recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ny og større disk i min synology ds212j HJÆLP
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ny og større disk i min synology ds212j HJÆLP

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
jesperholms Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 08-Januar-2011
Status: Offline
Point: 8
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jesperholms Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Ny og større disk i min synology ds212j HJÆLP
    Sendt: 31-Marts-2013 kl. 23:11
Hej med jer.

Jeg har mig en Synology Ds212j , som jeg er SUPER GLAD FOR!!!

Har indtil nu kørt med 2 x 1,5TB DISKE. Men da jeg er ved at mangle plads, har jeg fået indkøbt 1x 3 TB disk nu !

Mit problem er: hvordan kan jeg udskifte min gamle 1,5 tb disk med min nye 3 tb disk, uden at skal miste noget????

Jeg har prøvet flere ting. For det første har jeg taget backup af alt det der lå på diskene i mapper ( over på en helt anden computer ) så de ikke blev " væk ". Derefter tog jeg og bad nassen om at lave en sikkerheds kopi til min com, så den kunne gendannes. Udskiftede derefter disken , og troede den nermest selv ville kunne klare resten. Men efter at have fået startet den nye disk op, og gendannet den, syntes jeg bare stadig der mangler en del!!!

Jeg har ikke min Wallpaper med. Jeg har ikke alle de indlagte app's. Og syntes generalt at det er alt for lidt den har gendannet.

Er der ikke et kvikt hoved, der kan lære mig den bedste og gerne nemmeste måde, at udskifte min harddisk, uden der skal opsættes en masse igen ????
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Point: 7132
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-April-2013 kl. 08:22
Hvordan kører du dine nuværende diske ?

Raid 0 eller 1 ?
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-April-2013 kl. 09:05
som hansie spørger om, hvordan er dine diske sat op? er der lavet raid (spejling eller striping) eller er det bare 2xdiske der er sat i som kører uafhængigt af hinanden?
umiddelbart lyder det som om at din backup ikke er lavet korrekt. (og ikke din "restore")
Jeg har ingen anelse om hvad du mener med wallpaper, men jeg håber det blot er en folder med billeder. hvad angår indlagte apps, hvad tænker du så helt præcist på der? Nu har jeg så en qnap, men de "apps" der ligger, er jo som sådan ikke apps, men derimod små webfunktioner, der udbyder nogle services. (eg. Itunesserver, mailserver, etc) Eller tænker du på apps på en eller anden tablet/fon agtig ting?
Til top
Ny bruger
Ny bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jesperholms Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-April-2013 kl. 09:31
Hej med jer.

Tak for svar.

Jeg beklager, hvis jeg er lidt for grøn i det med nas server, og ikke bruger de korrekte fagudtryk.

Jeg ved f.eks ikke hvad raid er ????

Men på dansk ;0) så købte jeg den brugt for et års tid siden, og har kørt super indtil nu. Den havde 2 stk 1,5 tb diske i, men har altid kun haft 1,5 tb plads at bruge på den.

( dette fik jeg forklaret af en ven, at det nok vag fordi den spejlede sig som backup )

Men nu hvor jeg har fået plads mangel, vil jeg sætte 1 stk disk på 3 tb i . Og senere købe en mere så den igen spejler ...

Men mit problem er så, at udskifte til den nye disk, uden alt konfiguration skal til at opsættes igen.

Det jeg mener med " apps " er f. Eks - download station , photostation , video station osv.
Den gendan den lavede, der hedder min NA's pludselig ikke det samme som den " gamle disk " gjorde ( den havde jeg døbt med et Web navn, eller hvad heg nu skal kalde det )

Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Point: 5990
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rhsin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-April-2013 kl. 12:07
du kan se det under kontrolpanelet lagerstyring -> diskenhed, der kører du sandsynligvis synology SHR (synology hybrid raid) med datasikkerhed.

Udvidelse af diskenhedens størrelse

For flere diskenheder på RAID kan du udvide diskenhedsstørrelsen ved at klikke på knappen Rediger når du vælger diskenheden. For en SHR-diskenhed og en enkelt diskenhed på RAID kan du udvide deres størrelse ved at udskifte eksisterende harddiske med større harddiske eller ved at tilføje harddiske.

Udvidelse af diskenheder ved udskiftning af eksisterende diske

Du kan udvide en diskenhed ved at udskifte eksisterende harddiske med større harddiske i følgende RAID-typer: SHR, RAID 1, RAID 5, RAID 5+Spare og RAID 6.

Sådan udskifter du diske
1.Sluk for din DiskStation. Du kan springe dette trin over hvis din model understøtter hot-swapping.
2.Udskift en harddisk med en større.
3.Aktiver DiskStation, og reparer diskenheden.
4.Gentag trin 1 til 3, indtil alle harddiske er udskiftet med større harddiske.
5.Systemet vil udvide diskenheden automatisk.

husk at lade den køre reperationen af diskenheden helt færdig inden du skifter disk nr 2.
og selvom det på papiret skulle være en relativ sikker manøvre datamæssigt ville jeg nok tage backup af det mest vitale data.. bare lige for en sikkerhedsskyld
jeg har selv udvidet diskenheden flere gange uden problemer, men jeg har backup at egenproduceret data.

Redigeret af rhsin - 01-April-2013 kl. 12:11
Mvh

René
Til top
Ny bruger
Ny bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jesperholms Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-April-2013 kl. 18:51
Hej Rhsin !

Tusind tak for dit svar ! Din løsning var lige det jeg havde brug for at høre.

Jeg har nu isat den nye disk, og bedt den om at reparere ! Og det cykler bare derudaf ;0)

Jeg har ikke kunne se skoven for bare træer !

Tak endnu en gang !!!
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu