recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kan man kopiere styresystem?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Kan man kopiere styresystem?

Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
herognu Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 13-April-2010
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 374
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér herognu Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2013 kl. 17:50
Lige inden jeg laver en ren installation vil jeg høre om noget:

På Windows labelen bag på den bærbare står der det er en XP-professionel udgave der er installeret, men der ligger Window 7 professionel på den.

Hvis jeg laver en ren installation hvor jeg gennem Microsoft på nettet geninstallerer på en ny HD, er det mon så en XP der bliver installeret eller vil Microsoft have registreret at den er opgraderet til Win 7?
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2004
Status: Online
Point: 6683
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2013 kl. 20:13
Det tyder jo på at det er en rigtig gammel pc, som er solgt med XP. Harddiskstørrelsen på 80 GB indikerer det også. Hvis du vil have Windows 7 på den, skal du have en licens til Windows 7. Så er det måske bedre at købe Windows 8.
Du skal nok tage fat i sælgeren og få fat i licensen til det OS, der ligger på pc'en.

Venlig hilsen
KB
Til top
michael9000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-November-2009
Point: 786
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér michael9000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2013 kl. 22:17
Nu nævner du at du har fået den på dit arbejde, så firmaet har nok en licens og en DVD (downloadet fra Microsoft) hvis det skulle være.

Du kan jo søge på nettet efter et af de programmer, som kan læse licensnøglen på din nuværende installation ;)
Til top
herognu Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér herognu Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Marts-2013 kl. 12:54
[/QUOTE]
Det som Kim.t hentyder til, er at du kan klone din eksisterende Windows-installation og alle de installerede programmer og indstillinger over på en ny harddisk (alt forbliver som det er nu, bare med en større harddisk).

Med en ny Western Digital harddisk medfølger Acronis True Image, som kan klone inhdoldet af din nuværende harddisk over på den nye harddisk.
Og køber du en Samsung SSD medfølger der Norton Ghost, som også kan kopiere indholdet af din eksisterende harddisk over på den nye.
Stort set alle (respektable) harddisk-producenter har et gratis program som kan klone indholdet over på den nye disk...

Men en ny frisk installation af Windows er nu altid at foretrække hvis du har evnerne/lysten/ og ikke mindst tiden til det
[/QUOTE]

Jeg har to spørgsmål:

1) Softwaren som skal klone harddisken skal vel være produceret af den harddisk/producent der skal klones og ikke den nye HD der skal sættes i?
2) Hvordan gør man det mht. hardware. Det er en bærbar jeg har så jeg kan ikke sætte to HD'er i på én gang? 
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 04-Februar-2004
Point: 10479
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Marts-2013 kl. 14:14
Oprindeligt skrevet af herognu herognu skrev:

Jeg har to spørgsmål:

1) Softwaren som skal klone harddisken skal vel være produceret af den harddisk/producent der skal klones og ikke den nye HD der skal sættes i?
2) Hvordan gør man det mht. hardware. Det er en bærbar jeg har så jeg kan ikke sætte to HD'er i på én gang? 

1. Nej du kan bruge ethvert kloningsprogram.
2. Med kloningsprogrammet skal du først lave en rescue CD. Denne CD skal bruges til at starte kloningsprogrammet på en PC uden styresystem og lave en gendannelse af styresystemet ud fra det image du herefter skal lave. Dette image børe du have på en ekstern harddisk. Jeg tror der ligger en guide på f.eks. Acronis hjemmeside.

Flemming 
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
herognu Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér herognu Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Marts-2013 kl. 14:48
Tak for alle svarene. Jeg cloner HD'en til en ekstern HD så jeg har en kopi for en sikkerheds skyld.
Dernæst vil jeg udføre en ren installation på den nye og større HD jeg køber og i tilfælde af det går galt så har jeg clonen på den eksterne HD.
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Point: 5310
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Marts-2013 kl. 15:03
Oprindeligt skrevet af herognu herognu skrev:

Tak for alle svarene. Jeg cloner HD'en til en ekstern HD så jeg har en kopi for en sikkerheds skyld.
Dernæst vil jeg udføre en ren installation på den nye og større HD jeg køber og i tilfælde af det går galt så har jeg clonen på den eksterne HD.
Har du fået license key?
Ellers kan den evt. hentes ud med:

Har dog ikke selv prøvet på en Win7 maskine, kun XP.

Mvh JørgenT
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bschmidt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Marts-2013 kl. 16:50
MHT key extractors skal man være opmærksom på at store serier af notebooks ofte bliver installeret med en volumenlicens og denne ikke er nok til at kunne aktivere Windows efter installation!
BS
Til top
herognu Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér herognu Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Marts-2013 kl. 23:51
Så er det jo godt jeg cloner den først.
Ja jeg har koden
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Point: 4945
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2013 kl. 20:01
Hvis du ikke har en licenskode og dit arbejde ikke udleverer licenskoden til dig, så er det nok fordi at licensen på din bærbare ikke er gyldig.

Hvis dit arbejde har købt 100 KMS eller MAK licenser, så er det kun til firmabrug og din bærbare har dybest set ikke nogen licens medmindre dit arbejde har forsynet dig på skrift med at du har fået en licens. Hvis firmaet sælger en bærbar til dig, så er det uden deres volume licens.

Jeg vil tro at en cloning er den bedste løsning, hvis det er en MAK licens, da du så måske slipper for at skulle aktivere igen.
Men det er ikke sikkert at du lovligt har lov til at køre med den Windows 7 som den er kommet med.
Til top
herognu Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér herognu Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2013 kl. 21:44
Kan man se forskel på en MAK licens og en almindelig?

På min sidder der en gangske almindelig Microsoft-licens-label på bagsiden af den.
Til top

Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu