recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Køb af SSD
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Køb af SSD

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
ICMP Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 17-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 24
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ICMP Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Køb af SSD
    Sendt: 26-Februar-2012 kl. 19:33
Hej folkens.

Jeg er i gang med at undersøge market for nye SSD disks og har derfor nogle spørgsmål.
Disken skal installeres i en MacBook Pro medio 2009 som har en s-ata II controller.
Jeg har et budget på 1500 kr, så en 120 GB model må være det der er råd til.

1. Hvilken disk vil i vælge?
2. Vil man kunne udnytte read write hastighederne på 500 MB/S som de nyeste modeller har, hvis man har s-ata II interface?
3. Har læst på nogle andre forumer, at nogle SSD modeller kan være ustabile. Hvordan tester man om den er det?
Til top
Steve Jones Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-Juli-2010
Point: 1809
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steve Jones Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2012 kl. 20:03
1) Se google
2) nej
3) Hvad mener du med ustabil?
Til top
htpcdude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 06-September-2008
Point: 300
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér htpcdude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2012 kl. 20:29
Jeg vil kigge her: http://eshop.macsales.com/

Så er du sikker på at få noget der passer sammen med din mac.

Jeg har selv skiftet disk i en 13" hvid macbook med et af deres sæt.

Til top
Zulu Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-December-2005
Point: 775
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Zulu Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2012 kl. 20:51
Hvis du virkelig vil vide noget om SSD'er, så tag og læs nogle af Anands artikler om emnet:
The SSD Anthology: Understanding SSDs and New Drives from OCZ
The SSD Relapse: Understanding and Choosing the Best SSD
Artiklerne er godt nok fra 2009, men hvis du tager udgangspunkt i dem, og så læser nogle af hans nyeste artikler og tests, som fx Intel SSD 520 Review: Cherryville Brings Reliability to SandForce, så er du godt rustet til at træffe et oplyst valg.
Til top
Steve Jones Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-Juli-2010
Point: 1809
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steve Jones Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2012 kl. 21:23
Oprindeligt skrevet af htpcdude htpcdude skrev:

Jeg vil kigge her: http://eshop.macsales.com/

Så er du sikker på at få noget der passer sammen med din mac.

Jeg har selv skiftet disk i en 13" hvid macbook med et af deres sæt.

En mac er altså standard PC-komponenter og bør derfor behandles derefter. Du behøver altså ikke købe til overpris. Enhver SSD vil passe i din Mac. Du bør bare bruge google til at finde en anmeldelse. 

Med Sata 2 porte kan det næsten være lige meget hvilken man køber, sålænge den er til SATA 3. Dermed er man garanteret at den mætter SATA2 forbindelsen.
Til top
ICMP Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 17-August-2008
Point: 24
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ICMP Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2012 kl. 12:20
Tak for svar! Specielt tak til Zulu, der linker til noget konkret om SSD.
Nu kan jeg få en bedre forståelse om hvad man skal vælge.

Har hørt dårligt om nogle OCZ modeller, der efter noget tids brug crasher.
Derfor ville jeg gerne lige høre om folk har nogen mening til dette.
Til top
fhansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Marts-2008
Point: 1349
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fhansen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2012 kl. 16:35
Ellers kig lidt på HWT.dk. Her laves også test af forskellig hardware.
Til top
michael9000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-November-2009
Point: 786
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér michael9000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2012 kl. 00:02
Oprindeligt skrevet af ICMP ICMP skrev:

Har hørt dårligt om nogle OCZ modeller, der efter noget tids brug crasher.
Derfor ville jeg gerne lige høre om folk har nogen mening til dette.
Så vidt jeg husker var det en JMicron controller der var det store problem for et par nogle år siden. Den blev afløst af IndiLinx-controlleren (hele historien står på anandtech hvis du graver lidt tilbage)

Redigeret af michael9000 - 28-Februar-2012 kl. 00:04
Til top
Theilo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-Marts-2010
Sted: Horsens,Danmark
Point: 1226
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Theilo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2012 kl. 05:58
Jeg har denne her fra OCZ  http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4998828 og har ikke oplevet problemer
Samsung Le37-r81,Pioneer VSX-529, Bose Am5, Zaptor, Squeezebox duet,Squeezebox Radio, Synology ds212+
Til top
dbugdk Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 16-August-2009
Point: 87
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dbugdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2012 kl. 09:18
Jeg har en OCZ Agility 3 120gbog har oplevet en hel del problemer med Blue screens. Faktisk så ofte som een gang dagligt i snit. Det var dog på en "gammel" firmware version (2.11 mener jeg da var).
Efter at have fået den op på seneste version har jeg ikke oplevet problemer.
Til top
LarsR Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 03-Marts-2012
Point: 1
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LarsR Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2012 kl. 11:04
For lige at præcisere, så er det SandForce SF-2281 controllerne der har  været MANGE problemer med. Det vil sige, rigtig mange af de "hurtige" SSD'er såsom OCZ Agility 3, Vertex 3, Kingston SSNOW, Corsair Force-serien mv.
De fleste problemer skulle dog være ordnet vha. firmware opdateringer, men jeg har indimellem selv haft små-problemer med mine Vertex 3 drev - men det er yderst sjældent efter jeg opdaterede firmwaren i dem.
Når dit budget er omkring de 1.500kr, ville jeg helt klart gå efter en 120 GB Intel 520 Series SSD. Du kan se den på min hjemmeside omkring SSD Diske: http://ssddisk.dk/ssd/intel-520-series/#120gb
Den kører på samme "problemfyldte" controller, men Intel har formået at fjerne samtlige problemer vha deres firmware, så udover at være en af de hurtigste drev på markedet pt., så er det også det mest stabile.
Kører siden http://ssddisk.dk
Til top
frode3 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 18-April-2005
Point: 11
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér frode3 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Marts-2012 kl. 01:47
du ku også tjekke samungs nye serie 830 de kører på samsungs egen controller og er lige så stabile som intels
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu