recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - ISO-fil til noget brugbart....
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketISO-fil til noget brugbart....

Besvar Besvar Side  <123
Forfatter
Besked
Der Alte Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 15-Januar-2011
Status: Offline
Point: 367
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-November-2011 kl. 23:44
Oprindeligt skrevet af Raum Raum skrev:

Linux ligger vel stadig en boot-henvisning på c-drevet, så det er ligegyldigt hvor det bliver installeret?
Yep. (Husk filsystem skal være ext-4. Vælg det under installationsprocessen, ikke med GParted forinden).
Og i dagens Linux udgaver behøver du ikke bruge command line. Jeg bruger det måske 10x om året
Til top
Raum Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 27-Oktober-2011
Sted: Hovedstaden
Point: 278
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2011 kl. 00:13
Det behøvede man heller ikke dengang på red hat - men det skulle jo ikke være for nemt for eleverne, derfor skulle de lære alt i command line.
At trykke rundt med en mus er jo for nemt for en data-tekniker  hehe.

Ah ja - husker godt det med ext-4 hvis de havde deres egen partition.
Dog må jeg vise at jeg godt vil kunne dele partitioner frit med Win7 - så må nok nøjes med det NTFS der ligger nu.

Om jeg så senere dedikerer en partition KUN til Linux er da bestemt en mulighed.
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2011 kl. 00:45
Oprindeligt skrevet af Raum Raum skrev:

Dog må jeg vise at jeg godt vil kunne dele partitioner frit med Win7 - så må nok nøjes med det NTFS der ligger nu.

Hvis du gerne vil dele datafiler mellem Windows og Linux vil jeg anbefale følgende partitionering

1) NTFS     Windows system partition
2) NTFS     En anden NTFS partition hvor du har dine data (Dokumenter)
3) Ext4      Linux partition (+swap)

I Linux mounter du den midterste NTFS partition til /mnt/something og symlinker ~/Dokumenter til det directory hvor Windows Dokumenter ligger.

Nogle gange kan NTFS-3G komme til at lave lidt uorden i en NTFS partition som kun kan løses ved at køre chkdsk fra Windows. Med ovenstående opdeling vil du begrænse problemerne hvis det sker (Windows kan stadig bootes), og du behøver ikke mounte din Windows system partition i Linux med risiko for at lave ulykker (jeg plejer at mounte Windows system partitionen read-only til /mnt/windoze, så partitionen slet ikke dukker op i din file manager).

Et andet godt råd: lad være med at lave filnavne med kolon på din NTFS data partition fra Linux. NTFS-3G tillader dette, og filerne kan fint læses fra Linux, men Windows bliver helt umedgørlig og vil hverken læse eller slette filerne. Been there, done that... Nu har jeg heldigvis kun Linux på min desktop computer.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 21-Maj-2006
Point: 5
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2011 kl. 11:54
Den absolut letteste måde at udpakke ISO-filer, er ved hjælp af WinRAR:

M.v.h.
Til top

Besvar Besvar Side  <123