|
Forslag til DSP/rum korrektion |
Besvar ![]() |
Forfatter | ||
Stoffer1987 ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 25-April-2008 Status: Offline Point: 658 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 15-Marts-2016 kl. 07:33 |
|
Hej
Min kæreste har pt et par aktive Dynaudio Xeo 3 højtalere hvor hun gerne vil have koblet en subwoofer på. Hun bruger en sonos ZP90 som afspiller. Findes der en DSP eller noget lignende man kan koble på denne, med subwoofer udgang, for at indstille crossover mm.? Det eneste krav er at det skal være "set and forget", da det er til min kæreste.
|
||
![]() |
||
HenrikStevn ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-Februar-2014 Status: Offline Point: 913 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Ja, miniDSP ville være et glimrende valg som crossover og rumkorrektion/EQ i én boks.
|
||
![]() |
||
Stoffer1987 ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 25-April-2008 Status: Offline Point: 658 |
|
Hmm spændende.
Hvilken model vil du anbefale?
|
||
![]() |
||
Flash! ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 03-Februar-2016 Status: Offline Point: 444 |
|
Prøv at kigge her:
http://www.hifizine.com/2010/09/subwoofer-equalization-and-integration-with-the-minidsp-2x4/ Man skal nok lige tænke sig om hvad volumenkontrollen angår. Hvis man sætter minidsp på før XEO og bruger XEOs volumenkontrol, så følger subben ikke med. Alternativt har mange PRO subwoofere indbygget delefilter. Redigeret af Flash! - 15-Marts-2016 kl. 10:11 |
||
![]() |
||
HenrikStevn ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-Februar-2014 Status: Offline Point: 913 |
|
Det var lige præcis den jeg skulle til at linke til
![]() |
||
![]() |
||
|
Hold da ferie, det ser indviklet ud :(
Har den ikke en auto måling man kan sætte i gang?
|
||
![]() |
||
|
Nej, ikke umiddelbart. Til rummålingen skal man bruge Room EQ Wizard, som så kan lave en fil man kan loade ind i miniDSPen. Men REW er et lidt kompliceret program at bruge.
MiniDSPs Dirac-produkter er nemmere at bruge, også fordi PC-softwaren til Dirac er mere enkelt opbygget. Men de koster så også derefter. Problemet er lidt at du gerne vil have crossover og rumkorrektion i samme boks, på en nem måde, men så vidt jeg ved findes der ikke umiddelbart nogle almindelige forbruger-produkter som kan det, i hvert fald ikke til en fornuftig pris. I pro audio-verdenen findes de som "loudspeaker management"-bokse, som f.eks. DBX Driverack-serien og Behringer DCX2496. De er sådan lidt all-round og kan bl.a. både EQ, rumkorrektion og delefilter. Men ofte er deres rumkorrektion målrettet noget større rum end den gennemsnitlige stue*, og så er designet jo ikke noget de fleste gider have stående frit fremme. Men der er rumkorrektionen rigtigt nok designet så man sætte en mikrofon til, trykker på en knap og lader den køre færdig, og så er korrektionen lavet. Om den så er perfekt er en anden sag, men det er et udgangspunkt. Alternativt kan du finde en surroundreceiver med pre-out til fronthøjttalerne, og så bruge den som forforstærker med subwoofercrossover og rumkorrektion. *Det gælder i hvert fald for den Driverack jeg bruger, jeg ved ikke hvordan Behringers rumkorrektion er på det punkt. Redigeret af HenrikStevn - 15-Marts-2016 kl. 10:57 |
||
![]() |
||
|
Rumkorrektion er ikke et must, hun vil gerne bare have en subwoofer integreret ordentligt.
Der er ikke subwoofer udgang på ZP90.
|
||
![]() |
||
|
Nu har jeg lige kigget lidt nærmere på det. Du kan godt sætte et aktivt delefilter på og tilføje en subwoofer. Problemet er, at hvis du så justerer lydstyrken med Dynaudio-højttalernes fjernbetjening, så vil subwooferen stadig spille ved samme lydniveau. Så hvis du vil gøre det, så må du fremover udelukkende styre lydsstyrken gennem Sonos. |
||
![]() |
||
|
Tak for svar, lydstyrken styres allerede igennem sonos app´en ZP90 er forbundet via optisk til højtalerne. Disse er sat til en vis volume, og lydstyrken styres som sagt igennem sonos. Med aktivt delefilter, mener du der en minidsp?
|
||
![]() |
||
|
Ok, så kan du godt gøre det :-)
Ja, et aktivt delefilter kunne f.eks. være miniDSP, eller sådan noget som det her: http://www.thomann.de/dk/behringer_cx2310_super-x_pro.htm Der findes så vidt jeg ved ikke rigtigt nogle prisvenlige aktive delefiltre som er decideret hifi (altså små og pæne at have stående), da det primært er noget man bruger inden for professionel lyd. Det Behringer-delefilter jeg linker til kan dog fint bruges til hifi også (med de rigtige adaptere), og det har en dedikeret subwoofer-udgang. Det er ikke særligt pænt, men det virker, og er ikke særligt dyrt. Redigeret af HenrikStevn - 15-Marts-2016 kl. 13:53 |
||
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |