jake51 skrev:
Jeg har i nogen tid undret mig over, at en film kan have rigtig god billedkvalitet og så er der mere eller mindre grain i mørke scener
Jeg genså f.eks. Transformers for et par måneder siden (Blu-ray): Den har som bekendt nærmest perfekt billedkvalitet i langt det meste af filmen, men der var tydelig grain i flere mørke scener
Er der en teknisk årsag?
Dette er ikke det samme som instruktørens hensigt, som f.eks. i 300
|
Udover risikoen for at det kan være skærmens skyld, så kan det skyldes optage-teknikken i forskellig grad, hvadenten det er instruktørens _hensigt_ som sådan, eller bare en følgevirkning af den teknik man har valgt. Problemet er at du har et kompromis mellem opløsning og lysfølsomhed på en film. Jo mere lysfølsom filmen er, jo mere grovkornet er den. Hvis du vil optage i mørke, skal du vælge en mere lysfølsom men mere grovkornet film. Der gælder noget tilsvarende for digitale optagelser, jo mindre lys der rammer sensoren, jo mere støj får du. Transformers og mange andre nyere film har et meget processeret look, hvilket oftest vil betyde at hvis filmen er kornet i forvejen pga. underbelysning, så bliver det forværret når man piller i billedet efterfølgende, fordi der ikke er "headroom" at give af - manipuleringerne vil alt andet lige gøre eksisterende problemer værre.
Derfor vælger mange producenter at optage i lyse omgivelser, og gøre billedet mørkere i post-production. Dette giver lavere støj, men et efter min mening lige så stort problem i et generelt unaturligt look, hvor farver og skygger ser forkerte ud i disse scener. Det ses meget ofte i TV-serier, fordi det er billigere at producere på denne måde, end at benytte udstyr og ikke mindst folk der kan håndtere at optage i svag belysning. Et eksempel på optagelser i relativt svag belysning (dog ikke egentlig mørke), hvor det efter min mening er gjort helt rigtigt, er Michael Clayton, hvor George Clooney går op til hestene på marken. Dén scene er simpelthen ufatteligt flot fotograferet, men vil formentligt sjældent blive betragtet som noget særligt af meningmand, fordi der ikke er noget "pang" i det - det kræver at man har lidt forståelse for optageteknik at forstå hvor svær dén scene har været at optage.