Tanaburs skrev:
Ovenstående er lidt firkantet formuleret men ikke meget ved siden af og jeg oplever faktisk at der gælder noget lign. for butikker indenfor andre brancher, jeg har 2 gange fået superfin og tålmodig betjening i hifi butikker mens jeg har fået uvidende og ligeglad betjening i elgiganten.
|
Det gælder afgjort for stort set alle brancher, inkl. min tese om at jo ringere produkter og jo ringere service, jo større kommerciel succes har butikken (forudsat at prisniveauet i de respektive butikker afspejler niveauet). Jeg mener iøvrigt der er en stor sammenhæng mellem hvor meget internet-handel der er på et givent område, vs hvor meget lavpris-butikkerne vinder. Eksempelvis er det ret upraktisk at købe briller på nettet, så optikere har stadig et generelt meget højt service-niveau i forhold til andre brancher, det kan simpelthen i den branche stadig lade sig gøre at tjene penge på at sælge kvalitetsprodukter med god service.
Isoleret for radio/TV, så gælder der trods alt lidt noget tilsvarende for højttalere - det er sværere at købe højttalere via nettet uden at prøve produktet først, fordi højttalere lyder så forskelligt. Derfor fokuserer lavpris-butikkerne ikke særligt meget på højttalere, men på alt elektronikken, og derfor findes der langt flere special-forretninger med stor fokus på højttalere og stereo-hifi generelt, end der findes seriøse specialforretninger med fokus på eksempelvis fladskærms-tv eller projektorer, hvor der er et tilsvarende videns-niveau og mulighed for demonstrering.