recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > LED TV - LCD TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Sony fjernsyn med højt standby forbrug
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketSony fjernsyn med højt standby forbrug

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Hbar Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 16-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 213
Direkte link til dette indlæg Emne: Sony fjernsyn med højt standby forbrug
    Sendt: 30-Marts-2010 kl. 21:07
Jeg har et Sony KDL-46D3000 fjernsyn som jeg er ret glad for, forleden anskaffede jeg mig en watt meter til at måle elforbruget af husstandes efterhånden ret så mange gadgets. Jeg ville finde udaf hvor mange watt jeg reelt brændte af på standby. Ikke at jeg er en strøm-spare-tosse på nogen måde, men jo meget dejligt at vide.

Til min forbløffelse opdagede jeg at overstående fjernsyn forbruger et sted mellem 25-30 watt når det står på standby, jeg kan få dette ned på 11 watt ved at slukke oven på fjernsynet (sidder et lille panel af knapper, volume, program skift osv, men så kan jeg ikke tænde det via remoten).
Jeg læste i Sony specifikationer for fjernsynet at den skulle have et standby forbrug på 0.3 watt!!!

Jeg har siden snakket med lidt forskellige som mener det kan være at min DVB-C tuner (jeg har Yousee Digital kabel-tv) som konstant står tændt. Nogen af jer som har oplevet noget ligende og ved hvordan jeg bringer standby-forbruget ned. 30 watt x 18 timer i døgnet (antal timer det er slukket) x 30 dage giver ca 16 kwh i standby forbrug på 1 måned, hvilket er rimelig meget synes jeg.
Så nogen gode forslag til hvordan jeg opnår de 0.3 watt (eller tæt på) og uden helt at slukket fjernsynet på stikkontakten ?

/Henrik
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Juli-2008
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2010 kl. 22:06
Hvilken effektmåler har du brugt?

De billige effektmålere fra f.eks. Harald Nyborg viser ofte alt for højt forbrug på elektroniske apparater.

Spar-O-Meter fra Dong måler ret korrekt, men den koster 2-400 kr.
Til top
Hbar Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2010 kl. 22:48
jeg har købt en i den lokale isenkrammer til 150 kr: http://www.elworks.dk/produkter/katalog_/_e-shop/produktvisning.aspx?ProductID=5-077-1

Jeg har testet den på diverse ting og den måler ret korrekt. Eks bruger min xtreamer (media streamer) 0 watt i standby og 6 watt når den kører, så hvis den måler for højt eller skævt, så burde standby vel ikke være 0.

Andre ting jeg har målt har den målt helt korrekt og passer med det jeg tidligere har målt med en lånt Spar-O-Meter fra det lokale biblotek.
Til top
Hbar Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2010 kl. 22:53
Fandt spec på den her: http://www.elvvs.dk/pdffiles/articles/5-077-1.pdf

Kan se den ikke måler forbrug under 5 watt, så det med min xtreamer bruger 0 watt i standby er med modificationer, da den bruger under 5 watt men sikkert højere end 0 watt. :)

Men præcisionen er ikke så slem at de 25-30 watt mit tv forbruger burde være forkert.
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Juli-2008
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2010 kl. 23:17
Har du prøvet at vente lidt?

Vores Sony TV går først ned på det lave standbyforbrug efter noget tid - noget i retning af et par minutter, vil jeg tro. Man kan høre et relæ i TV'et give et klik, når det sker.

Nåja, vores TV har i øvrigt også en funktion, hvor man kan slå det fra. Så starter TV'et vistnok lidt hurtigere. Måske ligger forklaringen for dit TV der.

Redigeret af Allan Olesen - 30-Marts-2010 kl. 23:18
Til top
Hbar Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2010 kl. 23:34
nej - jeg har ikke prøvet at vente et par min, men har lagt mærke til 'relæ' lyden og tit tænkt på hvor den kommer fra.

Den funktion du omtaler: "Nåja, vores TV har i øvrigt også en funktion, hvor man kan slå det fra. Så starter TV'et vistnok lidt hurtigere. Måske ligger forklaringen for dit TV der.".

Ved du hvad den hedder ?

Derudover læste jeg mig til at det er en god ide at sætte en lampe til når man måler, da de er mere præcise når forbruget kommer lidt op. Så smed en halogen bordlampe på. Den har et FAST forbrug på 26 watt og ved så at tilslutte tingen jeg vil måle og trække før og nu forbruget fra hinanden kan den måle ret præcis.
Til top
Molbech Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 07-Marts-2009
Point: 114
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2010 kl. 23:40
Vores tv bruger også små 30 watt i standby, men efter et par minutter falder det til næsten ingenting - så prøv og vent lidt med at måle Smile
Til top
Hbar Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2010 kl. 11:11
I havde helt ret, der gik et sted mellem 10-15 min så kom der et relæ klik fra fjernsynet og det gik stortset i 0 watt. Så det er jo super, bare ikke det man forventer når man trykker på standby knappen. Takker for jeres hjælp.
Til top
Wester Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Februar-2005
Point: 542
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2010 kl. 11:25
Wink Der er også kloge folk på sitet. Dem er der heldigvis flest af. Der er iøvrigt flere fjernsyn som har hurtig, henholdsvis langsom opstart ved standby for at give et lavere strømforbrug. Mit eget NAD har det. Men i menuen kaldes det langsom, energivenlig opstartCool
NAD 32" B3 Lcd Tv. Sony 710 Recorder . Philips VR 520 Rec. Denon 1603 Receiver. Infinity Speakers
Til top
Thorslund Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 08-September-2009
Point: 122
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2010 kl. 11:31
Oprindeligt skrevet af Hbar Hbar skrev:

I havde helt ret, der gik et sted mellem 10-15 min så kom der et relæ klik fra fjernsynet og det gik stortset i 0 watt.

Jeg har netop undret mig over det klik fra mit Sony. Troede det hang sammen med noget helt andet.

Så dejligt lige at få opklaret det mysterium her Smile
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu