recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 7.1 overhovedet en mulighed?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

7.1 overhovedet en mulighed?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3792
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: 7.1 overhovedet en mulighed?
    Sendt: 20-Marts-2015 kl. 20:34
Jeg har aldrig har forsøgt mig med et 7.1 setup, da jeg ikke har haft pladsen eller receiveren dertil. Men da jeg er skiftet til satelitter letter det lidt på pladsen.

Jeg har taget et par billeder, men mangler et tegneprogram, så jeg vil prøve at forklare mine tanke ud fra billedet:)

Til venstre kan man se min bagvæg, som sofaen står helt op ad. Den blir ikke flyttet frem da pladsen der er lille. (Fra bagvæg til tv væg er der 3 meter).

Den sorte lange (VM1 højtaler, som ses som venstre bagkanal) skal erstattes af enten en Fazon sat eller mikro og er nu lige ud fra øret, når man sidder i sweetspot og en 50 cm over lyttepositionen.

På disse to billeder ser man bagvæggen og har var spørgsmålet om man kan hænge sine surround back op (7.1).
 - Det vil betyde at de to 7.1 kanaler er liiiige bag ens hoved når man ser film og jo langt fra optimalt. Men kan det lade sig gøre?
Alternativt, kan de to surround back monteres oppe ved loftet og  vinkles ned imod lytte positionen?
De vil blive monteres oppe over billedet som som ses hænge på væggen?

PS. Se bort fra sodavand mm. Billeder og indlægget her er lavet imens jeg venter på fruen har fået puttet sønnen så vi kan se Hobbitten;). - Man skal jo udnytte den tid der er:)

Redigeret af Bromberg5 - 20-Marts-2015 kl. 20:38
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Point: 4057
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2015 kl. 07:14
Altid skønt med en filmaften med sin hustru Det med surround back med sofa op af væggen, det kan lige gå han, har selv prøvet det. Men bliver aldrig lige så godt som optimal placering. Det kan giver lidt mere samling på lyd hullerne. Man wow effekten men får ved normalt 7.1, der svært at få
Til top
Bruger udmeldt 35 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 28-Juli-2008
Point: 3673
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 35 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2015 kl. 08:13
At placere surround 50 cm over hovedhøjde og surround back under loftet er en skidt ide.
Det vil give en helt forkert panorering.

Hvis man ikke har pladsen til optimal 7.1 placering, så hellere undvære.
Det er i hvert fald min erfaring.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2015 kl. 08:15
Tak for respons tilbage:)..

Strecker - Jeg vil kunne sætte surroundback i samme højde som surround kanalerne også. 

Men ja jeg får nok ikke nok perspektiv til det bliver en fornøjelse

Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 35 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2015 kl. 08:20
7.1 kræver plads bagud da det skal illustrere ting rundt om dig og bagved.

Du ka sagtens prøve, men tror du vil opleve det samme som mig da jeg havde 7.1 med sofaen op ad bagvæggen, nemlig at alt forgik over hovedet og ikke rundt i rummet.

Dit rum ville egne sig bedre til et 5.1.2 Atmos setup..
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2015 kl. 08:32
Atmos 5.1.2 var og er egentlig også mit reelle største ønske. Men først noget jeg vil give mig i kast med, når dts´s pendant er landet og til at betale.:)

Jeg tror bare jeg dropper tanken igen:)
Til top
jakobbirk Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 07-Maj-2006
Sted: Denmark
Point: 170
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jakobbirk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2015 kl. 09:15
Jeg har haft samme overvejelser, men jeg har 20 cm til bagvæggen pga radiator. Jeg havde overvejet at sætte surround back i højde eller lavere med bagkanten af sofa, pegende opad. Nogen der har kommentarer eller erfaringer med lignende? Jeg tænker lyden bliver spredt mere ud bagved inden den rammer lytteposition.

Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 35 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2015 kl. 09:42
I min verden, igen et No Go.
Til top
dr gonzo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Denmark
Point: 1316
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr gonzo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2015 kl. 10:34
Hvis man ikke har en fornuftig afstand til bagvæggen, er 5.1 ALTID at fortrække frem for 7.1.

Flere højtalere er ikke altid bedere, og da slet ikke hvis de placeres forkert.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu