recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Dårlig lyd fra TV
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDårlig lyd fra TV

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Pipeline Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 30-Oktober-2004
Status: Offline
Point: 15
Direkte link til dette indlæg Emne: Dårlig lyd fra TV
    Sendt: 23-September-2006 kl. 22:12

Jeg har fået et ældre Philips 32pw5406/01 TV.
Men jeg synes at lyden er meget dårlig. (Det fejler ikke noget, sådan lyder det bare ifølge de tidligere ejere).
Jeg har prøvet mig lidt frem med at tilslutte externe højttalere til hovedtelefonudgangen (2.1 PC-højttalere med indbygget forstærker). Men resultatet er ikke godt. Der er meget brum fra subben.
Så tænkte jeg om man kunne skille TV'et ad og frakoble de interne højttalere, og lodde nogle kabler på som man så fører ud af kabinettet til nogle andre (stue)højttalere? Er der noget jeg skal være opmærksom på hvis jeg prøver denne metode (udover at undgå at få et rap over nallerne)? Jeg vil selvfølgelig stadig have muligheden for at skrue op/ned/mute fra fjernsynets fjernbetjening, så at tilslutte via line-out er ikke en option.

Kan det overhovedet lade sig gøre, eller skal signalet igennem en forstærker først?

Mvh
Pipeline

Til top
bulk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Marts-2006
Point: 976
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-September-2006 kl. 22:24

uden at være klog på det, men tvivler på du kan sætte en par stue højtalere til som du beskrev.... der er jo grænser for hvor meget det sikkert kan trække..

(tag lyden fra scartstik til anlæg ... så blir lyden jo perfekt...)  

Til top
Carser Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-September-2006 kl. 22:30

Hej,

TV'ets forstærkere er nok ikke så god, kraftig eller støjfri. Men det kan godt lade sig gøre.

De eksterne højttalere bør dog ikke være med lavere impedans end de indbyggede. Og TV'et har nok et elektrisk potentiale for sig, så vær sikker på ikke at tilslutte noget som helst andet til ledningerne, der naturligvis også skal påloddes/forbindes med styr på + og - og mens alle stik er taget ud af TV'et.

Der er stort set kun rap over nallerne på selve flasken under en lille gummihætte e.l. øverst, men det er der til gengæld også konstant selv uden strøm på TV'et - hele billedrøret er en slags stor kondensator med op til 30kV over sig.

Hvis du ikke er dygtig til at lodde og/eller ikke har en god loddekolbe til elektronikbrug bør du ikke gøre det selv.

M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
Pipeline Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 30-Oktober-2004
Point: 15
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-September-2006 kl. 03:53

Takker for svarene.

Tv'et er allerede tilsluttet mit anlæg via audio line-out. Det løser bare ikke mit problem med at jeg ønsker at bruge tv'ets remote til at styre lyden med. Ellers skal jeg tænde forstærkeren og justere lyden med den. Jeg regner med at det samme gør sig gældende hvis jeg tager lyden fra scart?

Det eneste alternativ er at bruge hovedtelefon-udgangen som jeg gør nu. Den kan styres fra remoten, uafhængigt af tv'ets højttalere. Problemet er bare at med de højttalere jeg har til rådighed i øjeblikket (2.1 pc-speakers) så brummer subben meget. Lyden i sattelitterne er ok, og bedre end tv'ets højttalere.

Så enten skal jeg køre signalet ud fra de eksisterende højttalere, eller også frakoble dem, og så bruge hovedtelefon-udgangen. Spørgsmålet er så om jeg kan komme brumme-problemet til livs, ved at bruge et par "rigtige" højttalere?

Til top
Carser Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 11-Juli-2005
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-September-2006 kl. 04:18

Det tror jeg ikke, der er meget brum i og i nærheden af et TV med billedrør. Men det vil nok ikke være helt så slemt som på hovedtelefonudgangen, der via sine dæmpemodstande er blevet lovligt højimpedant i forhold til en højttaler. Og dermed mere følsomt for brum.

Men kan din forstærker ikke fjernbetjenes? Så kunne du evt. købe en universal-remote eller en programmerbar. (TV'et skriver du, at du har fået...)

Hvis ikke: Glæd dig over bedre lyd via anlægget og den motion du får ved at gå hen og tænde og skrue op og ned selv.  

Linieudgangen har helt sikkert den bedste lyd, du vil kunne få ud af dit TV.

M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
Wester Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Februar-2005
Point: 542
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-September-2006 kl. 06:45
Jeg giver Carser fuldstændig ret med lyden. Hvis din forstærker ikke kan fjernebetjenes, ville jeg springe Carsers velmenende råd om motion over, og købe mig en ny, evt. som jeg selv. En billig, men velspillende og velbetjent surr. receiver. God Søndag

Redigeret af Wester - 24-September-2006 kl. 06:46
NAD 32" B3 Lcd Tv. Sony 710 Recorder . Philips VR 520 Rec. Denon 1603 Receiver. Infinity Speakers
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu