|
7.1 vs 6.1 |
Besvar ![]() |
Side <1 8910 |
Forfatter | ||
Steen6400 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 27-December-2010 Sted: Sønderborg Status: Offline Point: 2123 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Det at LFE sporet kan være op til 120Hz er jo ikke ensbetydende med at det bliver anvendt. Det giver jo ingen mening at der i film som udgangspunkt lægges så høje toner ind der, når man ved at de kan retningsbestemmes, og man i øvrigt har alle de andre kanaler til rådighed. Alle anbefalinger omkring LFE siger max crossover på LFE subwoofer og bemærk, det er den fysiske knap bag på enheden. Hvis enheden har en LFE indgang skal den anvendes. Det den gør er at den kører uden om det justerbare delefilter. Crossover indstilling på forstærkeren fjerner ikke noget fra LFE lydsporet, men tilføjer bas fra de enheder, der ikke kan spille dybt nok. Og dybt nok mener jeg er 20Hz, så alle enheder, der ikke klarer 20Hz, angives som small (nok størst delen) med en crossover frekvens svarende til deres nedre frekvens. Nogle anbefaler crossover sættes 10Hz højere. THX anbefaling på 80Hz giver ikke mening, hvis højtaleren kan gå ned til 40Hz. Det giver dog mening at frekvensen ikke sættes for højt, da der så er risiko for at tonerne opfattes som om de kommer fra subwoofer og ikke fra den kanal, som bassen stammer fra. Jeg ved dog ikke ved hvilken frekvens, man kan begynde at stedbestemme bassen, men jeg bruger selv THX anbefalingen på 80Hz til valg af højtalere. Mit udgangspunkt er en nedre frekvens på højest 70Hz for alle højtaler i systemet. Det kommer nok ikke til at se pænt ud i stuen, når jeg skifter til Atmos senere ![]() |
||
LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD
ATV 4K, Nvidia Shield TV, Norlys, IPhone 13, Huawei Watch GT3 Pro |
||
![]() |
||
T-Duck ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 15-Januar-2012 Sted: Vålse Danmark Status: Offline Point: 4057 |
|
Godt så. Så har jeg forstået det rigtigt
|
||
![]() |
||
armani-thomas ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-September-2013 Status: Offline Point: 1724 |
|
Jeg kører fronter på large og subwooferen på plus, dvs de spiller med på alt op til 100Hz. Hvis jeg kører fronter på small mister jeg rigtig meget bas, og får nogle store dips mellem 60-100hz. Så det er ikke altid at tommelfingerregelerne holder i praksis. Det kommer an på rum og udstyr.
|
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1 8910 |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |