recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Film og udsendelser
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Passion of the Christ - DK vs US release
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketPassion of the Christ - DK vs US release

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 2008
Direkte link til dette indlæg Emne: Passion of the Christ - DK vs US release
    Sendt: 17-August-2009 kl. 17:37

Hej, jeg faldt lige over at Passion of the Christ var kommet på Blu-ray. Både i en region fri US udgave, og i en Dansk/Nordisk udgivelse med Danske tekster.

Til min store forskækkelse så jeg dog at den Dansk/Nordiske udgivelse ikke var en stor international udgivelse fra filmstudiet, men en mindre regional udgivelse fra Scanbox , hvilket øjeblikeligt fik mit blod til at stivne og gjorde at jeg nok liiige ville fortrække at stikke hjem og spørge her i forum før jeg kaster mig ud i et køb jeg fortryder. Sagen er at jeg VED at jeg vil købe filmen, jeg ved dog ikke ved om jeg tør  købe den udgave hvor det er Scanbox der er udgiveren, grundet mange tidligere dårlige oplevelser med Scanboks til tider rædsomme kvalitetsniviau på DVD og nu rædselshistorier om det samme i forbindelse med nogle af Blu-ray udgivelserne fra samme selskab

Normalt bruger jeg ...altså når/hvis jeg overhovedet bruger tekster... Engelske tekster til Engelsksprogede film, og Danske tekster til Dansksprogede film, idet jeg i praksis kun bruger teksten hvis der er et talt ord jeg overhører. Et andet sprogs tekster er direkte distraherende og tager min opmærksomhed væk fra selve billedmaterialet. Så normalt ville det her være en no Brainer i forhold til mindst 9 uf af 10 film, da de oftest er engelssprogede. Men idet Passion of the Christ hverken er på Engelsk eller Dansk, kunne danske undertekster for en gangs skyld være at fortrække i forhold til engelske. Selv om jeg personligt fint ville kunne klare mig med og leve med de engelske, er der flere blandt dem jeg oplever mine film sammen med, som ville have fordel af at det var danske tekster. Derfor vil jeg egentligt i dette tilfælde helst have udgaven med Danske tekster.

...MEN MEN MEN, jeg er med Scanboks påtrykt coveret endog meget usikker på om kvaliteten er identisk med, eller [som alt for ofte set] markant ringere end den større internationale udgivelse.

Teoretisk ville Scanboks udgivelsen jo kunne indeholde fuldstændigt det samme billed og lyd encode som US udgivelsen, blot nu med Danske undertekster tilføjet skiven. Begge udgivelser er "Definitive editions" og har f.eks begge et DTS-HD Master Audio lydspor, hvilket måske kunne tale for dette scenario - videocodec er det dog kun lykkedes mig at finde ud af i forbindelse med US udgivelsen, så i den forbindelse er der ingen ledetråde eller inisueringer angående om det med lidt held måske er fuldstændigt samme encode.

Omvendt kunne det jo desværre også meget vel være et encode som Scandboks selv har foretaget/fået lavet som kunne være af endog markant ringere teknisk kvalitet end større internationale udgivelser, som man alt alt for ofte før har set i forbindelse med Scanboks udgivelser

Så er der nogen der ved hvad status er for den Danske/Nordiske udgivelse og kan sige god for at dens kvalitet er identisk med US udgivelsen? ...Så er den nemlig min, og ellers hælder jeg til at gøre det sikre og købe den regionsfrie US udgivelse og nøjes med engelske tekster.

Redigeret af TBC1 - 17-August-2009 kl. 17:38
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-August-2009 kl. 17:39

Tænkte at jeg lige i tilgift kunne poste de informationer om US og DK releases jeg har fundet

Data om US release: http://www.blu-ray.com/movies/movies.php?id=2540

Data om Dk release: http://www.moviezoo.dk/blu-ray-film/The-Passion-Of-The-Chris t_5706100563043

Redigeret af TBC1 - 17-August-2009 kl. 17:45
Til top
Startrek Se dropdown menu
--
--

Bruger stoppet på recordere.dk

Oprettet: 02-Marts-2008
Sted: Denmark
Point: 5740
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-August-2009 kl. 17:54
Det er vel ikke umulig at Scanbox er i 1080/50i og ikke 1080p (kan værre
50 eller 24) som det står på covret, 1080/50i er det normal som Scanbox
udsende Blu-ray film i

Ellers ville jeg gå efter US udgave end UK udgaven, da mange gange er US
overførlse de beste, og da den er reg. kode free skulle det jo ikke værre et
problem.
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-August-2009 kl. 18:19

Oprindeligt skrevet af Startrek Startrek skrev:

Det er vel ikke umulig at Scanbox er i 1080/50i og ikke 1080p (kan værre
50 eller 24) som det står på covret, 1080/50i er det normal som Scanbox
udsende Blu-ray film i .

Det er lige præcis noget sådant der er min store frygt. Faktisk fik jeg lige nu øje på at US udgaven er registreret til at vare 127 minutter, mens Scanboks udgaven er registreret til at vare 126 minutter. Men hvis filmen var speeded op til 25 fps via 1080/50i burde forskellen jo snarere være omkring 5 minutter end omkring 1 minut  

Så eftersom det ikke passer med noget som helst kan det jo blot være forskellige måder at opgive f.eks 126 minutter og 53 sekunder på?)

Ellers ville jeg gå efter US udgave end UK udgaven, da mange gange er US overførlse de beste

Ja, sådan var det ifbm. DVD i hvertfald, hvor der nødvendigvis var tale om at der SKULLE være 2 forskellige encodes (Grundet forskellige TV systemer i brug). Med med HD på Blu-ray er det dog ofte fuldstændigt samme encode (i 1080/24p foretaget af filmstudiet selv) der er på både US og UK udgivelsen. ...Det er når det er tilfældet så dog oftest også samme coverdesign fra samme internationale selskab, der går igen, når der tilsvarende er det samme encode der er benyttet. 

Og coveret er så i øvrigt IKKE det samme på de to omdiskuterede udgaver af POC, hvor den ene er en US og den anden en DK (og ikke en UK) udgivelse der er tale om   

Men mit spinkle håb var at det måske kunne være tilfældet at det samme encode var brugt med i det mindste bare nogle af Scanbox udgivelserne, hvor der jo i det mindste hvad angår Passion of the Christ er lavet et encode og en udgivelse FØR Scanboks udgivelsen. Og det ville jo lige som med mange UK releases også være både bedre, smartere og billigere at udnytte et ordentligt eksisterende encode på DK udgivelsen, i stedet for at lave et meget dårligere selv, selv om det så i mange tilfælde desværre har vist sig at være for meget at håbe på

Men det er den status jeg håber der er nogle der kan be- eller af- kræfte i forbindelse med lige præcis denne nordiske udgivelse af POC.  

og da den er reg. kode free skulle det jo ikke værre et
problem.

Det er det heller ikke, og hvis jeg heller ikke med denne tråd finder nogen afklaring, bliver det da også US udgivelsen jeg køber for at være sikker. 

Men HVIS NU man kunne være heldig af kunne få i både pose og sæk i dette tilfælde, ville det jo være rart at få det afklaret

Redigeret af TBC1 - 17-August-2009 kl. 21:02
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-August-2009 kl. 23:26
Har nu lige teste min Passion of the Christ som er den Dansk/Nordisk
udgivelse med Danske tekster.

Og den er i 1080/24p.

Men det er ikke verdens beste Blu-ray overførelse (bla. er der en del støj i
bilde som nok er tiltænk som i 300), ved så selvfølig om der er forskel
mellem den og US udgave.

Lyden er låst til DTS-HD Master Audio.

Undertekster er af den type der stå i imellem (under film og i det sorte
område under bilde), center lyden er ikke den stærke side på denne film,
desværre ligge stor set alt tale i center området.

Noget sige mig at man skal gå efter US udgave, som lade til at værre en
ny master plus at den er forlænge, bla. lade det til at undertekst står
rigtig (inde i selve bilde).

http://www.blu-ray.com/movies/movies.php?id=2540&show=review

Så vide jeg kan se så er det der er oversat, det samme som står i det nye
testamente, så hvis man kan den, så er det let at følge med også med
engelske undertekst.

Redigeret af Startrek - 17-August-2009 kl. 23:47
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-August-2009 kl. 01:59

Har nu lige teste min Passion of the Christ som er den Dansk/Nordisk udgivelse med Danske tekster.

Og den er i 1080/24p..

Tak for at gøre det

Men det er ikke verdens beste Blu-ray overførelse (bla. er der en del støj i bilde som nok er tiltænk som i 300), ved så selvfølig [ikke] om der er forskel mellem den og US udgave

Jeg er ikke bange for nogen som helst støj der er en del af det oprindelige kildemateriale. Sådan var Apocalypto også. Det er US version jeg har, og jeg syntes det er et fedt transfer, der gør det komplekse kildemateriale retfærdighed, inkl kildematerialets til tider ret heavy grain.  

Er der der imod noget jeg er "bange"   for, så er det brugen af en tåbelig støjreduktion som godt nok reducerer kildematerialets støj, men desværre samtidig gør billedet blødere og så ganske utåleligt ødelæger detaljegraden  

Lyden er låst til DTS-HD Master Audio.

Det er den på begge udgivelser, hvilket er noget af det der er med til at gøre mig håbefuld angående om det måske kunne være det samme encode der er brugt?

Er din udgave også MPEG-4 AVC, og hvordan er bitraten i krævende scener? 

http://www.blu-ray.com/movies/movies.php?id=2540&show=re view 

Hvordan svarer anmeldelsen generelt til din udgave?

Anmeldelsen har jo bla. udsagn som "Blacks are somewhat less-than-stellar, gravitating towards a dark shade of gray in many scenes. The film retains a fine layer of grain, though it is only distinctly presented over the dark opening sequence" ...Hvilket vel meget godt passer med din beskrivelse, mens "This sound mix offers strong, robust dialogue presentation" ikke rigtigt passer til dit udsagn. 

Tror du det er det samme encode når du sammenligner med anmeldelsen?

Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-August-2009 kl. 02:36

Nå, fuck det. Da den regionsfrie US version kostede 133 kr inkl. forsendelse direkte fra USA (via Amazon.co.uk) har jeg bestilt den, da jeg grundet den "Scanbox" label den nordiske version har på sig, helt klart føler mig mest tryg ved US versionen

Jeg har således stadig til gode overhovedet at købe en eneste Blu-ray film i Danmark (jeg har ellers pænt over 100 Blu-ray film), selv om tiden vel snart må nærme sig, idet jeg efterhånden er begyndt at se at der sælges nogle til 99,- i min lokale Blockbuster, og det er en pris der langt om længe begynder ligne noget der er konkurencedygtig med de udenlanske priser, selv om det så godt nok kun gælder "ældre" film.

Det slår så dog ikke at jeg lige har købt Lady in the water på Blu-ray for kun 50 kr inkl. forsendelse fra england for få dage siden  

...Se det er til den pris man har lyst til at købe film ...mange film... Lær af det fucking ærgærrige filmindustri, og tag til indtægt at det er yderst sjælden at prisbevidste forbrugere som jeg køber Blu-ray film til over 100 kr!

Men nuvel, ser jeg den Nordiske version af lige præcis den her film til 99 kr eller derunder igen i min lokale Blockbuster igen kan jeg også finde på at købe den for at få stillet min nysgerrighed angående om det overhovedet kan lade sig gøre at få ordentlige nordiske Blu-ray releases i tilsvarende kvalitet, eller om alt bare er ved det gamle som i DVD dagende hvor de Nordiske udgivelser som reglen var l og lagkage.

Redigeret af TBC1 - 18-August-2009 kl. 02:49
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2009 kl. 02:29

Nå, jeg kunne ikke lade være med at få stillet min nysgerrighed. Så da jeg faldt over DK udgaven fra Scanboks i den lokale Blockbuster til 99 kr, slog jeg til, så jeg nu har begge udgaver.

Jeg kan nu konstatere: Det er ikke samme encode!

Her i meget korte træk en opsumering af de væsentligste forskelle:

DK udgaven er lidt bleg og har slet ikke samme farvemætning og farvedynamik som US udgaven (f.eks er det nemmere at se at næsen er lidt rød på en kvinde der har grædt på US udgaven end det er på DK udgaven), og blodet ser f.eks. mere brunt ud på DK udgaven i forhold til US udgaven hvor det er mere potent og rødt. US udgaven ser hvad farver angår slet og ret mere korrekt, naturlig, dynamisk og "organisk" ud en DK udgaven. 

DK udgaven har også meget mere banding, f.eks særligt i de mørke/blålige scener i starten af filmen og ser som sådan generelt mere "digital" ud, også i den støj der [heldigvis] er bevaret fra kildematerialet på begge udgivelser. Det hænger sikkert både sammen med at der generelt er brugt lavere bitrate på DK udgaven end på US udgaven, og formentlig også sammen med hvad der virker som en brug af en anden quantizer karekteristik i encodingen. 

Der er så også generelt lidt lavere blacklevel på US udgaven, men jeg syntes det er svært at udråbe en vinder på det punkt i de scener jeg så (det er nok en temperementsag). US udgaven kan umiddelbart til sammenligning syntes at tendensere at crushe lidt mere end godt er i enkelte scener, mens DK udgaven til tider kunne syntes at have det modsatte temperement og på på nogle punkter til tider være lidt for grå. Men DK udgaven kan så på den konto til tider afsløre lidt flere shadowdetails end US versionen. Så det er svært at afgøre til den ene eller anden side, fra de ca 15-20 minutter jeg hidtil tid jeg har brugt på at sammenligne, idet jeg jo ikke kender referencen for filmen 

Skal man endelig sige noget godt om DK udgaven er det at mens bagsiden af forholdet sikkert kommer til udtryk i den større grad af banding, så ser faktisk ud som om DK udgaven er encodet med en relativt lavere quantizer værdi (farvoriserende komplesiteten i billedet over det flade i billedet), så strukturerne i tøjet er således noget mere tydligere og mere fremhævede i DK versionen end på US versionen, så DK versionen hvad tøj angår virker til at have lidt bedre spatial opløsning og detaljegrad end US versionen. (Jeg håber da ikke det er på grund af en minimal brug af støjreduktion på US udgaven at dens detaljegrad er blevet lidt lavere? ...Umiddelbart virker den dog ikke støjreduceret som f.eks Band of brothers) Det med detaljegraden er faktisk lækkert nok ved DK udgaven, men alt i alt ikke nok, da den desværre falder igennem i forhold til US udgaven, hvis man betragter helheden af billedet, ikke mindst med hensyn til det nævnte med farvedynamikken. Og f.eks hår og skæg virker bare mere rigtigt og naturligt formidlet på US udgaven, der som sagt virker mere dynamisk og naturlig formidlende farvetonerne, og i mangel af bedre ord fremstår mere "organisk" end DK udgaven.

Så forskel er der altså, selv om man nok skal være kritisk entuisiast for at lade sig bemærke dem.

Redigeret af TBC1 - 01-September-2009 kl. 13:01
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2009 kl. 09:53
Tak for teste 

Det vise bare hvor vigtig det er at købe den rigtig udgave efter hvilke teste man lige har læst, som her hvor det er US teste det er tale om, og så ikke gå ud og købe DK udgaven
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu