|
|
Besvar ![]() |
Forfatter | ||
petite_machine ![]() Bruger ![]() Oprettet: 05-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 242 |
![]() Sendt: 15-Maj-2010 kl. 09:24 |
|
Jeg har forsøgt at finde et lidt mere nøjagtigt diaram til følgende strømforsyning: http://www.willhaben.at/iad/viewimage?adId=17552658, og en lidt mere uddybende forklaring. Det ser dog ikke ud til at kunne lade sig gøre, så tænkte om der er et par elektronikfolk herinde, der kan hjælpe mig.
Det er en 220 VAC til 24 VDC forsyning, der på 220 V siden er forsikret med 1,6 A, og på 24 V siden med 5 A.
Efter transformatoren er der nogle udtag til -10%, 0% og +10%, hvad er idéen med disse? Så sidder der en ensretter, en kondensator til at udglatte, og herefter en modstand jeg heller ikke helt forstår. Er den der for at regulere spændingsniveau'et? Herefter er der en lysdiode der indikerer om der er 24 VDC spænding, og her efter to sæt udtag til 24V.
Er dette rigtigt forstået, og kan nogen forklare mig de elementer jeg ikke forstår?
Mvh. Karsten
|
||
![]() |
||
petite_machine ![]() Bruger ![]() Oprettet: 05-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 242 |
![]() |
|
ingen elektronik folk? :)
|
||
![]() |
||
JørgenT ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 21-Marts-2004 Sted: 9530, DK Status: Offline Point: 5310 |
![]() |
|
Ja, der er ikke meget info at finde på nettet. Her var hvad jeg lige kunne Google:
Heller intet at finde på Murr Elektronik hjemmeside:
Så det er en strømforsyning til industri styretavle, nok af ældre dato.
Uden datablad bliver det lidt gætteri. Ustabiliseret forsyning, hvor 24V spænding er afhængig af netforsynings tolerance og aktuel belastning på 24V siden. Derfor mulighed for at ændre udtag til -10%, 0% og +10% for at komme tættere på 24V DC.
Korrekt, ensretter og kondensator til at udglatte ripple på DC spænding.
Modstand er en VDR = Voltage Dependent Resistor (Varistor):
Til at undertrykke transienter (spændingsspidser), som der kan være mange af i industriinstallationer.
De dobbelte forbindelser på både 220V (230V) og 24V side er for at kunne fortråde i ringforbindelse i tavle (uden at skulle anvende samlemuffer)
Mvh JørgenT |
||
![]() |
||
Bschmidt ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 05-November-2009 Sted: Virtual-utopia Status: Offline Point: 3291 |
![]() |
|
Det er vel en ensretter - en kondensator til at kortslutte vekselstrøm - og en zenerdiode til at kortslutte overspænding. +10% - 0% - 10% udtagene er som jeg læser diagrammet en tilslutning inden ensretteren der kan justere den spænding der kommer ind i ensretteren for optimal udgangsspænding, det kunne jo være du kun hælder 215V ind så kan du evt. bruge +10% udtaget for at hæve indgangsspændingen til ensretteren eller hvis du kommer med 230V kan du tilsvarende sænke spændingen.
Jeg er IKKE elektronikmand men læser dagligt menge diagrammer og det er som JEG ville tolke det.
BS
|
||
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |