recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Eksamensprojekt: MPEG2 & MPEG4
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketEksamensprojekt: MPEG2 & MPEG4

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Stefan V Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-April-2008
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 698
Direkte link til dette indlæg Emne: Eksamensprojekt: MPEG2 & MPEG4
    Sendt: 03-Marts-2009 kl. 12:29
Hej alle recordere-brugere

Jeg er i gang med at skrive eksamensprojekt i faget: "Informations teknologi". Her har jeg valgt
emnet, komprimering af TV signaler. Mere specifikt MPEG2 kontra MPEG4. Det skal ses i lyset af, at
jeg skal skrive en rapport med et tilhørende produkt, samt en afsluttende mundtlig prøve.

Jeg har derfor tænkt mig at skrive generelt om digitaliseringen af TV-signaler, som i øjeblikket er
meget relevant pga. af overgangen mellem signalerne. Der er jo en del forvirring på området

Derudover vil jeg tage fat i den mere tekniske del af projektet. Her vil jeg klarlægge hvordan
komprimeringen af formaterne forgår, samt hvilke fordele og ulemper der er mellem de to komprimerings
standarder(MPEG2 og MPEG4).
Som produkt har jeg tænkt mig at optage nogle sekvenser fra digitalt kabel-TV(MPEG2) og nogle i
digitalt kabel-TV(MPEG4). Målet er derfor at påvise at MPEG4 signalet er bedre komprimeret end MPEG2,
og det derfor er muligt at sende signaler i bedre kvalitet med MPEG4 end MPEG2 og samtidig spare
plads på sendenettet.
Jeg skal først til at starte projektet nu, derfor vil jeg utrolig gerne have mere viden fra jer
derude! Hvis I kender nogle hjemmesider, forhandlere eller teknikere, som kunne hjælpe med at svare
på nogle spørgsmål kunne det være rigtig dejligt!

Jeg håber i vil give noget respons på projektet, og muligvis noget teknisk erfaring, da min vejleder
ikke kender noget til emnet

På forhånd tak
Mvh Stefan Vestergaard
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-April-2006
Sted: Denmark
Point: 3069
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2009 kl. 13:42

Kom nu hjælp Stefan V, Please!

Mvh.

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2009 kl. 12:14
Tak for støtten
Jeg er så småt i gang med projektet, og det går stille
og roligt fremad!
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2008
Point: 5570
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2009 kl. 09:29
Hej Stefan

Undskyld jeg vælter ind i din tråd, men en lille kommentar til dit projekt.
Personligt synes jeg du har valgt det forkerte at skrive om. Det at skulle påvise at mpeg4 er bedre komprimeret end mpeg2 ved samme bitrate er ren og skær triviel matematik. (som jeg i dag har brugt mange år på at glemme fra min tid på uni! hvis jeg var lærer ville jeg ikke nøjes med et par screenshots og en filstørrelse! Der ville skulle en del mere substans i :-) ) Det som er mere interessant er muligheden med mpeg4's forskellige profiler, og den standardiseringsproces man skal igennem for at få det ud gennem æteren! og hvorfor er det lige man har valgt den specifikke profil i forhold til de andre! (laveste fællesnævner/broadcastflag/krav til HW etc.)
Det med at kunne påvise at den er bedre komprimeret er lidt for trivielt? Det er jo hele sagens natur og årsagen til formatet? så hvorfor forsøge at påvise det åbenlyse? Men det kommer selvfølgelig an på niveauet, det skriver du jo ikke noget om.

Til top
Puma Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-September-2004
Point: 596
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2009 kl. 10:12

MPEG 4 er mig bekendt ikke billedmæssig bedre end MPEG2 men blot en forbedring i relation til den mængden af data som kan transporteres...

Behovet for MPEG4 er opstået gennem et ønske om, at kunne sende flere kanaler på samme frekvens (mux) dette behov er opstået som et resultat af der i fremtiden kan forventes at der skal sendes endnu flere kanaler inden for det samme relative snævre frekvensområde, som myndigheder lovgivnings mæssigt har stillet til rådighed for udsendelse af fjensynssignaler.

Det betyder jeg har lidt svært ved at se hvordan du billedmæssig skulle kunne demonstere forskellen på de 2 metoder....som claus-jac korrekt skriver der tale om rent matamatik i relation til datastrømmen (1 og 0).

Det bedste sted at indhente oplysninger på MPEG må vel være på deres hjemmeside http://www.chiariglione.org/mpeg/ der jo tale om en arbejdsgruppe under ISO/IEC som arbejder med standalisering.

Redigeret af Puma - 10-April-2009 kl. 10:25
Til top
Houmoller Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 31-Maj-2007
Point: 129
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2009 kl. 12:56
Det vil måske være nemmere at komme med nogle gode sider, hvis vi vidste hvilket niveau projektets indhold skal være på. Er det 10. klasse, gymnasiet, htx eller ligende?

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2009 kl. 18:05
Tak for jeres svar
Jeg har faktisk lavet lidt om i projektet, da det er problematisk at
optage og påvise de to formater sådan som jeg i første omgang havde tænkt
mig.
Det jeg arbejder med nu er at jeg har taget et Dvd-rip og prøvet at
komprimere den med de to overnævnte komprimerings "formater", for at se
hvor effektive de egentlig er. Desuden vil jer klarlægge de mest basale
begreber indenfor området komprimering af film.

Med hensyn til niveauet så er jeg 2. års HTX studerende, og faget er på B
niveau, så det er jo ikke fordig at kravende er specielt høje
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu