recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Tilspilning af nye højttalere?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Tilspilning af nye højttalere?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-Januar-2005
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 6262
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jake51 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Tilspilning af nye højttalere?
    Sendt: 16-Marts-2015 kl. 16:37
Jeg har et sæt MK Sound 750 på vej
Min underbo er hjemme det meste af tiden, så det går ikke at sætte Transformers på repeat ved realistisk lydstyrke...
Er der en genvej til at tilspille højttalere hurtigere?
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 21-Maj-2006
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2015 kl. 17:02
Ja, lyserød støj! Eller såkaldt FM sus. Sæt din tuner mellem to kanaler, så den bare suser. Skru så højt op som det er forsvarligt (uden at genere naboerne). Lyserød støj består af alle frekvenser, hvorfor det er velegnet til tilspilning af højttalere.

M.v.h.
Til top
dr gonzo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Denmark
Point: 1316
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr gonzo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2015 kl. 18:29
Lyserød? Hedder det ikke white noise?
Til top
Hyl.dk Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 01-Januar-2009
Point: 353
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hyl.dk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2015 kl. 18:39
Lyserød støj er næsten det samme som hvid støj. Fælles for dem begge er at de indeholder alle frekvenser. Men hvor hvid støj har samme amplitude ved alle frekvenser, har pink noise mindre amplitude jo højere frekvensen bliver.
Udstyr:
* Receiver - Pioneer VSX-LX60
* Effekt - XTZ Edge A2-300 (2 stk Bi-amp)
* Front - XTZ 99.36 MK1
* Center - XTZ 99.25 MK1
* Sub - XTZ 99 W10.16 (m. 700W klasse-D modul)
Til top
Beanie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Oktober-2008
Sted: DK
Point: 1597
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Beanie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2015 kl. 18:40
Der findes begge dele. Google er din ven.
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2015 kl. 18:52
Oprindeligt skrevet af Hyl.dk Hyl.dk skrev:

Lyserød støj er næsten det samme som hvid støj. Fælles for dem begge er at de indeholder alle frekvenser. Men hvor hvid støj har samme amplitude ved alle frekvenser, har pink noise mindre amplitude jo højere frekvensen bliver.

Med andre ord: Bedre for højttalerne.

M.v.h.
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2004
Point: 6683
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2015 kl. 19:25
Oprindeligt skrevet af Beanie Beanie skrev:

Der findes begge dele. Google er din ven.

Øh, nej - Google er ikke din ven. Brug hellere DuckDuckGo Smile

Redigeret af Brixen - 16-Marts-2015 kl. 19:26
Venlig hilsen
KB
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Point: 4909
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Marts-2015 kl. 09:41
Hvorfor ikke lade radioen spille ved moderat styrke?

Her kommer alle frekvenser i brug.

Til top
Denraretiger Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-Januar-2013
Sted: Aalborg
Point: 551
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Denraretiger Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Marts-2015 kl. 20:56

Hvorfor ikke se tilspilningen som en gevinst ved at få nye højttalere...gør jeg da de meget få gange man får helt nye højttalereSmile

Mvh
Emil
Til top
kriller7000dk Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 12-December-2013
Sted: Danmark
Point: 82
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kriller7000dk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-April-2015 kl. 10:21
Jeg læste engang en tråd på et andet forum, der ikke eksisterer mere. Der skrev man lidt om at stille de nye ht helt tæt op af hinanden med enhederne mod hinanden og lade den ene ht spille modfase ved moderat volmume i en dags tid eller mere.

Det prøvede jeg på mine Klipsch rf7-II, og jeg syntes der var en klar hørbar forskel. De blev meget blødere at lytte til, sammenlignet med out of the box. Andre mener at moderne ht og visse mærker ikke skal spilles til. Husker ikke argumenterne.
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-April-2015 kl. 12:44
Det er en brugbar måde at tilspillebhøjtalerne på, som du beskriver. Men det er stadig kun 10-12 timer, så der skal stadig flere ugers spilleri til. Hvorfor ikke bare lade det ske, mens man lytter til musik?

ALLE højttalere skal spilles til, da alle højttalere er mere stive i kantophæng/enheder, når de er nye.

M.v.h.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu