recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvor langt skal en sub gå ned i hz
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvor langt skal en sub gå ned i hz

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
thomnico Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 06-November-2007
Sted: Albertslund
Status: Offline
Point: 493
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér thomnico Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hvor langt skal en sub gå ned i hz
    Sendt: 05-April-2015 kl. 18:12
Jeg har efterhånden set på en del subs for at et billede af hvad der kunne passe til mit behov, men det slår mig at der er kæmpe forskel på hvor langt ned i frekvens de enkelte mærker går, men de fleste går fra 20-40 hz. Det er også tydeligt at der selvfølgelig også er forskel på prisen.

Hvor langt ned i frekvens mener i man bør gå som minimum og gør de sidste 10-20 hz en forskel?
Til top
Therien Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-September-2010
Sted: Danmark
Point: 1366
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Therien Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2015 kl. 18:42
Når du kommer ned under 30-20 hz så bliver det mere fysisk end det bliver "lyd".. Det er så op til den enkelte hvad der er vigtigt.. Personligt har jeg et filter på lige lige under 20 hz der får min subs til at rulle af.. De siger 0 og en skid ved 10 hz..
Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL
Til top
Andersss Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-April-2011
Sted: Brønshøj
Point: 579
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Andersss Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2015 kl. 19:30
Menneskets hørelse stopper ved 20 hz (cirka). Og det er for unge personer. Nu ved jeg ikke hvor gammel du er og hvad din hørelse har været igennem, men det vil ikke være uhørt, hvis du ikke kan høre hvad der sker under 30 hz. Tilstrækkeligt kraftige subs kan til gengæld give dig bassen igennem maven, men det kræver så også sin bas.
Til top
miko Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 31-Januar-2011
Sted: Nuuk
Point: 39
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér miko Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2015 kl. 13:50
En lille hz lytter:  https://www.youtube.com/watch?v=H-iCZElJ8m0
Marantz sr7005 ud5005 Behringer A500 Dynaudio Focus 260 Focus 210c. Panasonic AX800
Til top
Just Curious Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-Maj-2010
Sted: Frederikssund
Point: 519
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Just Curious Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2015 kl. 14:44
jeg har downloadet en gratis signal generator app til min ipad - isæt jack - phono kabel mellem ipad og AVR ell. direkte i subben - så kan du direkte se og mærke hvor langt din/e subs går ned i frekvensen..

obs. husk lige ! - kun at sende rene sinus kurver ind i dit anlæg og undlad at bruge firkant og savtak kurver til test af dit anlæg det kan nemlig gå grueligt galt.. Dead
Til top
thomnico Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 06-November-2007
Sted: Albertslund
Point: 493
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér thomnico Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2015 kl. 16:04
Det er ikke så meget at jeg savner noget til at teste min sub, men mere i forhold til ny erhvervelse om hvad man skal gå efter, men tak for inputs indtil videre
Til top
Trumle Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Februar-2015
Sted: kBH
Point: 793
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Trumle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2015 kl. 16:57
Oprindeligt skrevet af Andersss Andersss skrev:

Menneskets hørelse stopper ved 20 hz (cirka). Og det er for unge personer. Nu ved jeg ikke hvor gammel du er og hvad din hørelse har været igennem, men det vil ikke være uhørt, hvis du ikke kan høre hvad der sker under 30 hz. Tilstrækkeligt kraftige subs kan til gengæld give dig bassen igennem maven, men det kræver så også sin bas.

Det kommer vel en del an på hvad man kalder for "lyd" og hvor højt man skruer op. For de fleste vil de nok være det nemmest at teste hvad man kan høre med et par fornuftige hovedtelefoner og nogle test toner. Personligt kan jeg godt "høre" 20Hz men det fornemmes ikke som en tone, nærmere som trykken i ørerne. Det er meget sjovt at eksperimentere med. Også i den anden ende. Det kniber efterhånden lidt i den høje ende af diskanten. Jeg er 40 år.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu