recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Dårligt billede på PC-skærm via HDMI?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Dårligt billede på PC-skærm via HDMI?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-Januar-2005
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 6261
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jake51 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Dårligt billede på PC-skærm via HDMI?
    Sendt: 15-August-2013 kl. 16:53
Jeg har altid brugt DVI
Nu ville jeg så prøve HDMI (mini-HDMI PC, HDMI skærm)
Men billedet er uklart og blegt, og Metro: Last Light lignede lort sammenlignet med det jeg er vant til fra DVI
Jeg skifter sporenstregs tilbage, men hvorfor blev det så dårligt?
Kablet er godt, ikke noet billigt juks
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2013 kl. 17:10

Det kan jeg ikke genkende det du skriver, da jeg havde en Medie PC tilsluttet TVet, var der intet i vejen med kvaliteten af billedet. HDMI tilslutningen var kallibreret inden PCen kom på, anvendt opløsning 1920x1080. Knivskarpt billede. 
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Steen6400 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-December-2010
Sted: Sønderborg
Point: 2121
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steen6400 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2013 kl. 06:30
Billedoverførslen er identisk for DVI og HDMI, så fejlen må ligge et andet sted.
LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD
ATV 4K, Nvidia Shield TV, Norlys, IPhone 13, Huawei Watch GT3 Pro
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2013 kl. 17:36
måske den forkerte opløsning der bliver brugt? DPI-skaling bliver først introduceret i 8.1.Hvad angår det blege - så lugter det af farvekontrollen ikke er optimeret når du skifter til HDMI.
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2013 kl. 18:29
Hvilken opløsning har skærme? Et HDMI-kabel kan kun trække op til 1920x1080, så hvis der er højere opløsning på skærmen, så går det galt.
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
Rasmusdc Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-December-2007
Point: 1756
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmusdc Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2013 kl. 19:42
Der kan være mange grunde, selv på skærme, er der tit billedbehandling på HDMI indgangen, mest fordi den bliver brugt til Konsoller og andet end PC..

= der kan både være skalering, og diverse billedkredsløb slået til
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-August-2013 kl. 20:59
Oprindeligt skrevet af Torben Rasmussen Torben Rasmussen skrev:

Hvilken opløsning har skærme? Et HDMI-kabel kan kun trække op til 1920x1080, så hvis der er højere opløsning på skærmen, så går det galt.

Rimelig lang tid siden det var tilfældet Torben. Du skal helt tilbage til HDMI ver 1.2. Siden version 1.3 (2006) har det været en del højere :D  og ver 1.4 understøtter rent faktisk 4K opløsninger.
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Point: 4624
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2013 kl. 07:41
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

Rimelig lang tid siden det var tilfældet Torben. Du skal helt tilbage til HDMI ver 1.2. Siden version 1.3 (2006) har det været en del højere :D  og ver 1.4 understøtter rent faktisk 4K opløsninger.

Version 1.4 giver ikke 4K i højere end 30 Hz. Man kan ikke bruge 30 Hz til noget i et PC-setup.
Til top
Guld medlem
Guld medlem
FlatpanelsDK

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2013 kl. 07:46
Oprindeligt skrevet af jake51 jake51 skrev:

Jeg har altid brugt DVI
Nu ville jeg så prøve HDMI (mini-HDMI PC, HDMI skærm)
Men billedet er uklart og blegt, og Metro: Last Light lignede lort sammenlignet med det jeg er vant til fra DVI
Jeg skifter sporenstregs tilbage, men hvorfor blev det så dårligt?
Kablet er godt, ikke noet billigt juks

Er det præcis samme PC og samme skærm, hvor du bare skifter til HDMI fremfor DVI?

I så fald så opfatter din PC muligvis automatisk, at der skal sende video levels ud via HDMI i stedet for PC levels når man bruger HDMI. Og hvis skærmen fortsat forventer at få PC levels, så opstår der problemer. Du skal sørge for at grafikkortet er sat til at udsende PC levels også når du bruger HDMI og derudover skal du undersøge om der bliver slået f.eks. en specifik farveprofil til, når du sætter HDMI til. Alle de ting skal slåes fra.

Kablernes kvalitet betyder intet. Får du et billede frem på skærmen, så er der hul igennem. Det der kommer igennem er digitalt.
Til top
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-Januar-2005
Sted: Randers
Point: 6261
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jake51 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2013 kl. 08:50
Tak for svar
Jeg prøver med kablet igen senere i dag
Første gang overså jeg skærmindstillingen HDMI RGB for PC (noget i den stil)
Den står på 0-255
Den skal nok ændres?
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson
Til top
Guld medlem
Guld medlem
FlatpanelsDK

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2013 kl. 09:31
0-255 er korrekte PC levels, så det er det grafikkortet skal stå til. Sørg også for, at der ikke er aktiveret farveprofiler som standard via HDMI. Visse PC-grafikkort opfatter alting vedr. HDMI som en tv-standard, så de kan til tider lave underlige ting på den front.

Redigeret af Rasmus Larsen - 19-August-2013 kl. 10:02
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2013 kl. 21:44
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

Version 1.4 giver ikke 4K i højere end 30 Hz. Man kan ikke bruge 30 Hz til noget i et PC-setup.

Det er jo en anden side af sagen. Og du har selvfølgelig ret - men nu var det jo helt specifikt skærmopløsningen vi snakkede om og ikke opdateringsfrekvensen :D og derfor var Torbens info også lige en tand forkert. Med en HDMI 1.4 løsning burde der ikke være nogen som helst problemer med en eksisterende <27" monitor.

Lad os se hvad der sker når der bliver testet af igen.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu