|
Hjælp til akustisk forbedring af stuen |
Besvar ![]() |
Forfatter | |
Berdel ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 02-Januar-2012 Sted: Bramming Status: Offline Point: 1153 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 10-Juni-2013 kl. 16:20 |
Hej
Jeg kunne godt bruge jeres hjælp da jeg er ved at bevæge mig ud på et område som jeg har meget lidt forstand på nemlig akustik. Det jeg skal i gang med tjener faktisk 2 formål. 1. Forbedring af akustik i stuen på en pæn og konevenlig måde 2. Lyd isolere bagvæggen da sønnike på 2½ år kommer til at sove med sengen op af bagmuren om få måneder. Jeg har adgang til nogle 600x600x12 rockfon plader og jeg overvejer om det kunne være en ide at sætte lægter op med 10cm rockwool og så sætte disse plader op som vist på billedederne her: ![]() ![]() Det næste bliver så at få dem beklædt så det ser pænt ud og jeg tænker at det kunne være noget stof. På tegningen udgør pladerne 300x180cm. Kan man overhovedet få et stykke stof i den størrelse? Og hvis man kan, så skal det strækkes så det hænger pænt og glat. Er det overhovedet muligt? Eller kan man lime det på uden at ødelægge den akustiske virkning? Her er et billede af stuen Jeg håber at i vil hjælpe. Jeg skal kvittere med billeder af processen og målinger af akustikken når jeg kommer så langt. På forhånd tak :)
Redigeret af Berdel - 10-Juni-2013 kl. 16:21 |
|
![]() |
|
FLarsen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 31-Maj-2006 Sted: Østjylland Status: Offline Point: 1473 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Kunne du ikke beskrive hvad for nogle problemer du har med akustikken. Jeg har selv sat 12 styk 60x120 op på gipsloftet for at tage efterklang og det er bare blevet super.
Det koster kun 6000 cirka for at få det målt af en prof. |
|
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?
En musikelsker har et anlæg for at høre sin musik. En audiofil har musik for at høre sit anlæg. |
|
![]() |
|
Hans j ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 02-Marts-2007 Status: Offline Point: 4207 |
Redigeret af Hans j - 10-Juni-2013 kl. 18:19 |
|
![]() |
|
Berdel ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 02-Januar-2012 Sted: Bramming Status: Offline Point: 1153 |
Jeg har selv købt måleudstyr men har ikke fået taget det i brug endnu. Det er gået op for mig hvor stor betydning akustikken egentlig har. Jeg har fået den opfattelse at det faktisk kan være MEGET billigere at fikse dit rum end at ofre flere penge på hifi for at få bedre lyd. |
|
![]() |
|
@Hans
Tak for dit svar, som jeg læser det, så skal jeg tage en beslutning for, om jeg vil forbedre rumakustik eller lave lydmur, og at der ikke rigtig er en mellemting der kan fikse begge dele?
|
|
![]() |
|
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
Det kommer an på hvor meget rum du er villig til at ofre... Firkantet sagt, så handler akustikregulering om at lade lyden passere, mens lyddæmpning handler om at stoppe den... Så vil du begge dele, skal du lydisolere og så lægge dæmpning udenpå. Under alle omstændigheder er dybbas så godt som umuligt at stoppe, uden at bruge rigtigt meget plads.
Men pas nu på at du ikke overvurderer problemet med barnet, hvis det er en baby vi taler om så vænner barnet sig lynhurtigt til at sove fra lidt støj, så længe det ikke er decideret larm. Min søn sover på sit værelse med døren åben ind til stuen, hvor jeg dog ikke spiller voldsomt højt, men jeg vil tro at niveauet hos knægten er lige så højt som hvis det havde været på den anden side af en væg hvor der blev spillet pænt højt. |
|
![]() |
|
p.las ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-November-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4156 |
jep - ellers for man børn som er støjfølsome
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |