|
Synology DS212j - RAID 1 og udskift disk? |
Besvar ![]() |
Side <12 |
Forfatter | |
Beanie ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 21-Oktober-2008 Sted: DK Status: Offline Point: 1597 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Når det er sagt, vil jeg da undersøge muligheden for at oprette en backupplan til 3. disk via USB3 på 212'eren.
|
|
![]() |
|
B-CLG ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 24-April-2009 Status: Offline Point: 655 |
Er dette anbefalet brug? Det lyder umiddelbart ufattelig dumt eller ret snedigt..? |
|
![]() |
|
Cyberguyen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4945 |
Hvad når der opdages en fejl på den disk du er igang med at genskabe fra? Det er jo ikke meningen at man skal sætte "gamle" diske tilbage i et spejlet array.
|
|
![]() |
|
Beanie ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 21-Oktober-2008 Sted: DK Status: Offline Point: 1597 |
Så kan jeg desværre ikke se fordelen i et spejlet miljø. Kan heller ikke se fordelen i hotswap.
|
|
![]() |
|
Brixen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 19-Juni-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 6683 |
Fordelen er at man kan producere videre, mens der bliver skaffet en ny harddisk. |
|
Venlig hilsen
KB |
|
![]() |
|
Men læs selv her nederst og døm selv. Idéen er vel netop at hvis en disk bryder sammen, kan den skiftes uden problemer, sålænge Synology melder "normal" status.
http://www.synology.dk/support/tutorials_show.php?lang=dan&q_id=482 |
|
![]() |
|
@cyberguru. Der bliver altid gjort opmærksom på at den nye disk vil blive wipet clean inden initialisering. Desuden køres en check disk hver uger iflg. det indbyggede diskværktøj.
|
|
![]() |
|
RuneH ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-Februar-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1755 |
Smart det er muligt at lave en backup til en USB disk. Bliver mere og mere vild med dette lille setup. Det kan den lille 212j også går jeg ud fra. Det kunne hurtigt gå hen og blive praktisk.
Den 212j er jo enorm nem at sætte op. Det står nu i et RAID 1 setup med data sikkerhed, og kører bare derud af. Ingen anelse om hvordan jeg tjekker om det rent faktisk virker, altså at filerne er på både disk 1 og 2.. men det ser ud til det spiller som det skal. Jeg er en glad mand. Så skal jeg bare lige finde ud af med mig selv om det er smart at kører den brugerbaseret, så admin kun bruges til admin.
|
|
Slut! -sagde de - Ingen signatur er det nye IN!
|
|
![]() |
|
Cyberguyen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4945 |
Når en disk går i stykker, så håber man at de resterende diske/disk holder indtil man har erstattet med en ny. Den nye bliver slettet som du selv skriver. Tager du selv en disk ud af din nas, så vil din nas opfatte den som værende gået i stykker og sætter dit array i degrade/repair modus. Data kan på en harddisk flip floppe, eller disken kan have en dårlig sektor. Det bliver normalt fanget i de check som din nas selv foretager. Men opstår det midt i en spejling, så får du fejl i dine data. Det kan også ske at din disk den fejler under spejlingen af din nye disk og så skal du til at hente alt fra din backup. Så mit råd er at lave at sætte disken til ekstern og bede din nas om at lave en kopiering af data. På den måde sætter du ikke sikkerheden i dit array over styr. Husk for gud skyld at tage backup af din nas, hvis det er vigtige data. En spejling er ikke backup.
Redigeret af Cyberguyen - 01-Maj-2013 kl. 21:43 |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side <12 |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |