recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Erfaring med Dolby Atmos høretelefoner
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Erfaring med Dolby Atmos høretelefoner

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Steen6400 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-December-2010
Sted: Sønderborg
Status: Offline
Point: 2123
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steen6400 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Erfaring med Dolby Atmos høretelefoner
    Sendt: 22-Februar-2025 kl. 18:02
Jeg overvejer at skifte til høretelefoner til film, nogen der har erfaring med dette med Atmos lyd?
LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD
ATV 4K, Nvidia Shield TV, Norlys, IPhone 13, Huawei Watch GT3 Pro
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Point: 4629
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: i går kl. 08:10
Hej Steen.

Jeg har en del erfaring med løsninger fra flere af de største mærker, og vi har også testet nogle af løsninger på Flatpanels.

Først og fremmest: Hvilken afspiller påtænker du at bruge i denne forbindelse?
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steen6400 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20 timer 20 minutter siden kl. 16:57
Hej Rasmus
Det lyder godt. Jeg har tænkt mig at fortsætte med AppleTV 4k til streaming og mine film på Apple TV+ og så se Blu-ray/UHD skiver på min Oppo.

LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD
Til top
Ddur Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 01-Februar-2025
Status: Online
Point: 3
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ddur Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18 timer 56 minutter siden kl. 18:21
Jeg ser mange film og serier med Atmos-lyd via mine AirPods Pro 2. Jeg synes, der er tale om forbavsende god lyd.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steen6400 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17 timer 5 minutter siden kl. 20:12
En detalje er at jeg bruger høreapparat så jeg tror ikke in ear høretelefoner vil fungere, men tak for tilbagemeldingen.
Til top
yahooboy Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 17-September-2017
Sted: -
Point: 215
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér yahooboy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14 timer 4 minutter siden kl. 23:13
Fik for nogle år siden demonstreret Smyth Research Realiser.

Var ikke imponeret, heller ikke over prisen

Redigeret af yahooboy - 14 timer 4 minutter siden kl. 23:13
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Point: 4629
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 3 timer 19 minutter siden kl. 09:58
Hvis du streamer via Apple TV 4K, så er det AirPods Pro eller AirPods Max, du bør satse på. Ud over Apples egne Beats hovedtelefoner, er det kun AirPods, der kan trække Dolby Atmos ud af Apple TV 4K via Apples Spatial Audio-system. Det vil kort fortalt sige, at 5.1, 7.1 og Dolby Atmos lydsporet sendes over til AirPods, der sørger for at tilpasse lydbilledet. Du kan også få dem til at låse lydbilledet, hvor TV'et står, så lydbilledet flytter sig, hvis du vender hovedet.

Som Ddur nævner, så er det forbavsende godt. Efter min mening slår det soundbar-baserede surround-systemer, bortset fra, at man ikke får subwoofer-bassen med.

AirPods Pro 2 har indbygget høreapparatsfunktion til høretab af mild og middel grad. Man tager selve høretesten på en iPhone, der skaber en høreprofil ligesom en ørelæge tager. iPhone søger automatisk for at overføre denne høreprofil til andre Apple-enheder, der er logget ind på samme Apple ID, inkl. Apple TV 4K. Dvs. at frekvenser, man ikke kan høre, også boostes, når man ser film og serier. Alternativt kan man overføre sin høreprofil taget hos ørelægen til iPhone. Alt dette er godkendt af myndighederne i flere lande ligesom traditionelle høreapparater, men dog ikke til svært høretab. Jeg er dog ikke helt sikker på, at alle ledene er godkendt i Danmark på nuværende tidspunkt.

På Flatpanels har vi også prøvet bl.a. Sonos Ace og LGs Dolby Atmos-høretelefoner. Jeg synes ikke, at de er i samme liga som AirPods + Apple TV 4K.

Du kan muligvis tilslutte høretelefoner til din UHD Blu-ray afspiller, men du får ikke lyden overført og renderet i Dolby Atmos. Dette kræver en Atmos-renderer på enheden (det har Blu-ray afspillere ikke) og noget processorkraft i høretelefonerne. Alternativt kan du rippe dine Blu-ray film til en netværksharddisk og afspille dem via Infuse appen til Apple TV 4K. Infuse understøtter Apples Spatial Audio-system med AirPods.

Redigeret af Rasmus Larsen - 3 timer 17 minutter siden kl. 10:00
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Point: 4874
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 1 time 38 minutter siden kl. 11:39
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
Ddur Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 01-Februar-2025
Status: Online
Point: 3
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ddur Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 1 time 7 minutter siden kl. 12:10
Enig i Rasmus’ betragtninger ovenfor.

Udover mine AirPods Pro 2 har jeg også en Beosound Stage soundbar. Beosound Stage kan modtage et Atmos signal, men kan - selvfølgelig – slet ikke skabe rumlig lyd som mine AirPods.

Udover, at den rumlige lyd fra AirPods lyder godt, så er den ubesværede integration med Apple TV 4K også et selvstændigt salgsargument. Og hvis man samtidig har en iPhone og en iPad, er det dejligt nemt at skifte mellem enhederne (er faldet i økosystem-gryden). 

Jeg har også tidligere prøvet den indbyggede høretest via AirPods Pro 2. Selve testen fungerede fint, men da jeg har normal hørelse, har jeg ikke benyttet mig af de muligheder, Rasmus nævner ovenfor.

Jeg ville måske nok selv være lidt tilbageholdende med at købe AirPods Max på nuværende tidspunkt. Selvom de kan være nok så gode, så er der trods alt tale om 5 år gamle høretelefoner og med Apple’s 6 år gamle H1 chip. Hidtil har Apple skiftet høretelefon-chip hvert tredje år (W1/2016, H1/2019, H2/2022). Et bud kunne være, at en H3 chip lanceres i år (2025) i forbindelse med nye AirPods Pro (3), og herefter kommer der måske næste år nye AirPods Max (2).

Bang & Olufsen påstår i øvrigt, at deres nye Beoplay H100 også kan håndtere et Atmos signal fra Apple TV 4K og generere rumlig lyd. Så hvis man har 11.000 kr. til rådighed, kunne det også være en mulighed.

Redigeret af Ddur - 1 time 6 minutter siden kl. 12:11
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu