recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Kabel-TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - You see installation
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

You see installation

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
antilles Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 05-Januar-2009
Sted: BallerupDenmark
Status: Offline
Point: 389
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér antilles Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: You see installation
    Sendt: 21-August-2012 kl. 10:49

Hej folkens,

Jeg har en lille udfordring, som jeg virkeligt håber nogen herinde kan give lidt feedback på. Jeg har en gammel boxer installation i vores hus, som jeg gerne vil gøre brug af til min nye yousee forbindelse. Grundlæggende er der to problemer.

1.       Indgangssignalet kom ind på loftet da jeg brugte boxer og i stuen med Yousee.

2.       Kablet fra stuen til forgreningen på loftet er af ældre dato. Dette sidder skjult i vægen, så jeg har ikke kunne skifte det.

Herunder kan i se min gamle boxer installation.

Antennen er en standard Triax model og forstærkeren har 4 outputs, hvor jeg så brugte de tre. TV på 1. salen har ikk afslutningsdåser, men kablet sidder direkte i TV’et (altså TV terminerer signalet). Afslutningsdåsen i stuen, er også en standard radio/TV Traix model, og der går et 1m kabel fra den og til TV’et. Det føromtalte skjulte kabel af tvivlsom kvalitet, går fra loftet til stuen.

Dette setup virkede fint, og jeg kunne se alle mine boxer kanaler uden pixelering i stuen såvel som på 1. salen.

Nu har vi så fået Yousee, hvor vi også har internet igennem. Da installatøren kom, turde jeg ikke bede ham sætte afslutningsdåsen på loftet, da jeg ikke var sikker på at kablet kunne bære yousee signalet til stuen – altså ingen TV signal i stuen! ¨

Mit problem er nu at jeg gerne vil bruge min allerede eksisterende installation, da den allerede er skjult i væge mv.

Lige nu kører TV signalet fra Yousee termineringsdåsen i stuen til yousee boksen og via antenne udgangen på boksen ned til en forstærker og videre til afslutningsdåsen i stuen. Derfra op på loftet og forgrenes ned til de to TV på 1. salen. Dette nogen sindige setup giver mig de første kanaler i min fuld pakke, altså op til ca mellempakken. Men ikke alle fuldpakke kanaler. Fjerner jeg forstærkeren får jeg intet signal overhovedet.

Som udgangspunkt ved jeg at det er forkert at forgrene TV signalet i yousee afslutningsboksen, men man bør bruge ”data” i stedet. Derfor tænker jeg følgende setup.

Signalet fra You see stikket er ”Data”, som skulle indeholde hele frekvensspektret, i modsætning til hhv. Radio og TV. Det forstærkes (forstærker med returvej) og sendes til Internet, TV i stuen og afslutningsdåsen i stuen. Så går signalet fra denne afslutningsdåse til loftet, hvor det forgrenes til TV på 1. salen.

Jeg er næsten helt sikker på at dette ikke vil løse mit problem på 1. salen, så jeg har brug for nogle inputs til hvordan jeg kan forbedre / ændre mit setup, så jeg får det fulde signal op på 1. salen uden at skulle trække nye kabler.

En tanke er at afslutningsdåsen i stuen, måske skal fjernes da det er dumt at have en terminering inden et MEGET langt og måske dårligt kabel. Men er der måske andre ting jeg kan gøre?

Mvh,

Martin

Til top
Lytro Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 03-Maj-2010
Sted: Nejede,Hillerød
Point: 363
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lytro Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2012 kl. 11:39
Slutdåsen Wink skift den ud med en gennemgangs dåse.
Det nye signal fra forstærkeren til gennemgangdåsen (F.eks. TD263) fra gennemgangsdåsen til loftet.
Så har du også TV stikket hvor det "plejer" at være.

Lynge Smile
Hvorfor skriver du ikke i din PROFIL, hvilken landsdel du bor. Det ville hjælpe på nogle svar. :-)
Til top
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér antilles Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2012 kl. 12:31
Oprindeligt skrevet af Lytro Lytro skrev:

Slutdåsen Wink skift den ud med en gennemgangs dåse.
Det nye signal fra forstærkeren til gennemgangdåsen (F.eks. TD263) fra gennemgangsdåsen til loftet.
Så har du også TV stikket hvor det "plejer" at være.

Lynge Smile

Men er TV stikket i en sådan ikke også termineret? I så fald vil jeg jo ende op med stadig at have termineringen i begyndelsen af det lange kabel. 

Ved du om Data stikket i YOu see dåsen er det rette at bruge, som jeg planlægger? 
Til top
Lytro Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lytro Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2012 kl. 13:11
Alting skal være termineret og det er det som regel også, men gå baglængs gennem en gammel slutdåse, kan give tab og der er også et filter der dæmper bl.a. radio signalet.
Nu gik du vel gennem TV stikket.

Lynge Smile

Hvorfor skriver du ikke i din PROFIL, hvilken landsdel du bor. Det ville hjælpe på nogle svar. :-)
Til top
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér antilles Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2012 kl. 13:14

Alting skal være termineret og det er det som regel også, men gå baglængs gennem en gammel slutdåse, kan give tab og der er også et filter der dæmper bl.a. radio signalet.
Nu gik du vel gennem TV stikket.

Lynge Smile

Yeps jeg gik gennem TV stikket. Jeg spørger bare om TV stikket i en sløjfe-dåse ikke også er termineret? Jeg ønsker vel ikke at stikket i stuen skal være termineret?
Til top
Lytro Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lytro Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2012 kl. 13:17
DATA stikket ???  sidder der ikke et F-stik på You see dåsen.

Lynge
Til top
Lytro Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lytro Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2012 kl. 13:25
Alle dåser er termineret til 75 ohm ellers kan det give tab.

I en 2-fordeler er der et tab på ca. 4dB
I en 3-fordeler er der et tab på ca. 6dB
Det er ingen problem, for du har en forstærker der løfter signalet 10 - 20 dB.
Der er altid tab i et antenneanlæg, derfor forstærker du dit indgangs signal SÅ DET PASSER MED TABET.
OG SÅ SKAL MAN PASSE PÅ IKKE AT OVERSTYRERE ANLÆGGET. Thumbs Up

Lynge Smile

Til top
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér antilles Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2012 kl. 13:34

DATA stikket ???  sidder der ikke et F-stik på You see dåsen.

Lynge

Jo Data stikket er en F-connector
Til top
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér antilles Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-August-2012 kl. 08:21
Findes der noget billigt måle udstyr til DVB-C, så man kan se signal styrke på hele frekvensbåndet?
Til top
Lytro Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lytro Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-August-2012 kl. 08:29
Nej  Disapprove

Hvad er billigt udstyr, noget brugbart 10.000Kr, mindre montør firmaer bruger udstyr til 30.000Kr, størrere firmaer som har råd bruger udstyr i 100.000Kr klassen.
Jo dyrere, jo mere nøjagtigt.
Lynge Smile

Redigeret af Lytro - 22-August-2012 kl. 08:40
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu