Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
mlun
Bruger
Oprettet: 04-Februar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 157
|
Emne: Sony - fjernbetjening Sendt: 22-Marts-2010 kl. 08:08 |
Mine forældre har en 42" Sony LCD købt i november 2008. Problemet er at fjernbetjeningen virker ekstremt dårligt, og i går aftes skulle jeg hælpe med at indstille noget for dem, men man skal trykke 5-10 gange på en tast før den pludselig registrerer noget, og vel at mærke på en afstand af ca. 1 meter. Der blev sat helt friske duracell batterier i - hjalp intet. De siger at problemet i perioder er lidt mindre, og her kan de sidde i sofaen og få den til at virke. De har tidligere haft leverandøren ude, men han har blot sagt at de gerne vil sende TV'et ind, men hvis man ikke finder en fejl skal de selv betale. Hvad kan man eventuelt gøre for selv at teste / afhjælpe problemet? De har en teori om at deres trådløse telefon forstyrrer modtagelsen, men dels prøvede vi at pille den fra i går aftes, og dels kører telefonen på radiobølger, hvor remoten bruger IR-lys, så den tror jeg ikke på. På forhånd tak for hjæpen
|
 |
Flemming Larsen
Platin medlem
Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: 2630 Taastrup
Point: 24801
|
Sendt: 22-Marts-2010 kl. 08:28 |
Først. Det har intet med telefonen at gøre, af de grunde du selv kommer med.
I har ikke nogle venner aller andre, hvor i kan låne en fjernbetjening? Hvis leverandøren har været ude, så er det dårligt at han ikke har haft en med. så kunne man finde ud af om det er tv eller betjening.
Men prøv at se om i ikke kan låne en et sted, evt. hos leverandør.
|
Mvh Flemming Larsen
|
 |
Cami
Bruger
Oprettet: 14-December-2009
Point: 166
|
Sendt: 22-Marts-2010 kl. 11:22 |
For at slippe helt for at snakke med leverandøren (som lyder som en hat), så koster en udemærket universal fjernbetjening vel ca. det samme som en ny original vil koste?
Tror jeg i sin tid gav omkring 400,- for en ny (org.) fjernbetjening til min gamle crt philips. Det bør man i hvert fald også kunne få en universal til :)
|
Mvh. Allan
|
 |
PerW
Guld medlem
Oprettet: 20-Marts-2008
Point: 4118
|
Sendt: 22-Marts-2010 kl. 11:26 |
Så længe der er reklamationsretsret på det, ville jeg da klage. Min kollega har også Sony, hvor han havde problemer med fjernbetjeningen. Den blev byttet. Så det nemmeste kunne være at tage fjernbetjeningen med ned i en butik og teste den op imod et andet Sony TV.
|
 |
mlun
Bruger
|
Sendt: 22-Marts-2010 kl. 11:33 |
Mine forældre har her i formiddags været i forretningen og lånt en ny fjernbetjening, og den virker som den gamle. D.v.s. at fejlen må være i TV'et. Desværre er fejlen periodisk, og det som de frygter er at hvis de sender TV'et ind, så virker den, og de får en regning og et stadigt defekt TV retur. Men det er nok den eneste vej at gå.
|
 |
Cami
Bruger
Oprettet: 14-December-2009
Point: 166
|
Sendt: 22-Marts-2010 kl. 11:35 |
Ja, så er der ikke meget andet og gøre end og sende fjernsynet ind :(
De kan jo evt. prøve at vise det for forhandleren i butikken inden de afleverer den, så de selv kan se at fejlen faktisk er der.
|
Mvh. Allan
|
 |
tvkartoffel
Guld medlem
Oprettet: 18-Juni-2009
Point: 1998
|
Sendt: 22-Marts-2010 kl. 11:43 |
Hej.
Jeg har selv haft held med at genoplive gamle fjernbetjeninger på følgende måde:
Skil fjernbetjeningen ad. Knapperne sidder typisk alle sammen på en gummimåtte der ligger oven på printet inden i fjernbetjeningen. Gummimåtten vasket du ren i varmt vand. På printet sidder kontaktpunkterne som knapperne på gummimåtten trykker på. Kontaktpunkterne gnubber du med et rent viskestykke. Saml fjernbetjeningen.
På denne måde kan du genskabe kontakten mellem knapperne og printet og fjernbetjeningen virker igen.
Lige et lille trick til sidst. Hvis du vil se om en fjernbetjeningen giver signal kan du sende ind i kameraet på en mobiltelefon. På skærmen kan man så se et blålilla lys fra dioden i fjernbetjeningen.
EDIT: Hvis TVet ikke virker med en ny fjernbetjening skal det sikkert sendes ind.
MVH tvkartoffel
Redigeret af tvkartoffel - 22-Marts-2010 kl. 12:07
|
 |
Allan Olesen
Guld medlem
Oprettet: 08-Juli-2008
Point: 3249
|
Sendt: 22-Marts-2010 kl. 18:49 |
Hvis leverandøren har været ude, har han så set fejlen, eller var de så uheldige, at det virkede den dag?
Hvis leverandøren har set fejlen, skal dine forældre ikke acceptere en trussel om undersøgelsesgebyr. Fejlen er påvist over for sælger, og så kan dine forældre være ligeglade med, om sælger kan påvise fejlen over for sin leverandør.
|
 |
mlun
Bruger
|
Sendt: 22-Marts-2010 kl. 19:47 |
Allan Olesen skrev:
Hvis leverandøren har været ude, har han så set fejlen, eller var de så uheldige, at det virkede den dag?
Hvis leverandøren har set fejlen, skal dine forældre ikke acceptere en trussel om undersøgelsesgebyr. Fejlen er påvist over for sælger, og så kan dine forældre være ligeglade med, om sælger kan påvise fejlen over for sin leverandør. |
Ifølge min mor så var forhandleren ude hos dem i sommeren 2009 og konstaterede defekten. Han afviste dengang at fejlen skyldtes fjernbetjeningen, og ærgrede sig over at det ikke var så enkelt, men sagde at hvis fjernsynet skulle sendes ind så skulle mine forældre dels selv betale fragten og dels ville de skulle betale et evt. forgæves undersøgelsesgebyr. Jeg vil da være ret interesseret i at høre om forhandleren har handlet lovumedholdeligt, således at vi kan gå "i flæsket" på ham nu.
|
 |
Allan Olesen
Guld medlem
Oprettet: 08-Juli-2008
Point: 3249
|
Sendt: 22-Marts-2010 kl. 21:45 |
Hvad vil du mere vide?
Efter købelovens reklamationsbestemmelser har dine forældre alene et mellemværende med forhandleren. Det er dem uvedkommende, om forhandleren kan få dækket reparationen hos sin leverandør.
Defekten er konstateret af forhandleren. Begge parter i handlen er dermed enige om, at der er en defekt. Denne enighed forsvinder ikke, selv om fejlen evt. ikke kan konstateres af hans leverandør. (Altså medmindre forhandleren begynder at løbe fra, at han har konstateret defekten).
|
 |