noget galt med at jeg skruer ALLE speakers op med f.eks 4db?? Så længe de bliver skruet op med samme db, ødelægger det vel ikke lyden?? Kan nemlig se at min forstærker har en funktion der hedder +db ALL, men kan også skrue dem enkeltvis. Ved godt dette er meget begynder spørgsmål, men man skal jo starte et sted. Takker mange gange på forhånd Kim |
|
![]() |
|
fiskerendk ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 18-November-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 815 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Først og fremmest tillykke med din nye receiver.
Spg1: Hvis du har en subwoofer skal front højtalere stå til small. Spg2: Har heller aldrig fået auto turn on til at virke ordentligt på sw ved lav volume. en tv strømskinne der tænder subwooferen når forstærkeren tænder plejer at være en super løsning istedet. Men måske andre har bedre løsninger. Spg3: Så vidt jeg ved skyldes de store negative justeringer af højtalernes dB at receiveren forsøger at indstille volumen ved 0db (volume) til et lydtryk på 75db ved lyttepositionen (ret mig hvis jeg tager fejl). Og min lx83 har lavet lige så store minus 6-9db og jeg har rettet alle til med +6, altså til 0-(-3). Og det fungere super, om det er rigtigt at gøre det sådan ved jeg ikke, men man kan nu se tv ved normal volume på 20-25 og film ved 10. Også ned til 0 når man holder fest. Redigeret af fiskerendk - 22-Februar-2016 kl. 14:01 |
|
![]() |
|
Heschen ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 01-Januar-2009 Status: Offline Point: 34 |
Tak for svar :-)
vedr. spg 2: så kunne jeg måske skrue lidt op for sub i forstærker og så skrue lidt ned på selve sub, dette burde jo forstærke det signal den tænder på, men uden at give mere bas ud i rummet?? Spg 3: så det du siger er at man godt ville kunne skrue db op til all speakers, bare man skruer lige meget op??
|
|
![]() |
|
fiskerendk ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 18-November-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 815 |
Ja hvis det virker for dig kan det sagtens være en løsning. Jeg ved ikke om man kan gøre det og stadig have den fuldt kalibreret, men man kan godt gøre det og få et super godt resultat, jeg hører ihvertfald ingen forskel, og ja alle kanaler skrues lige mange dB op.
|
|
![]() |
|
Bromberg5 ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-November-2012 Sted: Høng Status: Offline Point: 3792 |
Har du ikke trigger input på subwooferen? Sikker på du har på receiveren og så tænder og slukker subwoofer med receiver?
Jeg kører selv mit system så max volumen er -20db (op til +16 er muligt). Men ændrer du alle kanaler med samme dB, kan jeg ikke se det skal give anledninger til problemer:) |
|
![]() |
|
På min sub har jeg 4 knapper. En skyde knap der kan indstilles til slut/tænd/auto En volume dreje knop En Crossover dreje knop En phase knap 0/180 Så tror ikke jeg kan indstille den ved hvor meget input den skal trigger på. Så tror min eneste mulighed er ved at skrue op for signalet på forstærker og så lidt ned på selve volume knop på SW |
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |