recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Spillekonsoller
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Fifa 09 eller PES 09
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketFifa 09 eller PES 09

Besvar Besvar Side  <123
Forfatter
Besked
Langemor84 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 13-December-2005
Status: Offline
Point: 708
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2008 kl. 11:14

Lige mit input til emnet:

Jeg var helt tilbage i tiderens morgen stor fifa-fan og spillede helt vildt meget FIFA International Soccer, dengang det hed det og da Fifa 95 kom var jeg helt solgt. Det spil havde efter min mening kun en lille fejl dengang og det var, at man kunne stille sig foran målmanden når han skulle lave udspark hvorefter han bankede bolden ind i maven på en og så kunne man sparke den i mål. Meget rart, hvis man var kommet uretfærdigt bagud. 

- Lige en indskudt bemærkning: Hvorfor gik man væk fra indendørs-fodbold-featuren, der var med i Fifa 97? Det var mega sjovt!

Nå, tilbage til pointen. Jeg var stor FIFA-fan og købte dem altid så snart de udkom. Helt frem til 06-udgaven, hvor jeg blev meget skuffet. Måske fordi EA var begyndt at falde af på den, eller måske fordi jeg var blevet "voksen" og krævede noget andet af et fodbold-spil. Jeg investerede derfor i PES istedet for, da jeg her fik mere realisme og et mere flydende spil, der samtidig var virkeligt sjovt at spille 4 mod hinanden. Da 07-udgaven af PES kom var jeg helt hooked. Spillede nærmest 5 timer om dagen og spillede alt alt for mange online kampe. Der var et fedt rating-system og det kørte bare rigtig fedt på Xbox Live.

Sidste år købte jeg så 08-udgaven af PES, selvom jeg havde læst anmeldelser, der ikke var alt for gode. Desværre fik anmeldelserne for en gang skyld ret. Selve kampene var som sådan  okay, men de var klart blevet ringere end året før. Alt udenom kampene var fuldstændig elendigt. Menuerne var forfærdelige og lyden var ren tortur! Det lød som noget et barn havde lavet i Dance Ejay (hvis nogen kan huske det ). Jeg skrev med rigtig mange af mine online-buddies på LIVE og alle var enige om at de var skuffede, selvom nogen havde svært ved at indrømme det *hint*.

Det værste af det hele var onlinedelen i 08-PES. Den fungerede simpelthen ikke. Det var umuligt at finde en modstander og det tog forevigt at forsøge. Hvordan kunne Konami ødelægge deres fine onlinedel så ufatteligt meget? Jeg begriber det ikke. Jeg skrev til dem via Forums, hvor en masse andre brugere også beklagede sig og via utallige emails til dem om hvornår det blev fikset, men jeg fik aldrig noget svar. Ikke engang en auto-email eller noget. Konami er simpelthen umulige at få fat i.

Det endte selvfølgelig med, at jeg måtte bide i det sure æble og gå ned i EB-games og tage det sure tab på 200-300 kroner og bytte mit PES til FIFA 08, der heldigvis var blevet et helt godt fodboldspil. Fifa 09 er en del af det samme (heldigvis), dog med en del nye gode features jeg glæder mig til at fordybe mig i. Aner ikke om Konami har oppet sig med det nye PES, men de skal godt nok have gjort det rigtig rigtig meget for at få mig tilbage som PES-fan.

Hold da op en smørre. Undskylder for tastefejl og så videre...

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2008 kl. 11:14
...og til Petrucci. Alt det der snak om "option-file".... Que?
Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Point: 2272
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2008 kl. 11:24

Oprindeligt skrevet af Langemor84 Langemor84 skrev:

Jeg var helt tilbage i tiderens morgen stor fifa-fan og spillede helt vildt meget FIFA International Soccer, dengang det hed det og da Fifa 95 kom var jeg helt solgt. Det spil havde efter min mening kun en lille fejl dengang og det var, at man kunne stille sig foran målmanden når han skulle lave udspark hvorefter han bankede bolden ind i maven på en og så kunne man sparke den i mål. Meget rart, hvis man var kommet uretfærdigt bagud. 

Hvis man er lidt dum/uopmærksom kan det faktisk også lade sig gøre i Fifa09. Hvis man som angriber løber ind i keeperen (bliver tacklet) og vælter foran keeperen og han så sparker med det samme før angriberen har rejst sig op, så kan han ramme angriberen hvorefter bolden teoretisk kan ryge til angriberen hvorefter han kan score.

Det er sket en gang for mig hvor jeg spillede med nogle venner. Meget sjvot at det rent faktisk kan lade sig gøre, men det er nok noget man oplever en gang højest, for efterfølgende tænker man sig lige om inden man sparker med keeperen.

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2008 kl. 11:28
Oprindeligt skrevet af jonaskp jonaskp skrev:

Oprindeligt skrevet af Langemor84 Langemor84 skrev:

Hvis man er lidt dum/uopmærksom kan det faktisk også lade sig gøre i Fifa09. Hvis man som angriber løber ind i keeperen (bliver tacklet) og vælter foran keeperen og han så sparker med det samme før angriberen har rejst sig op, så kan han ramme angriberen hvorefter bolden teoretisk kan ryge til angriberen hvorefter han kan score.

Det er sket en gang for mig hvor jeg spillede med nogle venner. Meget sjvot at det rent faktisk kan lade sig gøre, men det er nok noget man oplever en gang højest, for efterfølgende tænker man sig lige om inden man sparker med keeperen.

Oh nej...hvorfor skriver du sådan noget. Nu skal jeg bruge hele weekenden på at forsøge at få det til at virke....

Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2008 kl. 12:11

Læg mærke til at det kun sker hvis spilleren som styrer keeperen laver fejl. Det er ikke muligt som angrebsspiller at "fremprovokere" det. Dette skyldes jo at det i 09 er umuligt at kommer tæt på keeperen når denne har bolden. Det kan derfor kun opstå hvis angriberen allerede er tæt på keeperen når han samler bolden op.

Til top
petrucci Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Brugeranmelder

Oprettet: 09-April-2006
Sted: Denmark
Point: 822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2008 kl. 13:02
Langemor, hvis du kunne lide 07 udgaven af PES, vil du elske 2009 versionen da den boldfysik-mæssigt og tempo-mæssigt er på samme højde som 07 versionen.  Er helt enig i at 2008 versionen af PES var et fælt drop.

Klondike, du kan ikke bruge anmeldelser til noget men du kan godt bruge folks kommentarer efter de har prøvet en demo?  Den forstår jeg ikke helt...så anmeldere er generelt nogen der lyver hvorimod folk der skriver herinde er "gode nok" ?  Bemærk at vedkommende der netop anmeldte PES2009...selv er Fifa09 fan. Så her kan man i høj grad sige at anmeldelsen er objektiv og ikke subjektiv.  Jeg tror du henviser til at nogle anmeldere "sikkert" bliver betalt et beløb for at give et spil gode karakterer.  Det tror jeg næppe du kan sige om Playstadiums anmeldere...specielt når man tager Konamis håndtering af pressen i betragtning...som er lig nul :)

Citér At kalde det en 50/50 sag hvor Fifa står for licenser/lyd/grafik og PES står for gameplay er nok også lidt søgt, når det drejer sig om en enkelt karakter i forskel

Tja..hvis karakterne er stort set ens, er det vel også tæt på et 50/50 valg sådan generelt. Fifa får bedre lydkarakter, PES får bedre gameplay karakter. Så den holder da næsten :)
Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2008 kl. 14:17

Oprindeligt skrevet af petrucci petrucci skrev:

Citér At kalde det en 50/50 sag hvor Fifa står for licenser/lyd/grafik og PES står for gameplay er nok også lidt søgt, når det drejer sig om en enkelt karakter i forskel

Tja..hvis karakterne er stort set ens, er det vel også tæt på et 50/50 valg sådan generelt. Fifa får bedre lydkarakter, PES får bedre gameplay karakter. Så den holder da næsten :)

Jeg er enig i at det er en 50/50 sag om man vælger det ene eller det andet /hvis man går ud fra anmeldelserne, men jeg er uenig i at det er et valg mellem godt gameplay og god grafik. Desuden, Fifa09 har jo også kun fået 8 i Grafik hvor PES får 9, så det skulle så hedde valg mellem gameplay/grafik og Liceser/lyd. Jeg har ikke set PES men jeg er ikke enig i at Fifa får 8 i grafik lige umiddelbart, for jeg synes godt nok at det ser sprødt ud.

Til top
amorbavian Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-April-2008
Sted: Sweden
Point: 3010
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2008 kl. 16:02

Fifa er da ogsaa flottere i grafikken, isaer naar der er bevaegelser. Alle spillerne ligner hinanden naar de loeber i PES. Plus at de ser underlige ud. Ingen loeber paa den maade. Kig paa armbevaegelserne.

En anden virkelig latterlig ting i PES er maalmandens handsker i introvideoen foer kampen. De ligner jo julemandens. Det vidner om amatoerisme.

Petrucci, jeg mener at det er et meget tyndt argument, at proeve at "redde" et rigtigt daarligt aspekt ved PES, ved at henvise til tredjeparts optionfiles, der skulle hente de rigtige navne til spillerne og klubberne, saa vidt jeg forstaar.

Som jeg naevnte foer, det eneste, jeg synes er bedre i PES er taktikmenuen, der er mere hurtig og overskuelig. At gameplayet skulle vaere bedre i PES kan jeg heller ikke foelge. Jeg bliver ved med at give det en chance, men det bliver ved med at vaere lort.

Men jeg er glad for at forskellen er saa tydelig for nogen af os at vi ikke er i tvivl. Det er vaere for dem, der ikke kan bestemme sig

BORING!
Til top
petrucci Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Brugeranmelder

Oprettet: 09-April-2006
Sted: Denmark
Point: 822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Oktober-2008 kl. 09:44

jonas, uden at gå i petitesser så er der generel enighed blandt fifa/pes gamere at grafikken i Fifa såsom stadions, tilskuere, selve banen osv. er lidt bedre. Playermodels er dog lidt bedre i PES hvis man skal følge de objektive anmeldelser.

Mange anmeldelser konkluderer således også at PES stadig har bedre gameplay, så jeg mener godt man kan forsvare det lidt at det er 50/50 om man foretrækker bedre gameplay eller bedre lyd/grafik/flere licenser. For hvad skulle ellers gøre forskellen om man vælger det ene eller andet?

amorbavian, hvad skal Konami gøre når EA har haft den store pengepung fremme og sikret sig eksklusive licens-rettigheder?  De er jo tvunget til at gøre som de gør, og har ganske klogt valgt at overbyde EA mht. Champions League licensen de næste 4 år nu. Det er kun et dårligt "aspekt" som EA har fremtvunget, så optionfiles er og har altid været et centralt element i PES. På den måde kan man også hele tiden holde holdene opdateret..men det sker måske ikke i Fifa?  Desuden så er det ikke kun de rigtige navne der er inkluderet i en optionfile. Men også de rigtige/rettede spilleruniformer, reklamer, sko, bolde, spiller-attributter osv. så de fremstår ultra-realistiske på alle måder. :)

Den der klassiker med at man ikke bryder sig om gameplayet i PES og det derfor må være lort....den er hørt så tit før. Og den kommer oftest fra spillere der ikke har tålmodighed til at sætte sig ind i en ny spillestil og styremetode. De spiller typisk et par kampe eller 10...og regner så med at det bør være nok til at kunne spille på et fornuftigt niveau. PES tager altså bare noget længere tid end Fifa at sætte sig ind i...jeg kender det selv...har spillet PES i 4-5 år efterhånden og har stadig ikke mestret det. Deri ligger det udfordrende - istedet for at kunne slå Brasilien på top-niveau i Fifa efter 2 måneders spil.

Men fair nok..vi har forskellige meninger og folk bliver nok mere forvirrede af at høre PES og Fifa folk diskutere hvad der er bedst :) 

Til top

Besvar Besvar Side  <123

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu