Lige mit input til emnet:
Jeg var helt tilbage i tiderens morgen stor fifa-fan og spillede helt vildt meget FIFA International Soccer, dengang det hed det og da Fifa 95 kom var jeg helt solgt. Det spil havde efter min mening kun en lille fejl dengang og det var, at man kunne stille sig foran målmanden når han skulle lave udspark hvorefter han bankede bolden ind i maven på en og så kunne man sparke den i mål. Meget rart, hvis man var kommet uretfærdigt bagud.
- Lige en indskudt bemærkning: Hvorfor gik man væk fra indendørs-fodbold-featuren, der var med i Fifa 97? Det var mega sjovt!
Nå, tilbage til pointen. Jeg var stor FIFA-fan og købte dem altid så snart de udkom. Helt frem til 06-udgaven, hvor jeg blev meget skuffet. Måske fordi EA var begyndt at falde af på den, eller måske fordi jeg var blevet "voksen" og krævede noget andet af et fodbold-spil. Jeg investerede derfor i PES istedet for, da jeg her fik mere realisme og et mere flydende spil, der samtidig var virkeligt sjovt at spille 4 mod hinanden. Da 07-udgaven af PES kom var jeg helt hooked. Spillede nærmest 5 timer om dagen og spillede alt alt for mange online kampe. Der var et fedt rating-system og det kørte bare rigtig fedt på Xbox Live.
Sidste år købte jeg så 08-udgaven af PES, selvom jeg havde læst anmeldelser, der ikke var alt for gode. Desværre fik anmeldelserne for en gang skyld ret. Selve kampene var som sådan okay, men de var klart blevet ringere end året før. Alt udenom kampene var fuldstændig elendigt. Menuerne var forfærdelige og lyden var ren tortur! Det lød som noget et barn havde lavet i Dance Ejay (hvis nogen kan huske det
). Jeg skrev med rigtig mange af mine online-buddies på LIVE og alle var enige om at de var skuffede, selvom nogen havde svært ved at indrømme det *hint*.
Det værste af det hele var onlinedelen i 08-PES. Den fungerede simpelthen ikke. Det var umuligt at finde en modstander og det tog forevigt at forsøge. Hvordan kunne Konami ødelægge deres fine onlinedel så ufatteligt meget? Jeg begriber det ikke. Jeg skrev til dem via Forums, hvor en masse andre brugere også beklagede sig og via utallige emails til dem om hvornår det blev fikset, men jeg fik aldrig noget svar. Ikke engang en auto-email eller noget. Konami er simpelthen umulige at få fat i.
Det endte selvfølgelig med, at jeg måtte bide i det sure æble og gå ned i EB-games og tage det sure tab på 200-300 kroner og bytte mit PES til FIFA 08, der heldigvis var blevet et helt godt fodboldspil. Fifa 09 er en del af det samme (heldigvis), dog med en del nye gode features jeg glæder mig til at fordybe mig i. Aner ikke om Konami har oppet sig med det nye PES, men de skal godt nok have gjort det rigtig rigtig meget for at få mig tilbage som PES-fan.
Hold da op en smørre. Undskylder for tastefejl og så videre...