recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp vedr NAS
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjælp vedr NAS

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
evil_jew Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 04-Februar-2008
Status: Offline
Point: 17
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér evil_jew Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hjælp vedr NAS
    Sendt: 11-Oktober-2013 kl. 22:40
Hey

Jeg har funderet lidt over at skulle have en NAS / netværksharddisk. 
Jeg vil i den forbindelse have den så stor, at jeg kan rippe alle film derover på, så de hele tiden er tilgængelige, og skiverne ikke behøver stå og fylde.
Jeg kigger derfor på 6 TB eller større.
Dog har jeg bemærket at priserne tager et gevaldigt hop fra 6 til 8 TB.
Jeg er helt noob på NAS området, så tænkte jeg hellere må forhøre jer kloge mennesker om hvad i tænker er bedst?
Jeg fandt en buffalo linkstation duo med 2x3 TB til 2200,- på edbpriser. - Men om den er god nok, eller om det er bedre selv at smide diske i en, aner jeg ikke. Samme model i 8 TB koster 3700,- - så det er jo noget af et spring.
Alternativt kan jeg også bruge en alm. ekstern harddisk - men kunne jo godt se det smarte i at have en man kan tilgå uanset hvor man er henne.

Hvad kan i evt anbefale til 2-3K?

Hvis det er alm ekstern hd, vil jeg gerne have det som én, da usb indgangene jo ellers hurtigt bliver fyldt op.

Håber i kan hjælpe

Til top
evil_jew Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 04-Februar-2008
Point: 17
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér evil_jew Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Oktober-2013 kl. 22:41
Hey

Jeg har funderet lidt over at skulle have en NAS / netværksharddisk. 
Jeg vil i den forbindelse have den så stor, at jeg kan rippe alle film derover på, så de hele tiden er tilgængelige, og skiverne ikke behøver stå og fylde.
Jeg kigger derfor på 6 TB eller større.
Dog har jeg bemærket at priserne tager et gevaldigt hop fra 6 til 8 TB.
Jeg er helt noob på NAS området, så tænkte jeg hellere må forhøre jer kloge mennesker om hvad i tænker er bedst?
Jeg fandt en buffalo linkstation duo med 2x3 TB til 2200,- på edbpriser. - Men om den er god nok, eller om det er bedre selv at smide diske i en, aner jeg ikke. Samme model i 8 TB koster 3700,- - så det er jo noget af et spring.
Alternativt kan jeg også bruge en alm. ekstern harddisk - men kunne jo godt se det smarte i at have en man kan tilgå uanset hvor man er henne.

Hvad kan i evt anbefale til 2-3K?

Hvis det er alm ekstern hd, vil jeg gerne have det som én, da usb indgangene jo ellers hurtigt bliver fyldt op.

Håber i kan hjælpe
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Oktober-2013 kl. 20:48
2-3K finder du ikke meget til hvis du vil op og have 6TB brugbar plads Der er 2 elementer i en NAS. en "controller"/pc med software til at styre det hele og diskene. - Når man køber en NAS med flere diske i er det som regel fordi man ønsker at have lidt mere sikkerhed end hvis de bare ligger på en alm USB-disk. Når jeg så siger sikkerhed er det en sandhed med modifikationer for som sådan er det ikke mere sikkert, men det giver en noget responstid i tilfælde af at en af diskene dør da man typisk sætter dem enten i en RAID1 (hvis der max er 2 diske) eller raid5 (3+ diske) Problemet med dette er selvfølgelig at den brugbare mængde af plads IKKE er den samme som det du tror du køber. Raid1 spejles diskene og du har derfor kun halvdelen af plads i alt. Raid 5 hedder pladsen N-1 da den ene diske går fra som paritet (typisk den de fleste går efter for at udnytte pladsen bedst muligt.)
Køber man ikke en færdigbygget maskine, så vil WD RED diske eller "SEAGATE NAS" diske anbefales. Disse er beregnet specifikt til 24/7 brug i NAS og har generelt et pænt lavt strømforbrug. Performance er som sådan ret irrelevant med mindre man skal streame en 4-5 Blueray film på en gang.
Alternativet til at købe en "færdigbygget" er at lave den selv. Hvis du har pladsen og en ældre maskine fri til brug, så køb nogle 2TB diske og så vil jeg helt klart anbefale dig at kigge på nas4free.org - ikke så ressourcetung som freenas, (begge bygger på en freebsd distribution, men alt er lavet via et web-interface, så du skal ikke nødvendigvis være linuxhaj.)
Med færdigbyggede maskiner, er qnap og synology nok nogle af de bedste og mest driftssikre i øjeblikket sammen med netgear, som udgangspunkt bliver der typisk brugt 2-4TB diske og 4TB diske er stadig temmelig dyre, så ofte bruges 2 og 3TB og afhængig af hvor meget plads der er brug for så kræver det enten en 2-disk eller en 4disk løsning. Dette er også grunden til at du ser så stor en prisforskel. 2Disk løsningerne kan fås med marvel-chipset som er nogle ARM-baserede cpu'er og ret billige, men i samme øjeblik du går op i 4-disk så skal der et langt heftigere bundkort med ordentlig cpu og raidcontroller til og så stiger prisen markant for selve "controlleren" - dertil kommer selvfølgelig også diskene da man pludselig skal have dobbelt så mange diske ud - og typisk ligger de altså mellem 700,- og 1500,- per styk.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu