|
Ok at bi-ampe center og fronter forskelligt? |
Besvar ![]() |
Forfatter | |
Chaospling ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 27-Juli-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 553 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 09-September-2014 kl. 18:38 |
Overskriften er lidt misvisende. Min idé er at bi-ampe min Dali Mentor Vokal med Denon X5200 og den ene kanal fra en EaR 202, som umiddelbart ikke skulle farve lyden synderligt.
Derudover har jeg købt en integreret forstærker Wyred4Sound, som der skal bruges Home Theater Pass Through på og derved trække mine fronter som effektforstærker. Jeg er både nysgerrig vedr. min center, da denne 6 ohms højttaler vil have forstærkere med hhv. 100 og 140 watt (ved 8 ohm) foran sig - gør dette en forskel? Jeg er også nysgerrig efter om klangen bliver meget forskellig mellem fronter og center. Begge effekter skulle farve lyden meget lidt, effekten skulle blive nogenlunde den samme for både center og fronter og begge effekter er D-forstærkere. Det ville være en stor hjælp at få noget input her, da jeg ikke har brugt effektforstærkere før på nogen måde eller bi-ampe't før. |
|
![]() |
|
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Der kan godt være en forskel i niveau mellem de to effektforstærkere. Hvorvidt der er det, er uafhængigt af forstærkerens max-effekt, det er forstærkerens såkaldte gain, dvs. forholdet mellem input og output der tæller. Og det er ikke altid nemt at få oplyst.
|
|
![]() |
|
jan203 ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 17-Oktober-2010 Sted: dk Status: Offline Point: 761 |
Vil det ikke blive udlignet ved kalibrering?
|
|
Pioneer 5090H.samsung 3126..Oppo95.Musical FidelityM6i.front.soavo1.Center.sonusfaberdomus.Bag.amadeusmultiaktiv.Sub.klipschRsw12B.Sonos Cullen.Music Hall 25.2 moded dac.
|
|
![]() |
|
Chaospling ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 27-Juli-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 553 |
Ja dette tænkte jeg også... Det ville være XT32, som kalibrerer.
STI-500 har gain på 0-39 db, og jeg kan desværre ikke finde gain på ear 202'eren; kun at den skulle have mindre gain end en ear 202-ref. Jo sørme så... ear 202'eren har et gain på 27 dB. Redigeret af Chaospling - 09-September-2014 kl. 19:50 |
|
![]() |
|
Ville forskel i niveau være din eneste bekymring? Eller var det bare det, som faldt dig først ind? |
|
![]() |
|
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
Det er den største og mest objektive problemstilling. Om forstærkerne klangmæssigt passer sammen vil jeg ikke gætte på. Jeg tvivler på at en rumkorrektion vil kunne korrigere korrekt for en evt. forskel i gain. For det første kan det være forskellen er for stor ifht. hvor meget korrektionens algoritme tillader at korrigere, for det andet så er de fleste rumkorrektionssystemer ikke designet til at hæve alt over en given frekvens, men til at hæve eller sænke rundt om en given frekvens. Det kan give nogle meget uforudsigelige resultater, og jeg ville under ingen omstændigheder stole på rumkorrektionen, det ville kræve en kontrolmåling med eksternt software for at holde øje med at den ikke laver "ballade". For det tredje, selv hvis en rumkorrektion ville kunne korrigere for niveauet, så er det sandsynligt at det vil have påvirket afrulningskarakteristikken mellem enhederne (dvs. delefilter-afstemningen), med dårligere lyd til følge. Hvis der er et problem med forskelligt gain, så kræver det med andre ord en eller anden form for kontrol over effektforstærkerens gain, dvs. en kontrolforstærker imellem. Jeg tvivler på at gevinsten vil være det værd, jeg ville bare køre full range på den kraftigste af dem.
|
|
![]() |
|
Men hvis den ene effektforstærker har 0-39 dB i gain og den anden har 27 dB, burde jeg så ikke være ude ovre det problem? |
|
![]() |
|
Jeg har muligvis misforstået opstillingen, jeg troede den ene ville være den indbyggede i receiveren? Men jo, hvis du har justerbar gain på den ene, så kan du i princippet godt få det til at spille sammen.
|
|
![]() |
|
SosFarum ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 17-Juli-2007 Sted: Frederikssund Status: Offline Point: 1022 |
Chaospling - er det ikke din Denon og Ear 202 som du bruge vil bruge til biampe center ? Mener effektdelen i Denonen bliver koblet fra når du sætter kabel i preout, så jeg tror slet ikke du får det til at fungere.
|
|
![]() |
|
Nej det er rigtigt forstået - til centerhøjttaleren bliver den ene forstærker Denon'en. Jeg troede, at du tænkte på forskellige gain mellem center og fronter, men du taler altså om at forskellige gain til centerhøjttaleren kan være et problem? @SosFarum: Ouch det må du ikke sige... Men jeg kunne forestille, at hvis det skulle være tilfældet, at den "lukker af" for en højttalerudgang, så ville Otto have fortalt det. Jeg gætter dog stærkt på, at en receiver ikke kan "mærke", at der bliver sat noget på en preout. Preouts/phono er vel langt fra lige så komplicerede som HDMI. |
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |