recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > LED TV - LCD TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - HDR og pixels slid
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

HDR og pixels slid

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Online
Point: 23900
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: HDR og pixels slid
    Sendt: 07-Oktober-2016 kl. 22:19
Jeg tænker ind i mellem på hvorvidt visning af HDR UHD film slider forholdsvis mere på pixels/panelet, end afspilning af Full HD og SD Materiale.

Sagen er jo den, at der skrues virkelig op for f.eks. lyset ved afspilning af HDR. Tag nu f.eks. mit eget 65DX900E, her går "Bagbelysningen" fra en indstilling fra normalt 16 til hele 100%.

Problemet gælder vel i princippet for både LED og OLED. Et eller andet må der jo ske med panelet?Smile
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 7187
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Oktober-2016 kl. 22:58
Nu ser du nok ikke meget i HDR da udvalget stadig er begrænset.

Men så skulle lyse film jo også slide mere !

Tror ikke det kan slides fordi der er mere lys bag ledpanelet
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19650
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Oktober-2016 kl. 23:31
Jo hårdere du driver en LED, jo mere slides den. I et LED panel sidder lysdioderne bag panelet og sørger for lyset, så "hvide" HDR film slider mere på et panel end mørke "almindelige" film - ingen tvivl om det.

På den anden side har det altid været sådan at paneler (alle typer) og billedrør slides ved brug - det er der ikke noget nyt ved.
Spørgsmålet er så om dioderne i panelerne selv ved "fuld lysstyrke" på panalet kun bliver drevet til 80% af deres maksimale lysstyrke og så ellers har nok køling. Er det tilfældet holder de "evigt"....

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Point: 23900
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2016 kl. 10:41
Mange tak for jeres svar. Jeg arbejder lidt videre med sagenSmile
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
javilha Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 26-April-2012
Sted: kbh
Status: Offline
Point: 455
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér javilha Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2016 kl. 13:49
Da, der jo er en pænt antal dioder til belysningen bag panelet, skal de jo ikke lyse så meget pr stk. Derfor tror jeg såmænd ikke, at ved de 100%, at de slides mere, end de gjorde før ændringen. Der er jo også reflektorer inde bag ved, som øger styrken samt spreder lyset. Da jeg selv havde LCD tv før mit plasma, kunne der ved hvide flader i en film, være så meget smæk på, at man kniber øjnene sammen. Her lukkes der jo helt op for lcd cellen så der kommer meget lys ud. Havde det nu været et plasma tv, ville det slide en del ekstra, men ved lcd tror jeg, det er fuldstændigt ligeglad. Smile
Snell A/ll*Acurus A150/RL11/P10*DAC 10*Vincent CD 400*Thorens TD321/Helius Aurum/Benz Gold*Polypush vacuum sug*AKG 280 Parabolic*Argon HA1*Sony DVD*Onkyo T404*Panasonic Plasma* P. Körner EL filter*
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu