recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp til fejlfinding?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjælp til fejlfinding?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
bony Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 15-August-2007
Sted: Fredensborg
Status: Offline
Point: 354
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bony Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hjælp til fejlfinding?
    Sendt: 08-April-2014 kl. 12:31
Hej Recordere,

Jeg er stødt på noget uforklarligt i opsætningen af min lyd og håber i kan hjælpe.

Når jeg en sjælden gang i mellem afspiller CD'er, så foregår det typisk vha. en Oppo BDP-83 via HDMI til Onkyo 606, der så leverer til et par B&W CM8 i stereo.

Mit "problem" går dog på, at jeg får en betydeligt bedre lyd hvis jeg i stedet afspiller eksempelvis det samme stykke musik vha. Spotify gennem en Airport Express til Onkyo 606 koblet til via almindelig phonoindgang. Der er heller ingen forskel hvis jeg kører pure-audio på nogen af komponenterne når jeg afspiller CD. Som udgangspunkt forestiller jeg mig da, at Spotify kører med lavere kvalitet end CD er i stand til, hvilket i mit setup, i hvert fald ikke gør sig gældende lige umiddelbart.

"Burde" det i sagens natur ikke være den umiddelbart 'direkte' vej der burde lyde bedst eller har jeg misforstået noget her..? Embarrassed

Mvh.
Tonny
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2014 kl. 12:40
Hvordan er kablingen fra CD til reciever? Du får typisk bedre lyd med et par kraftige phonokabler, så det er DAC i Oppo der står for konverteringen
Til top
bony Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bony Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2014 kl. 12:52
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Hvordan er kablingen fra CD til reciever? Du får typisk bedre lyd med et par kraftige phonokabler, så det er DAC i Oppo der står for konverteringen

Hej Kampus,

Den er kablet med HDMI lige nu, men jeg havde faktisk ikke overvejet analog tilslutning, da jeg 90 % af gangene anvender Oppo'en til netop film via HDMI. Men kan jeg godt kable med begge tilslutninger og så blot skifte mellem analog ved CD og digitalt ved DVD/BD eller hvordan grejer jeg lige den..?

Mvh.
Tonny
Til top
wernermeyer Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 09-December-2013
Sted: Aarhus
Point: 239
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér wernermeyer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2014 kl. 13:23
Ja. Du sætter bare bare inputtet i onkyo'en op til det. Så ved cd-lytning bruger du et input, og ved film bruger du et andet input.
Til top
bony Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bony Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2014 kl. 13:35
Oprindeligt skrevet af wernermeyer wernermeyer skrev:

Ja. Du sætter bare bare inputtet i onkyo'en op til det. Så ved cd-lytning bruger du et input, og ved film bruger du et andet input.

DOH! Det er slet ikke faldet mig ind at undersøge muligheden for dette, da jeg vidste at jeg brugte HDMI-kablingen betydeligt mere og ville derfor ikke ud i noget bøvl med at skulle skifte manuelt frem og tilbage. Men det lyder da ganske simpelt, så det vil jeg da lege lidt videre med. Big smile

Tak for hjælpen begge to. Smile
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2014 kl. 13:36
Præcis! Jeg nåede ikke at forklare. Har selv haft den delte opsætning/tilslutning inden jeg fik dedikeret CD afspiller, der naturligvis er forbundet med kvalitets phonokabler.

Skal lige siges at behovet for en CD afspiller kommer når du erfarer at der slides på den blå laser i Oppo'en selvom du afspiller CD og DVD med den røde laser. Begge brænder nemlig samtidigt.

Redigeret af Kampus - 08-April-2014 kl. 13:40
Til top
bony Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bony Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2014 kl. 15:01
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Skal lige siges at behovet for en CD afspiller kommer når du erfarer at der slides på den blå laser i Oppo'en selvom du afspiller CD og DVD med den røde laser. Begge brænder nemlig samtidigt.

Det var jeg slet ikke klar over, tak for forklaringen. Hvis mit forbrug ændrer sig, så vil jeg overveje at anskaffe mig en stand-alone afspiller igen. Thumbs Up
Til top
Prasmus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-December-2005
Sted: Denmark
Point: 538
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Prasmus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2014 kl. 08:41
Uden at kende din Oppo eller Onkyo ville jeg nu tro, at du teoretisk ville få den bedste CD lyd ved at koble dem sammen digitalt, enten optisk eller via coax.
Langt de fleste surround forstærkere laver en A/D konvertering og går igennem deres DSP før lyden når output trinnet via en D/A. Så ved at køre digitalt, så undgår du en ekstra D/A og A/D konvertering.

Hvis din forstærker undtagelsesvis kan køre den analoge lyd direkte igennem (uden om DSP'en) så kan det måske være en fordel at benytte D/A konverteren i Oppo'en.

Til top
Keyvan Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 16-Marts-2011
Sted: Aalborg
Point: 225
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Keyvan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2014 kl. 15:43
Oprindeligt skrevet af Prasmus Prasmus skrev:

Uden at kende din Oppo eller Onkyo ville jeg nu tro, at du teoretisk ville få den bedste CD lyd ved at koble dem sammen digitalt, enten optisk eller via coax.
Langt de fleste surround forstærkere laver en A/D konvertering og går igennem deres DSP før lyden når output trinnet via en D/A. Så ved at køre digitalt, så undgår du en ekstra D/A og A/D konvertering.

Hvis din forstærker undtagelsesvis kan køre den analoge lyd direkte igennem (uden om DSP'en) så kan det måske være en fordel at benytte D/A konverteren i Oppo'en.

Han kan jo bare tilslutte sin CD afspiller til multi kanal indgage med phono kabler så kører den med sikkerhed udenom D/A og A/D signal behandling i receiveren.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu