recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Scaler til kabel tv?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Scaler til kabel tv?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Schulz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-September-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 845
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Schulz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Scaler til kabel tv?
    Sendt: 10-Januar-2012 kl. 07:36
Jeg har et spørgsmål vedr. en scaler som DVDO Edge eller DVDO Duo.

Jeg har for nyeligt købt en Clint DVB-C modtager. I denne modtager er der flere muligheder for output bl.a. 720p og 1080i. Men så vidt jeg har forstået laver mit TV signalet om til 1080p uanset hvad jeg fodrer det med, det betyder som jeg forstår det at det ville være bedre med en boks der laver signalet til 1080p med det samme, så skal signalet ikke behandles 2 gange, er det korrekt forstået?

Der er ikke mange af disse bokse med 1080p output endnu, så alternativt tænkte jeg på at anskaffe en scaler som f.eks DVDO Edge. Vil jeg vinde noget ved sådan efter min Clint boks?

Eller vil det være bedre at skaffe en 1080p boks, så signalet kun behandles 1 gang (muligvis middelmådigt)?

Det hele kommer sig af at nogen kanaler står forholdsvist dårligt og jeg har læst at f.eks DVDO'en kan rette noget på det...

Alle input er velkomne Tongue

Jeg tænker det ville være super med en DVB-C modtager det havde billed pass through, så det kun var scaler eller tv der behandlede billedet, men det findes vist ikke? (Vil gerne høre hvis nogen kender til en?)
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Januar-2012 kl. 08:27
Oprindeligt skrevet af Schulz Schulz skrev:

Jeg tænker det ville være super med en DVB-C modtager det havde billed pass through, så det kun var scaler eller tv der behandlede billedet, men det findes vist ikke? (Vil gerne høre hvis nogen kender til en?)

Det vil det bestemt. Triax boksene har, men der er så ikke kortlæser. Nogle af Dreambox modtagerne kan vist også, de ligger i den tunge ende prismæssigt og jeg ved ikke hvordan det ligger med kortlæser i dem.

DVDO scalerne kan godt forbedre lidt på billederne, også fra 1080i signaler, men du skal ikke forvente mirakler hvis ikke modtagerboksen kan sende native opløsning ud.
Til top
Schulz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Schulz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Januar-2012 kl. 08:47
[/QUOTE]

Det vil det bestemt. Triax boksene har, men der er så ikke kortlæser. Nogle af Dreambox modtagerne kan vist også, de ligger i den tunge ende prismæssigt og jeg ved ikke hvordan det ligger med kortlæser i dem.

DVDO scalerne kan godt forbedre lidt på billederne, også fra 1080i signaler, men du skal ikke forvente mirakler hvis ikke modtagerboksen kan sende native opløsning ud.
[/QUOTE]

Triax boksene kan sende billedet direkte videre forståesSmile? Jeg har ikke behov for kortlæser, så det må være en løsning med en DVDO edge og en Triax boks. Det burde så give et væsentligt løft på f.eks. kanal 4, tv2 news, DR og de andre halvskidte kanaler korrekt?
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Januar-2012 kl. 08:56

Triax boksene kan sende billedet direkte videre forståesSmile? Jeg har ikke behov for kortlæser, så det må være en løsning med en DVDO edge og en Triax boks. Det burde så give et væsentligt løft på f.eks. kanal 4, tv2 news, DR og de andre halvskidte kanaler korrekt?

Som sagt, du skal ikke forvente mirakler. Det giver et løft, men det er ikke sikkert det giver et løft dér hvor du savner ét. En scaler giver en helt specifik forbedring, som primært ligger på de-interlacing, dvs. du får mindre fejl på f.eks. skrå kanter og linier, der bliver mindre "hakkede". Men scaleren gør ikke noget mærkbart ved pixelleringer og utydeligheder der skyldes kanalernes lave bitrate. Når det er sagt, så er en Triax eller lignende der kan sende native opløsning ud, plus en ABT baseret scaler som en Edge, det bedste du kan gøre for signalet, så du kan sige til dig selv at når du har sådan et setup, så kan du ikke gøre mere.
Til top
Schulz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Schulz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Januar-2012 kl. 09:28

Ok ingen mirakler Cry men dog et løft. Jeg syntes godt nok nogen af kanaler er sløje at se på må jeg tilstå. Jeg takker for info og kigger lidt på sådan en Triax boks Wink

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Januar-2012 kl. 09:54

Ok ingen mirakler Cry men dog et løft. Jeg syntes godt nok nogen af kanaler er sløje at se på må jeg tilstå. Jeg takker for info og kigger lidt på sådan en Triax boks Wink

Kanaler der udsendes i sløj kvalitet vil være sløje at se på, uanset hvor meget man så slår kolbøtter og står på hovedet... Det du så kan glæde dig over er at en scaler forbedrer kvaliteten generelt, også på de gode kanaler. Interlace-fejl er uafhængige af indholdets billedkvalitet, de er der også på de gode kanaler.
Til top
SVP03 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Februar-2007
Point: 4172
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SVP03 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2012 kl. 07:55
I kan købe min EDGE for 2000,-
SVP03
Til top
Schulz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Schulz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2012 kl. 00:55
Jeg har købt den omtalte Triax modtager og lader nu min Integra stå for billedbehandlingen. Jeg har lige sat Triax'en op her til aften, og det har sådan set givet det jeg var ude efter. Jeg har læst mig til den HQV Reon-VX chip der er i Integra'en næsten skulle være på niveau med den i Edge'en, så jeg tror jeg holder mig til denne løsning og springer scaleren over. Det er i hvert fald min umiddelbare fornemmelse efter de første par timer foran tv'et Smile Men tak for tilbuddet!
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu