recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - ROOM EQ - hot or not
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

ROOM EQ - hot or not

Besvar Besvar Side  <1 456
Forfatter
Besked
Therien Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-September-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 1366
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Therien Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2013 kl. 12:13
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Oprindeligt skrevet af Therien Therien skrev:

@ Otto

Kan man - uden at købe Anthem- få en (ekstern) EQ der ikke koster det samme en ny bil der kan det du/vi efterlyser?

Det kan man sagtens, det springende punkt er om man kan/vil leve med ekstra D/A-A/D konverteringer, og hvor brugervenligt et setup man vil have. Behringer og MiniDSP er ret udbredt som manuelle EQ'er, men mange mener de påvirker lydkvaliteten for meget og bruger dem derfor kun til subben. Nuforce har lige lanceret en ret billig surround-processor, AVP-18, som har justerbar parameterisk equalizer per kanal, men jeg har ikke prøvet den endnu. Det har jeg iøvrigt heller ikke med Behringer og MiniDSP, så det er ikke en anbefaling af produkterne, bare en information om at de eksisterer.

Jeg takker, det var lige præcis det jeg var ude efter. Den nuforce ser godt nok interessant ud..
Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL
Til top
dpdk Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 15-Maj-2013
Point: 150
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dpdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2013 kl. 12:17
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Oprindeligt skrevet af mjmusicianmj mjmusicianmj skrev:

Jeg oprettede den anden tråd, og jeg påskønner den gode debat det er mundet ud i!
Jeg bliver dog lidt forvirret over al den tekniske snak. 
Er det værd at give 2500 kr. mere for Audessey XT32, altså tage en Onkyo 717 fremfor 818 ???
Og hvor godt er det i forhold til f.eks. YPAO?

Grunden til at jeg ikke bryder mig så meget om at give et ja/nej svar på dit spørgsmål, er at jeg egentlig hellere vil gøre dig klogere, så du kan lave vurderingen selv Smile Men det kan sagtens være at vi har gravet os lidt for langt ned i teknikken. Jeg giver dig et svar på ovenstående ovre i tråden hvor den hører hjemme Smile

På samme måde som audyssey ikke er ét bestemt system er YPAO det heller ikke. Alt hvilken Yamaha reciever du vælger vil der være forskel på hvad det kan. F.eks er de kun de to største modeller der, efter hvad jeg har kunnet finde ud af, har mulighed for EQ af subwooferen udover simpel niveautilpasning. Mig bekendt er også Pioneers MCACC begrænset i hvad det kan bassen, selvom det ofte er ret uklart hvad de forskellige systemer kan og ikke kan.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2013 kl. 12:18

Hvorfor laver gør audyssey så som de gør - korrigere hele vejen op? Nu hvor al sund fornuft taler imod.. For at kunne levere en "pakkelyd"?

Det er mit bud, ja. Der er tusind ting i denne branche hvor man kunne stille samme spørgsmål, og svaret er som regel "fordi det kan sælges". Som sagt, langt de fleste køber rumkorrektionen fordi de oplever at de har en dårlig akustik, hvilket næsten altid er en hård akustik. Og så ønsker de at rumkorrektionen skal løse dette, uden at vide at det ikke kan lade sig gøre. Men kan du så som producent sælge et system der får folk til at tro at det kan lade sig gøre, så er der jo penge i kassen.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2013 kl. 12:26
Oprindeligt skrevet af dpdk dpdk skrev:

På samme måde som audyssey ikke er ét bestemt system er YPAO det heller ikke. Alt hvilken Yamaha reciever du vælger vil der være forskel på hvad det kan. F.eks er de kun de to største modeller der, efter hvad jeg har kunnet finde ud af, har mulighed for EQ af subwooferen udover simpel niveautilpasning. Mig bekendt er også Pioneers MCACC begrænset i hvad det kan bassen, selvom det ofte er ret uklart hvad de forskellige systemer kan og ikke kan.

Enig. Selv i de større modeller er subwoofer-justeringen efter min mening imidlertid for grovkornet til for alvor at være et seriøst alternativ. Jeg ville rigtigt gerne se en super implementation af YPAO, fordi jeg rigtigt godt kan lide andre aspekter af Yamaha's receivere, men desværre er de ikke helt i mål hvad EQ'en angår. Hvis de lavede YPAO nøjagtigt som den er i dag, men med finere opløsning og flere filtre per kanal, så ville de have en rigtigt "killer". Med det sagt, så kan man sikkert godt være heldig at YPAO's justeringer kan bruges til noget godt i éns system, men den vil aldrig være lige så god som ARC, MCACC eller Audyssey XT til at udjævne baspukler. Det positive ved YPAO i mine ører er så at det til gengæld heller ikke smadrer lyden så meget ved højere frekvenser, som visse andre systemer gør. Men jeg har lidt svært ved at kalde det en fordel at den ikke rigtigt gør noget, så kan man jo lige så godt lade være...
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2013 kl. 12:36
Oprindeligt skrevet af Leviathan.jk Leviathan.jk skrev:

Men hvilke processorer har ordenlige hjælpemidler til en manuel EQ? Der er jo EQ parametre i den jeg har nu, men jeg vil da gerne vide, om jeg er bedre stillet med en anden, hvor fokus er på selve den manuelle opsætning. Jeg mener, det er vel det samme basale niveau man arbejder udfra, med en manuel opsætning.

Jeg kender ikke alle processorer til bunds, så jeg kan ikke give dig en komplet liste. Men jeg mener at enhver EQ der ikke giver mulighed for enten at sætte en maks frekvens for arbejdsområdet, eller er helt manuel, er udelukket. Det efterlader ret få tilbage: Anthem er den ene, men det er ikke som sådan en manuel EQ, det er hvad jeg vil kalde halv-automatisk.  ADA har en processor med helt manuel parametrisk EQ per kanal, igen uden at jeg personligt har arbejdet med den så jeg ved ikke hvor omfattende den er. Den nye Nuforce som nævnt, forudsat at det fungerer i praksis, hvilket jeg ikke ved endnu. Yamaha har som sagt i princippet det der skal til, men ikke fint nok opløst til at jeg synes jeg kan sige at det er dét jeg gerne vil opnå.

Flere synes jeg ikke lige jeg kan komme i tanke om på stående fod, men jeg kan ikke udelukke at nogle af de mærker jeg ikke normalt beskæftiger mig med har noget der kan bruges. Til den almindelige bruger, der ikke vil investere hundredevis af timer på indlæring, vil jeg argumentere for at Anthem har fat i den lange ende. Jeg mener at helt manuel EQ er forbeholdt de få.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2013 kl. 12:43
Oprindeligt skrevet af Rasmus8D Rasmus8D skrev:

Der kan være stuer hvor fronterne reelt set er velplaceret og hvor det eneste man ønsker fixet med audessey så er sub/surround højttalere... Men det vel ikke muligt og lade fronterne være?

Både og. Du kan på nogle modeller vælge at target for de øvrige højttalere skal være at matche front-højttalernes målte frekvensgang i stedet for at bruge en præ-defineret target kurve, hvilket gerne skulle resultere i at man lader fronthøjttalerne være. Det er i princippet en brugbar middelvej for "stereo-puristen", men hvis din center og baghøjttalere så er meget forskellige, evt. på grund af placeringen (center-højttaler i tv-møblet ændrer mere på frekvensgangen end de fleste er klar over...), så er spørgsmålet om det er en god idé at forsøge at tvinge dem til at levere en helt anden frekvensgang end de er bygget til. Det er da en mulighed man bør forsøge hvis man sidder med en Audyssey korrektion man gerne vil gøre brug af, men helst ikke vil pille ved stereo-højttalernes lyd.

Jeg kunne egentlig godt se dén funktion virke som en mulighed for at få Audyssey på subben (hvilket jeg har indtryk af at den gør godt, forudsat at det er en model med korrektion på subben selvfølgelig) i et stereo-setup, uden at jeg har prøvet det i praksis, problemet i surround er at center-højttaleren dér er vanvittigt vigtig, og at "ofre" dens performance for at undgå at pille ved fronterne, virker ikke som en god idé i min optik.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2013 kl. 12:48
En indskydelse mht. Harman's brug af EQ: Det er rigtigt at de i JBL systemer, hvor EQ'en er specifikt tilpasset de benyttede højttalere og placeringen af dem, og hvor der er nogle antagelser omkring rummets generelle akustik, benytter EQ i hele frekvensområdet. Men hvis man ser på Harman Kardon og Lexicon's rumkorrektion igennem tiden, så har de traditionelt netop kun korrigeret i bassen (jeg ved ikke hvad de nye Harman Kardon gør). Det synes jeg bestemt er et tegn på at Harman generelt mener at man ikke bør korrigere "i blinde" i andet end bas-området.
Til top
Therien Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-September-2010
Sted: Danmark
Point: 1366
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Therien Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2013 kl. 13:14
Er det Harmans EzSet du hentyder til?
Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2013 kl. 14:34

Er det Harmans EzSet du hentyder til?

Jeg kan ikke huske hvad det hed.
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-November-2007
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2013 kl. 15:02
JEG tror at selve kvaliteten af indspilningen for nogen , for mindre betydning i multikanals vs stereo. derfor er manglerne ved audessey også mindre påfaldene i surround....for nogen.
For mig er lydkvaliteten altid vigtigst. uanset hvilket format der bliver brugt. det har også undret mig at eks film reviews, Næsten altid for topkarakter, bare der er noget aktivitet i sub og bagkanalerne. personligt syntes jeg at eks lydkvaliteten på film variere utroligt meget.

et andet problem med at køre uden EQ i surround, er at de fleste har relativt store højtalere samt en sub , der står og pumper bas ud...og det i et rum der er ubehandlet = ALT for meget bas. Så når man vælger EQ (eks Audessey ) i multikanals , handler det måske mere om pest eller kollera. jeg tror i virkeligheden at det er de færreste der har hørt et surround setup , hvor der ikke bliver EQet højere end eks 800hz. Så man kender ikke preferencen - eller hvordan det kunne lyde uden audessey , men med EQet bas
Til top
Leviathan.jk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-April-2009
Sted: Købrnhavn
Point: 823
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Leviathan.jk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juli-2013 kl. 14:17
Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

et andet problem med at køre uden EQ i surround, er at de fleste har relativt store højtalere samt en sub , der står og pumper bas ud...og det i et rum der er ubehandlet = ALT for meget bas. Så når man vælger EQ (eks Audessey ) i multikanals , handler det måske mere om pest eller kollera. jeg tror i virkeligheden at det er de færreste der har hørt et surround setup , hvor der ikke bliver EQet højere end eks 800hz. Så man kender ikke preferencen - eller hvordan det kunne lyde uden audessey , men med EQet bas
Problemet er, at der findes relativt få produkter, hvis nogen - ud over Anthem, der har automatisk EQ, hvor du selv kan vælge, hvor højt du vil sætte EQ. Alternativet er en EQ kun til subben, men det er heller ikke optimalt imo.

Hvordan ser du på automatisk EQ af subben med korrigering i tidsdomænet kontra en prof kalibrering vha. parametrisk EQ?
Samsung SP-A900B, Screen Excellence Slim, Procella P6, Procella P10, Anthem AVM 50v, Anthem PVA-5, Denon DVD-3800BD, Samsung BD-F8900
Til top

Besvar Besvar Side  <1 456

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu