Denne tråd er affødt af nyheden om Sonys XXL-blue-ray skiver, som koster 450 kr for 128 GB.
Jeg falder over to kommentarer til denne nyhed:
1) Man ville kunne købe en Harddisk langt billigere
2) ja, men skiven vil hurtigt falde markant i pris (underforstået, at når den er faldet i pris, vil data-opbevaringen være billigere end på HDD).
Det fik mig til at tænke over hvordan prisudviklingen har været de seneste år på forskellige lagringsmedier:
En 4,7 GB DVD kan fåes til 2,25 kr = 0,47 kr/GB
En 8,5 GB DVD DL kan fåes til 23 kr = 2,7 kr/GB
En 25 GB Blu-Ray skive kan fåes til 36,4 kr = 1,46 kr/GB
Ovenstående priser er fundet på en enkelt forhandlers hjemmeside, og jeg har valgt VERBATIM skiver. Jeg har altså ikke gennemsøgt nettet for at finde de absolut billigste no-name produkter.
Den helt nye 128 GB XXL kan fåes for 450 =3,51 kr/GB
Jeg har lige købt en WD USB-HDD på 3TB til ca. 900 kr. = 0,3 kr/GB
På baggrund af ovenstående sætter jeg hermed spørgsmålstegn ved påstanden om at de nye medier falder "drastisk i pris" efter noget tid.
Det interessante er nemlig at en standard 4,7 GB skive, som efterhånden er en "gammel standard" er suverænt billigst pr. GB.
DL Skiven er over 5 gange så dyr pr. GB
og Blu-Ray skiven er 3 gange så dyr pr. GB (så den er trods alt billigere end DL pr. gigabyte, selvom den ikke har været på markedet nær så længe).
Hvis den nye XXL skive skal konkurrere med en almindelig DVD-skive på "plads pr krone", skal den altså sælges for ca. 60 kr og det tror jeg har meget lange udsigter.
Konklusionen må altså være, at de nye optiske medier ikke "rasler nedad i pris", hvilket faktisk undrer mig. Når først produktionsapparatet er kørt i stilling burde det være temmelig billigt at producere fx en Blu-Ray skive.
----
noget nyt er til gengæld, at harddiske nu er væsentligt billigere end optiske medier, også i direkte konkurrence med 4,7 GB skiven. Og det er relativt nyt. Spørgsmålet er så bare om man føler sig lige så tryg ved at have alle sine backup-data liggende på en ekstra HDD i forhold til DVD-skiver?!
Blot mine tanker.