recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Baghøjttalere eller lofthøjtttalere ??
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Baghøjttalere eller lofthøjtttalere ??

Besvar Besvar Side  <123
Forfatter
Besked
Moulder Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 03-December-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 371
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Moulder Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2015 kl. 12:15
Spot on Berdel Thumbs Up

Hvis nu "eksperterne" i korrekt opsætning af lydudstyr, havde gjort sig den ulejlighed at læse mit oprindelige spørgsmål, så havde de erfaret at der netop var udfordringer i forhold til placering af baghøjttalerne..

Og kommentarerne om at lofthøjtalerne og placeringerne er forkerte, kom efter jeg havde monteret dem, og skrev at jeg var ganske tilfreds.. Så det kan jeg ikke bruge til så meget..

At jeg ikke fik svar inden, det bebrejder jeg ingen, det er helt ok.
Jeg valgte at lytte til de råd jeg fik andetsteds, og det er jeg fint tilfreds med..
Der sidder åbenbart nogle på andre forums som ved NÆSTEN ligeså meget om lyd som her Wink

Mvh

Moulder
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-November-2007
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2015 kl. 12:26
Oprindeligt skrevet af Moulder Moulder skrev:

Spot on Berdel Thumbs Up

Hvis nu "eksperterne" i korrekt opsætning af lydudstyr, havde gjort sig den ulejlighed at læse mit oprindelige spørgsmål, så havde de erfaret at der netop var udfordringer i forhold til placering af baghøjttalerne..

Og kommentarerne om at lofthøjtalerne og placeringerne er forkerte, kom efter jeg havde monteret dem, og skrev at jeg var ganske tilfreds.. Så det kan jeg ikke bruge til så meget..

At jeg ikke fik svar inden, det bebrejder jeg ingen, det er helt ok.
Jeg valgte at lytte til de råd jeg fik andetsteds, og det er jeg fint tilfreds med..
Der sidder åbenbart nogle på andre forums som ved NÆSTEN ligeså meget om lyd som her Wink

mener også mere " man kan ikke høre forskel " kommentaren. Er det der bliver reageret på.
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-September-2013
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2015 kl. 12:49
Enig med Berdel. Det kan sjældent blive perfekt i en dagligstue. Når det er sagt, må jeg til gengæld sige at loftmonteret surround kanaler i 5.1 setup, er det jeg bryder mig mindst om. Så hellere for lavt som mit eget er, i øre højde, det kan jeg hvert fald bedre leve mig ind i. Når bagkanalerne kommer fra loftet irriterer det mig grænseløst, da det bare lyder forkert ved de fleste panoreringer, måske bortset fra helikopter effekter.
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2015 kl. 15:07
Oprindeligt skrevet af Moulder Moulder skrev:

Den tone gider jeg så ikke at være med på. 

Dem der har gjort sig ulejlighed til at svaret i din tråd vil du gøre klogt til at lytte til under alle omstændigheder.

Men godt at du har fundet andre fora hvor i taler samme sprog

Redigeret af Berdel - 19-Juni-2015 kl. 15:10
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Point: 4057
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2015 kl. 15:22
Dedikeret rum eller stue bio, kommer an på hvad man prioritere. For hjemme hos os, har del 7.1 sæt rigtigt i vores stue. Så det er den enkelte der tror at man kan få både en fed lyd og holder det "stilren"
Til top
dr gonzo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-April-2008
Point: 1316
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr gonzo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2015 kl. 15:43
Berdel jeg var helt med på at der var tale om en kompromis-løsning - problemet opstår når Moulder skriver:

Citér Jeg har nu monteret indbygningshøjtalerne i loftet, lige over siddepositionen, og det spiller bare max

og især når Kingofdk skriver:

Citér
det betyder intet om de sidder på væggen eller om de sidder i loftet bare lyd niveauet er indstillet rigtigt.

Hvis noget spiller "max" betyder det, i mit sprogbrug, at det ikke kan blive bedre.

...og direkte at skrive at placeringen intet betyder, er jo en direkte usandhed, som SKAL anfægtes på et forum som dette. Jeg synes, at jeg på en meget venlig og pæn måde, har prøvet at gøre opmærksom på, hvorfor jeg irettesætte disse udtalelser. For hvis de to herrer, er glade for deres løsning, så er det jo fint, min de skal ikke havde lov at sælge det, som en "lige så god løsning" for det er det ikke - basta.

Jeg har engang oplevet en hjemmebiograf, med loftmonteret surround højtalere, og det var, for at sige det pænt, forfærdeligt! Panoreringer, offscreen sound og musical bleed, befandt sig helt forkert i rummet. Faktisk blev ejeren af det nævnte system, så træt af det, at han helt holdte op med at bruge surround, og kun koblede LCR til recieveren. Så jeg vil våge den påstand, at man virkelig skal tænke sig om en ekstra gang, før man laver sådan en installering.

"Mere" er langt fra altid bedre, og slet ikke hvis "mere" udnyttes forkert. Hvis jeg ikke kunne installer surround korrekt, vil jeg hellere undvære, og så købe nogle stereo højtalere som er det bedre, jeg sparer på udgiften til surround højtalerne. Netop derfor har jeg også kun et stereo setup i min stue, og jeg tilbringer altså langt flere timer foran tv'et i stuen, end jeg gør i min bio.

Jeg har rådet mange af mine venner til at bruge pengene på fed stereo-lyd, i stedet for surround, da de alligevel ikke har haft mulighed for, eller tilladelse til, at installere det rigtigt. Folk tro per automatik, at det er bedre, fordi det er surround, men det er det altså ikke. Jeg synes, at surround skal gøres rigtigt, eller også skal man helt lade være.
Til top
Moulder Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 03-December-2004
Point: 371
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Moulder Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2015 kl. 19:30
Oprindeligt skrevet af dr gonzo dr gonzo skrev:

Berdel jeg var helt med på at der var tale om en kompromis-løsning - problemet opstår når Moulder skriver:

Jeg har nu monteret indbygningshøjtalerne i loftet, lige over siddepositionen, og det spiller bare max..
Hvis noget spiller "max" betyder det, i mit sprogbrug, at det ikke kan blive bedre.

Helt ærlig.. Kom nu lige ned på jorden..
Jeg vil da også meget hellere køre i en Ferrari, men jeg har desværre kun mulighed for at køre i en VW.. Måske ikke helt samme fornøjelse, men det fungerer fint..

Jeg tænkte bare at jeg ville komme med en tilbagemelding om mit valg, og skrev derfor at det spiller max.. 
Jeg skulle måske have skrevet at "det spiller max, efter min ydmyge mening, men jeg har ingen ekspertise på området, og er bare et ganske almindeligt menneske som ser en film i ny og næ, og kan godt lide når der kommer lyd fra baghøjttalerne, også selv om de sidder i loftet"

Jeg beklager meget at mit ordvalg åbenbart har vildledt dig.. Ouch

Jeg skal ikke belemre jer yderligere, det spiller nogenlunde jævnt i mine små ører, og jeg er ganske godt tilfreds med det generelt..
Mvh

Moulder
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2015 kl. 19:55
Jeg forstår begge. Har selv et ydmygt anlæg ift flere herinde. Men når man nu ikke har et dedikeret rum til hjemmebio'en, så nøjes man med det der er muligt. Jeg er så ikke begrænset af WAF, og har højttalere overalt iflg min ejendomsmægler. Men det er 5.1 setup plus løse små højttalere til TV alene.

HVIS jeg havde et rum kun til bio, så fik den da bare fuld gas med placering, akustiske tiltag og farver, som i en biograf.
Til top
trupfg Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 30-December-2009
Sted: Danmark
Point: 54
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér trupfg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juni-2015 kl. 09:14
Hvis Recordere.dk ikke kan rumme mennesker, som ikke kan gå all-in på et HiFi system, og at nogle vil være tilfreds med mindre end et Atmos-system, så er der sgu sket noget, siden jeg begyndte at følge med herinde.

Jeg er selv i gang med at kigge på nyt hus, og jeg har da gjort mig nogle indledende tanker om, at der i stuen ikke kan prioriteres et fornemt system. Derfor vil det da netop være en kæmpe hjælp, at man kan komme herind og få nogle tips til, hvordan man laver den bedst MULIGE løsning, uden at skulle være nervøs for at blive sablet ned, når man til sidst lægger sig fast på noget, og i vanvare kommer til at give udtryk for sin begejstring overfor noget der ikke er det bedste af det bedste.

Kom nu ned på jorden allesammen og lad os få den gode, hjælpsomme tone frem, med respekt for, at vi alle har brug/mulighed for forskellige setups, hvad enten det er en soundbar, lofthøjttalere eller det nyeste Atmos system.
Til top
Bruger udmeldt 35 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 28-Juli-2008
Point: 3673
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 35 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juni-2015 kl. 10:10
Der er skam plads til alle, men når folk påstår at malplaceret lofthøjttalere er lige så godt som nøje velplaceret højttalere på væggen, så skal der også være plads til at irettesætte uden at få smidt "griner" "LOL" og "ja, ja whatever" "snobber" osv, tilbage i hovedet.
Til top
dr gonzo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-April-2008
Point: 1316
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr gonzo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juni-2015 kl. 12:58
Oprindeligt skrevet af trupfg trupfg skrev:

Hvis Recordere.dk ikke kan rumme mennesker, som ikke kan gå all-in på et HiFi system, og at nogle vil være tilfreds med mindre end et Atmos-system, så er der sgu sket noget, siden jeg begyndte at følge med herinde.

Jeg er selv i gang med at kigge på nyt hus, og jeg har da gjort mig nogle indledende tanker om, at der i stuen ikke kan prioriteres et fornemt system. Derfor vil det da netop være en kæmpe hjælp, at man kan komme herind og få nogle tips til, hvordan man laver den bedst MULIGE løsning, uden at skulle være nervøs for at blive sablet ned, når man til sidst lægger sig fast på noget, og i vanvare kommer til at give udtryk for sin begejstring overfor noget der ikke er det bedste af det bedste.

Kom nu ned på jorden allesammen og lad os få den gode, hjælpsomme tone frem, med respekt for, at vi alle har brug/mulighed for forskellige setups, hvad enten det er en soundbar, lofthøjttalere eller det nyeste Atmos system.

Selvfølgelig skal der være plads til at spørge om alle typer af løsninger, og skrive om ens oplevelse med dem. Det handler ene og alene om, at hvis man skriver at det er lige så godt at bruge lofthøjtalere som sidehøjtalere, så SKAL det irettesættes, da andre jo kan sidde og læse med og tænke "hvis det er lige så godt så sætter jeg dem i loftet", og det vil jo være ærgerligt for dem, hvis de ellers havde muligheden for at gøre "det rigtige" og dermed for en bedre oplevelse.

Folk skal være velkommen til at sætte deres højtalere op som de vil, men løgn om at det er lige meget hvor de sidder, ER IKKE OK!
Til top

Besvar Besvar Side  <123

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu