recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Tablets og telefoner > Apple udstyr
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Apple brugervenlig?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Apple brugervenlig?

Besvar Besvar Side  <1 789
Forfatter
Besked
Jessemand Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 20-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 484
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jessemand Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2015 kl. 17:18
Lige et input hvor jeg forstår trådstarters frustrationer... har lige oplevet hvor "vidunderligt" Apple er at arbejde med igen.
Konen og datteren kører Apple, fordi det SKAL det bare være!
Undertegnede kører Android, men hjælper pigerne med deres... for det er jo svært!
Skulle så lave en simple operation for min datter, troede jeg, med at flytte ALT fra en gammel iPad 32gb til en ny 128gb.
Den gamle var proppet helt fuld og kunne derfor ikke lave backup via iCloud uden betaling.
Satte den så til min nye bærbare med sidste nye iTunes. Være bøvl skal man lede længe efter. Selv via iTunes måtte jeg slette ting bare for at KOMME I GANG med backup! Alle apps er hentet på selve enheden.
Vil ikke skrive alt, men det tog 5 timer og så kom ikke engang alle apps med over men derimod blev ca. 1000 billeder til ca. 9000 på den nye!
Synes absolut ikke jeg kunne finde en retvisende guide til det nyt IOS.
Er ellers typen der redder resten af familiens pc problemer... men dette satte (ekstra) grå på hovedet.
Havde det været min Android, havde jeg sikkert fået 4½ times ekstra søvn I nat!
Come on, hit me!!! ER åbenbart novice på Apple (efter tre års hjælp til dem) Wink

Redigeret af Jessemand - 06-Januar-2015 kl. 17:29
Til top
quarkir Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 07-August-2006
Sted: København, DK
Point: 1568
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér quarkir Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2015 kl. 17:31
Oprindeligt skrevet af Jessemand Jessemand skrev:

Lige et input hvor jeg forstår trådstarters frustrationer... har lige oplevet hvor "vidunderligt" Apple er at arbejde med igen.
Konen og datteren kører Apple, fordi det SKAL det bare være!
Undertegnede kører Android, men hjælper pigerne med deres... for det er jo svært!
Skulle så lave en simple operation for min datter, troede jeg, med at flytte ALT fra en gammel iPad 32gb til en ny 128gb.
Den gamle var proppet helt fuld og kunne derfor ikke lave backup via iCloud uden betaling.
Satte den så til min nye bærbare med sidste nye iTunes. Være bøvl skal man lede længe efter. Selv via iTunes måtte jeg slette ting bare for at KOMME I GANG med backup! Alle apps er hentet på selve enheden.
Vil ikke skrive alt, men det tog 5 timer og så kom ikke engang alle apps med over men derimod blev ca. 1000 billeder til ca. 9000 på den nye!
Synes absolut ikke jeg kunne finde en retvisende guide til det nyt IOS.
Er ellers typen der redder resten af familiens pc problemer... men dette satte (ekstra) grå på hovedet.
Havde det været min Android, havde jeg sikkert fået 4½ times ekstra søvn I nat!
Come on, hit me!!! ER åbenbart novice på Apple (efter tre års hjælp til dem) Wink

Big smile

Der er jo ikke nogen, som har påstået at Apple er perfekt eller bare virker hver gang.
Som med alle andre, kan der være problemer.
Men f.eks. har jeg flyttet to brugere fra hhv. iPhone 4S til iPhone 5 og iPhone 5 til 5S via iTunes.
Begge gik hurtigt og smertfrit, alt kom med over inkl. passwords (lavede en krypteret sikkerhedskopi).

Jeg vil undlade at komme med nogen af mine Android oplevelser, det er ikke relevant for denne tråd... Confused

Redigeret af quarkir - 06-Januar-2015 kl. 17:34
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams
Til top
Bruger udmeldt 20 Se dropdown menu
Pause fra forummet
Pause fra forummet

Oprettet: 31-December-2005
Point: 216
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 20 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2015 kl. 17:37
Hvordan kan det være så svært at sætte en iPad til en computer, installere iTunes, indtaste sit Apple-ID og lave en backup til computeren, sætte den nye til og gendanne den ud fra førnævnte backup ?

Jeg ved ikke hvad du har lavet, men du burde ikke skulle slette noget når du laver backup til en computer, er du sikker på du ikke har valgt "sikkerhedskopier til iCloud" i stedet for " Til denne computer" i iTunes indstillinger ? ;-)

Jeg vil heller ikke komme med kommentarer omkring Android Confused

Redigeret af donlon - 06-Januar-2015 kl. 17:38
Til top
Jessemand Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 20-November-2004
Point: 484
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jessemand Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2015 kl. 18:51
Oprindeligt skrevet af donlon donlon skrev:

Hvordan kan det være så svært at sætte en iPad til en computer, installere iTunes, indtaste sit Apple-ID og lave en backup til computeren, sætte den nye til og gendanne den ud fra førnævnte backup ?

Jeg ved ikke hvad du har lavet, men du burde ikke skulle slette noget når du laver backup til en computer, er du sikker på du ikke har valgt "sikkerhedskopier til iCloud" i stedet for " Til denne computer" i iTunes indstillinger ? ;-)

Jeg vil heller ikke komme med kommentarer omkring Android Confused

Troede jeg heller ikke!!! Slog iCloud fra inden jeg started, da jeg vidste at der ikke var plads nok. Men allerede da jeg satte iPaden til begyndte den med godkendelse og ville ikke overføre de apps der var downloaded via iPaden. Men for overhovedet at lave backup SKULLE jeg slette idet iTunes sagde at der ikke var nok hukommelse ledig i iPaden til at lave backup. Dette er vel ikke min fejl? Mener så absolut jeg ved en del om teknik, men her kom jeg til kort. Da jeg endelig fik apps overført og tilbageført til den nye, ja så manglede nogle (og ikke dem jeg slettede!). Tid for at over app udregnede iTunes til 6-9 minutter som den så skiftede med i lang tid og var færdig efter ca. en halv time. Udover apps var der kun billeder og videooptagelser, som så lige blev nidoblet under processen. Måske jeg flere gange matte til/fra-koble den ny iPad for overhovedet at få apps overført! Grunden til afbrydelse skete da der absolut intet skete og matte "registrere" iPaden igen.
Så blev noget af processen alligevel publiceret...
Tjekkede diverse officielle vejledninger jeg kunne finde, men de stemte ikke overens med den version af iTunes jeg kørte!
Så nej, det BURDE ikke være så svært!!!
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-September-2009
Point: 2409
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2015 kl. 19:55
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Apple laver deres ting så de passer bedst muligt til apples måde at gøre tingene på, så hvis du som forbruger accepterer "the apple way" er deres udstyr det fedeste. Hvis du gerne vil kunne en lille smule mere end "the apple way" så render du ind i en mur af forhindringer.

Som du omgår med apps.....
Okay, så der findes apps der får en apple tv til at vise film fra en nas og apps der ændrer din iphone så du kan få dens memory til at mounte som et almindeligt usb drev hvor du bare kan lave drag and drop af dine musikfiler i stedet for at skulle gennem itunes?

Lige præcis det med apps er jo endnu en indikation af hvor låst apple's miljø er, hvis du selv programmerer en app fordi du har en ide til noget smart, så kan du ikke uploade den til dit apple produkt uden at apple først skal kigge koden igennem og vurdere at din app er værdig til at komme på app store. Så selv om du har evnerne til selv at skrive de apps dit apple produkt mangler, så er du stadig fucked hvis ikke apple mener din app matcher deres filosofi.
Til top
mufcdk1974 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-December-2004
Point: 2089
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mufcdk1974 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2015 kl. 21:48

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Apple laver deres ting så de passer bedst muligt til apples måde at gøre tingene på, så hvis du som forbruger accepterer "the apple way" er deres udstyr det fedeste. Hvis du gerne vil kunne en lille smule mere end "the apple way" så render du ind i en mur af forhindringer.

Som du omgår med apps.....
Okay, så der findes apps der får en apple tv til at vise film fra en nas og apps der ændrer din iphone så du kan få dens memory til at mounte som et almindeligt usb drev hvor du bare kan lave drag and drop af dine musikfiler i stedet for at skulle gennem itunes?

Lige præcis det med apps er jo endnu en indikation af hvor låst apple's miljø er, hvis du selv programmerer en app fordi du har en ide til noget smart, så kan du ikke uploade den til dit apple produkt uden at apple først skal kigge koden igennem og vurdere at din app er værdig til at komme på app store. Så selv om du har evnerne til selv at skrive de apps dit apple produkt mangler, så er du stadig fucked hvis ikke apple mener din app matcher deres filosofi.

Med tanke på de afsindige mange apps der findes i app store (har Android egentlig overhalet Apple på den front?) så gør du et ikke eksisterende problem til et problem.

Om jeg fatter den her krig. Apple er et lukket øko system som appellere til mange, Android er et åbent system som appellere til mange. Køb dog for pokker det produkt der passer til en og være glad for det eller er du udvikler, så lav apps til det system du bedst kan lidt. How hard can it fucking be??
Film samling(Opdateret den 26/11-09)
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19582
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2015 kl. 22:35

Okay, så der findes apps der får en apple tv til at vise film fra en nas

Der findes ikke apps til ATV, men masser til iphone og ipad, som kan læse netværksdrev og spille film derfra på en ATV.

og apps der ændrer din iphone så du kan få dens memory til at mounte som et almindeligt usb drev hvor du bare kan lave drag and drop af dine musikfiler i stedet for at skulle gennem itunes?

VLC kan optræde som et netværksdrev, så du ikke engang behøves et kabel.

Lige præcis det med apps er jo endnu en indikation af hvor låst apple's miljø er, hvis du selv programmerer en app fordi du har en ide til noget smart, så kan du ikke uploade den til dit apple produkt uden at apple først skal kigge koden igennem og vurdere at din app er værdig til at komme på app store

Ja, nemlig ja. Det har du helt ret i. Udvikler man iOS software, kan man slet ikke selv lægge det på sine egne devices for test - eller noget.....
https://developer.apple.com/library/ios/documentation/IDEs/Conceptual/AppDistributionGuide/LaunchingYourApponDevices/LaunchingYourApponDevices.html#//apple_ref/doc/uid/TP40012582-CH27-SW1

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
kenneth85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 03-Juni-2013
Sted: Løsning
Point: 974
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2015 kl. 07:48

Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:

Folk bør også huske på at Apple og alle andre for den sags skyld laver deres software så det passer best til flest mennesker.
Det mener jeg så ikke at apple gør, for hvis det var tilfældet havde de vel lavet deres telefoner så man også kunne overføre musik og billeder og den slags ved hjælp af almindelig drag and drop og ikke kun gennem itunes. Eller lavet deres apple tv så den også kunne tage fat i lokale filer på fx. en nas server. Eller have givet mulighed for at nedgradere efter en opdatering der fucker wifi'en på en ipad. Eller... Eller... 

Kig en gang til på tråden her og læs hvad det er folk støder på af forhindringer og problemer med deres apple udstyr og overvej om ikke de fleste af de forhindringer kunne være løst hvis ikke lige apple havde været så satans lukket/låst et miljø? 

Ja okay det har du nok ret i. syntes dog ikke rigtig det ændre det store ved resten af det jeg skrev.
Det som mange ser som ikke brugervenligt ser mange andre jo som godt.
Vi er dog helt enig i de ting du nævner med hensyn til begrænsninger. Netop af samme grund er mit media center en Asrock som køre Kodi :) Men har selvfølgelig også et Apple TV til at stå... just in case :D hehe men er helt enig i at Apple TV mangler for mange standarder, og nogle ting kunne sagtens være lavet anderledes. 
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
Til top
petrucci Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Brugeranmelder

Oprettet: 09-April-2006
Point: 822
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér petrucci Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2015 kl. 13:46
KlausDM, men VED alle iPhone brugerne det?

Problemet er jo, at kan styresystemet ikke denne slags funktioner som standard, så skal folk (hvis de overhovedet ved, de eksisterer) til at lede efter apps, der passer til formålet. I og med der er LOADS af apps, der kan det samme, hvilken skal man vælge? Det er, for at bruge det korrekte ord, besværligt..

Jeg har da flere gange været udsat for at skulle finde en app, der kan klare en bestemt opgave...fundet mindst 10 apps der iflg. beskrivelsen skulle kunne klare det...men når alligevel helt hen til 4. eller 5. valget før app'en er tilfredsstillende nok. Dette er dog et generelt problem som i visse tilfælde også gælder til Android platformen. Der har jeg dog ikke behov for at finde special-apps så tit som på iOS - da Android som regel har det indbygget.

Redigeret af petrucci - 07-Januar-2015 kl. 13:47
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-September-2009
Point: 2409
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2015 kl. 21:11
Oprindeligt skrevet af mufcdk1974 mufcdk1974 skrev:

Om jeg fatter den her krig. Apple er et lukket øko system som appellere til mange, Android er et åbent system som appellere til mange. Køb dog for pokker det produkt der passer til en og være glad for det eller er du udvikler, så lav apps til det system du bedst kan lidt. How hard can it fucking be??
Du har helt ret, det er ikke særligt svært og jeg har skam valgt systemer (linux og android) hvor jeg kan få lov at gøre tingene som det passer mig bedst.

Jeg opfatter det nu ikke som en krig. Trådstarter lagde ud med at sige, at det der med at apple skulle være åh så nemt ikke altid holdt stik og det er vel egentlig bare det vi graver i.. Smile
Til top

Besvar Besvar Side  <1 789

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu