recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Harddisk beskadiget - jeg er på den...
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHarddisk beskadiget - jeg er på den...

Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6683
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-September-2010 kl. 09:52
Oprindeligt skrevet af ClausJ ClausJ skrev:

Oprindeligt skrevet af Bschmidt Bschmidt skrev:

Få da en pris fra et firma der ved hvad de laver. Du kan altid få en gratis vurdering. Så er det op til dig hvor vigtig data'ene er. Det er IKKE en DIY opgave IMHO.
BS

IBAS tager kr. 7.000 for at undersøge om dataredning er mulig - er dataredning ikke muligt, skal du "kun" betale de 7.000......kan og skal de reddes, tæller kasseapparatet BIG TIME Confused
(alle priser er ekskl. moms Wink )

ibas.dk skriver da noget andet på hjemmesiden:

Betingelser for gratis analyse

Economy service – Privat
Analysen er gratis såfremt der også vælges rekonstruktion i forbindelse med opgaven. Fravælges rekonstruktion og det iht Ontrack Verifile-rapporten samtidig er muligt at rekonstruere mere end 50 % af den samlede datamængde faktureres 1.290,- kroner inkl. moms.

- men der står så ikke, hvad dataredning koster.

Redigeret af Brixen - 12-September-2010 kl. 10:05
Venlig hilsen
KB
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Februar-2009
Point: 2007
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-September-2010 kl. 10:48
Jeg har haft et tilsvarende problem med min disk, hvor disken bare stod og sagde pzzzz og klikkede og ikke ville læse nogle data.

Da jeg var for nærrig til med det samme at kaste mig over de betalte services der tilbydes inden for data recovery, ledte jeg selv efter løsninger. Jeg fik disken rekonstrueret og 99,9% af mine data fra den fysisk defekte disk reddet ved at benytte mig af proceduren beskrevet her (Obs! Det er command line du skal bruge) http://www.cgsecurity.org/wiki/Damaged_Hard_Disk

Det involverer at du laver en boot-disk (CD/DVD) OG har en tom harddisk på minimum samme størrelse som den beskadigede som du kan ofre på det rekonstruerede spejlbillede. Den nye disk bliver et rekonstrueret spejl af den gamle fysisk skadede disk. Så hvis den gamle beskadigede disk f.eks. er 500GB og den nye f.eks til redningen er 1TB disk opfører spejlet (1TB disken) sig som en 500GB disk bagefter og har samme diskdefragmenteringer og det hele som den gamle defekte. Så når man har fået rekonstueret data på spejlet kan det være en fordel (evt lige frem nødvendigt) at køre helt almindelig error-checking/fejlretning på spejlet i det OS der har danner baggrund for den gamle beskadigede disk.

...Og når data er rekonstruerede kan man jo altid kopiere filerne fra det rekonstruerede spejl over på en 3 harddisk, og så formatere sit spejl så det igen bliver en 1TB harddisk.

Afhængigt af hvor skadet din disk er kan det tage dage vis, så hvis du har en gammel ledig computer at gøre det på er det også en fordel. Det tog mig knap 2 dage at rekonstruere min defekte disk. Selv om det ikke ser ud til at programmet kører og procenterne ikke ændrer sig i lang tid når der arbejdet med defekte sektorer, så lad konsol/terminal programmet køre. Hvis du har forfattet den korrekte commando så står programmet og arbejder. Procenterne skal nok ændre sig igen når den når til sektorer der nemmere kan læses

Hvis det udelukkende er foto's det handler om er der det her fra de samme folk. http://www.cgsecurity.org/wiki/PhotoRec Det har jeg dog ingen erfaringer med.

Redigeret af TBC1 - 12-September-2010 kl. 10:56
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Point: 4945
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-September-2010 kl. 10:55
Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

Jeg har haft et tilsvarende problem med min disk, hvor disken bare stod og sagde pzzzz og klikkede og ikke ville læse nogle data.

Da jeg var for nærrig til med det samme at kaste mig over de betalte services der tilbydes inden for data recovery, ledte jeg selv efter løsninger. Jeg fik disken rekonstrueret og 99,9% af mine data fra den fysisk defekte disk reddet ved at benytte mig af proceduren beskrevet her (Obs! Det er command line du skal bruge) http://www.cgsecurity.org/wiki/Damaged_Hard_Disk

Det involverer at du laver en boot-disk (CD/DVD) og har en tom harddisk på minimum samme størrelse som den beskadigede som du kan ofre på det rekonstruerede spejlbillede. (Den nye disk bliver et rekonstrueret spejl af den gamle, så hvis den gamle er 500GB og den nye f.eks en 1TB  opfører spejlet sig som 500GB og har samme diskdefragmenteringer og det hele som den gamle defekte. Men når data er rekonstruerede kan man jo altid kopiere filerne fra det rekonstruerede spejl over på en 3 harddisk, og formatere sit spejl så det igen bliver en 1TB harddisk.

Afhængigt af hvor skadet din disk er kan det tage dage vis, så hvis du har en gammel ledig computer at gøre det på er det også en fordel. Det tog mig knap 2 dage at rekonstruere min defekte disk. Selv om det ikke ser ud til at programmet kører (og procenterne ikke ændrer sig i lang tid når der arbejdet med defekte sektorer, så lad konsol/terminal programmet køre. Hvis du har forfattet den korrekte commando så står programmet og arbejder.

Hvis det udelukkende er foto's det handler om er der det her fra de samme folk. http://www.cgsecurity.org/wiki/PhotoRec Det har jeg dog ingen erfaringer med.

Men den løsning indebærer at disken kommer op og køre, trådstarters problem er netop at der er noget hardware som er gået i stykker. Potters ide med at skifte printet ud lyder også god, hvis man kan finde en disk med samme print.
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-September-2010 kl. 11:16
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Men den løsning indebærer at disken kommer op og køre, trådstarters problem er netop at der er noget hardware som er gået i stykker. Potters ide med at skifte printet ud lyder også god, hvis man kan finde en disk med samme print.

Windows og andre OS'es kunne absolut intet læse fra min disk. Disken fremgik end ikke i "denne computer" eller i "diskhåndtering" i kontrolpanelet. Det eneste jeg vidste af den var at computeren fra tid til anden stallede når disken var i sat i og lavede sine klagende lyde. Men i mit tilfælde viste det sig at sålænge skiverne og nålen kan køre var der også håb.

Før jeg startede regnede jeg faktisk med at min harddisk var utilgængelig, og regnede med at jeg mest sandsynligt også ville få verificeret det ved også at at prøve denne metode, som blot var den sidste af flere andre frugtesløse forsøg med forskellige installerede data recovery programmer på computeren.

Diskens status kan man ikke sikkert afgøre før man har prøvet alt, eller den rent faktisk er blevet profesionelt diagnostiseret. Virker denne løsningen ikke på grund af absolut 0 svar fra disken må man ud i rent fysiske interventioner som potter forslår. Det er også en mulighed, men naturligvis kun en løsning hvis det virkelig er der problemet ligger. Og hvornår kan man vide sig sikker på det?

Alene det at disken står og laver lyde, er jo et tegn på at den forsøger at aflæse data. Når det har med udiagnostiserede problemer at gøre er det jo umuligt at vide om man kan komme nogle vegne med det ene eller det andet før man har prøvet.

ps. Det skal siges at der findes fysiske fejl (hvor hovedet er banket skævt eller lign) og derfor ridser disk pladerne. I sådanne tilfælde gør man mere skade på disken ved overhovedet at sætte strøm til den (og lydende = yderligere destruktion af data). I det tilfælde skal pladerne fysisk tages ud, og sættes i en anden anordning og aflæses af et "friskt" læsehoved. Men den slags bør overlades til proffesionelle, da det kræver et støvrenset miljø (gummihandsker og 007 licens). Og lige præcis den slags recovery koster i den grad kassen (i forhold til andre mindre fysiske typer), at det sjældent er attraktivt for dødelige mennesker.

Redigeret af TBC1 - 12-September-2010 kl. 11:28
Til top
B-CLG Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-April-2009
Point: 655
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-September-2010 kl. 11:39
Oprindeligt skrevet af Fuck! Fuck! skrev:

Davs til jer alle....

Og farvel til dig!!!

Hvis du ikke kan hjælpe os andre ved at benytte en beskrivende overskrift, og samtidig enten undlade eller i det mindste gøre opmærksom på at du poster dit spørgsmål i flere fora. -Så spilder du vores tid, hvor begavet dit spørgsmål ellers må være eller ikke være.

/B

Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-September-2010 kl. 11:45
Oprindeligt skrevet af B-CLG B-CLG skrev:

Oprindeligt skrevet af Fuck! Fuck! skrev:

Davs til jer alle....

Og farvel til dig!!!

Hvis du ikke kan hjælpe os andre ved at benytte en beskrivende overskrift, og samtidig enten undlade eller i det mindste gøre opmærksom på at du poster dit spørgsmål i flere fora. -Så spilder du vores tid, hvor begavet dit spørgsmål ellers må være eller ikke være.

/B

Ro på, han er jo som det fremgår ny, og derfor måske endnu ikke bekendt med netikette. Vi skal jo alle gøre os vores erfaringer før vi kan lære af vores fejl.

Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Juli-2008
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-September-2010 kl. 12:21
Er det da netikette eller bare almindelig sund fornuft?

Vil man have personer med relevant viden om harddisk-redning til at læse ens tråd, må man hellere bruge en overskrift, der giver disse personer en grund til at læse tråden.

Det kræver vel ikke nogen netikette-uddannelse at regne en så simpel sammenhæng ud.
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-September-2010 kl. 12:34
Jeg har rettet topic, til et mere passende for emnet.. og jeg har slettet dobbelttråden, således rådene som der var flest af i denne kører videre her.

Og i øvrigt velkommen til den nye bruger som var trådstarter Smile
Mvh

René
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Point: 3291
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-September-2010 kl. 12:48
Skal brugernavnet også modificeres? Wink

BS
Til top
SLETTET_20120103 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Point: 6191
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-September-2010 kl. 13:46
Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Er det da netikette eller bare almindelig sund fornuft?

Vil man have personer med relevant viden om harddisk-redning til at læse ens tråd, må man hellere bruge en overskrift, der giver disse personer en grund til at læse tråden.

Det kræver vel ikke nogen netikette-uddannelse at regne en så simpel sammenhæng ud.

Fuldstændig enig.

Måske skulle der være en begrænsning i hvor tit man kan lave tråde (1 time mellem hver fx.) så nye brugere ikke laver alle disse dobbelt-posts.

En sidste ting - har redaktionen ikke bemærket hvor mange tråde som placeres forkert? Har man overvejet at gøre det mere tydeligt  hvor man skal placere sine spørgsmål? Jeg synes tit folk ikke fatter at læse beskrivelserne igennem til disse underfora - især i "Min Hjemmebio"
Til top
quarkir Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 07-August-2006
Sted: København, DK
Point: 1563
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-September-2010 kl. 14:52
Oprindeligt skrevet af ClausJ ClausJ skrev:

Oprindeligt skrevet af Bschmidt Bschmidt skrev:

Få da en pris fra et firma der ved hvad de laver. Du kan altid få en gratis vurdering. Så er det op til dig hvor vigtig data'ene er. Det er IKKE en DIY opgave IMHO.
BS

IBAS tager kr. 7.000 for at undersøge om dataredning er mulig - er dataredning ikke muligt, skal du "kun" betale de 7.000......kan og skal de reddes, tæller kasseapparatet BIG TIME Confused
(alle priser er ekskl. moms Wink )

Læs lige deres betingelser een gang til, inden du udtaler dig.
Analysen er gratis, dog koster den 1.290,- hvis mere end 50% af data kan reddes og man ikke ønsker det.
En komplet redning koster 7.000,- INKL. moms + fragt og prisen på det medie man ønsker de reddede data på.

Jeg har selv benyttet deres service og den er fremragende !!!
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 21-Maj-2006
Point: 5
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-September-2010 kl. 00:01
Der findes et firma i Sverige, som laver data-redning for kr. 2.500,- inkl. moms - for private!

M.v.h.
Til top

Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu