recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Open source OS
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Open source OS

Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Kasper_J Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-Marts-2007
Status: Offline
Point: 2814
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kasper_J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2013 kl. 21:26
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Du missede det med at føle sig hjemme. 

Nej jeg missede ikke noget, jeg er bare uenig. Hvis man er vant til at bruge en windows PC, så er det meget nemt at vænne sig til f.eks. Ubuntu og let at finde løsninger online.
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Point: 9403
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2013 kl. 21:45
En let måde at komme i gang med Linux er f.x at installere virtualbox på sin Mac/pc, så kan man let oprette en virtuel Linux maskine til at lege med.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Marts-2013 kl. 12:19
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

En let måde at komme i gang med Linux er f.x at installere virtualbox på sin Mac/pc, så kan man let oprette en virtuel Linux maskine til at lege med.

Bortset fra, at så skal man både sætte sig ind i virtualbox OG et nyt OS Wink
Din løsning er god, hvis man ikke har en ekstra maskine eller mod på at bruge flere OS på samme maskine. Ellers synes jeg ikke om ideen med virtualbox eller lign. virtuelle løsninger.
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-September-2009
Point: 2409
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Marts-2013 kl. 15:01
Oprindeligt skrevet af Kasper_J Kasper_J skrev:

Nej jeg missede ikke noget, jeg er bare uenig. Hvis man er vant til at bruge en windows PC, så er det meget nemt at vænne sig til f.eks. Ubuntu og let at finde løsninger online.
Okay, så lad os prøve noget konkret.

Person A er garvet windowsbruger. Han har fået en HP Laserjet P1102w af sin onkel da han har købt ny printer. A vil gerne have printeren til at virke over wifi. Han kan nu relativt hurtigt suse på hp's hjemmeside, downloade en driver og 5 minutter senere printer han lystigt ud. Alternativt sætter han printeren til med usb, venter på computeren opdager at printeren er sat til, trykker på punktet til at installere software og hiver printeren fra igen. Igen 5 minutter uden sved på panden og der printes lystigt ud. Person A er så vant til at bruge windows at han ikke engang oplever det som et problem.

Person B er nybagt ubuntubruger. Han har en fortid med windows, men er gået over til ubuntu for et par dage siden fordi det lød spændende. Han har også fået en hp p1102w af sin onkel og han vil også gerne have den til at printe trådløst. Tror du også han er igang med at printe 5 minutter senere? 

Mit bud er, at hans hoved 5 minutter senere er fyldt med fremmede begreber og han ikke aner hvad folk snakker om når de skriver han skal sørge for at opdatere repository for at få nyeste version af hplib, hitte ud af hvad pokker han stiller op med den foo2zjs.tar fil folk snakker om og hvad ved jeg. Det der er en 5 minutters opgave for en trænet ubuntubruger ender med at være et 3-4 timers hovedbrud for person B og hans nybagte ubuntuevner.

Efter et halvt år har person B lært hvad et repository er, han har lært at tar blot er et pakkeprogram og han har fået træning i at løse den slags opgaver så han ikke længere får hovedpine af småproblemer.
Til top
bbrauner Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 28-Oktober-2012
Point: 81
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bbrauner Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Marts-2013 kl. 19:43
Kan kun være enig med strandvasker. Jeg har som datalog utroligt svært ved at omstille mig til ubuntu og er faktisk lige for nyligt skiftet tilbage til windows igen. Det er altid småting der gør udfaldet men en hurtig pros/cons liste kan hurtigt afsløre at man ofter vælger linux af ren lyst og nysgerrighed istedet for øget funktionalitet. 

Vil også mene et halvt år er meget rigtig. Man skal være fortrolig med terminalen før linux er sjovt med mindre det udelukkende drejer sig om at browse og redigere dokumenter i writer. 
ubuntu 12.04 er et godt valg til en lidt ældre computer da 12.10 kun har 3d interface så det er lidt mere krævende. 

Ting som jeg ikke kunne leve uden:
  • Google drive klient
  • Microsoft office
  • Kvaliteten af skype og teamviewer
  • Stabilitet og performance var ikke sammenlignelig med windows 8 i mit tilfælde

Til top
herognu Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 13-April-2010
Point: 374
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér herognu Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2013 kl. 14:13
Jeg siger tak for input fra alle. Som sagt var min forespørgsel af ren pragmatisk karakter og ikke fordi jeg er nysgerring mht. andre styresystemer. 
Jeg har fundet ud af at jeg rent faktisk godt kan geninstallere Win 7 på en ny og større  HD uden af jeg har Win 7 liggende på CD, så det gør jeg. 
En anden ting jeg godt kunne finde på af ideologiske grunde er, at næste gang jeg køber en pc, så installere det med open source og så tage besværet som en del af dealen. 

Redigeret af herognu - 08-Marts-2013 kl. 14:14
Til top

Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu