Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Weebyx
Bruger
Oprettet: 08-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 93
|
Emne: PS3 manglende DD5.1 på spil Sendt: 10-August-2008 kl. 14:17 |
Hejsa
Efter den seneste opdatering til 2.42 har jeg lagt mærke til at mit Grand Tourismo 5 Prologue ikke længere smider DD5.1 lyd videre til mit tv. Hvis jeg ser en Blu-Ray film, er der fint DD5.1, men ikke på spil.
Er der andre der har lagt mærke til noget lignene, eller kan give lidt input til hvad kan være gået galt.
Tv'et skriver bare "Multichannel PCM" som lydinput når jeg starter spillet. Det skrev tidligere "Dolby Digital 5.1"
Jeg har opdateret GT5 med den nyeste opdatering, det ændrede ikke på noget.
Jeg har et Beovision 7-40 full HD tv, og jeg har for en sikkerhedsskyld testet det på en af mine kammier's Sony 40" LCD også , Sonyen understøtter ikke DD5.1 via HDMI, så der skriver det "Unsupported sound" når vi afspiller f.eks en DVD med DD5.1 på, men i GT5 spillet kommer der fint lyd på tv'et, og det betyder jo så desværre at det er PS3'en der ikke længere smider DD5.1 afsted længere.
/Weebyx
|
 |
jrued
Super bruger
Oprettet: 17-Juni-2008
Sted: Kbh K, Denmark
Point: 308
|
Sendt: 11-August-2008 kl. 12:00 |
Hvis du sender det fra PS3'en til fjernsynet via Bitstream tror jeg den kommer til at skrive dd 5.1 igen
efter opdateringen kan det være den er gået over og sende det som PCM. hvilket stadig er 5.1 lyd men tv'et ville skrive multichannel i stedet. det samme står på min reciver når jeg sender det som PCM.
hvis du ser blu-ray film der har de nye lydformater, TrueHD og DTS-HD, på skal det sendes som PCM da PS3'en den ikke kan sende det som bitstream
|
 |
Weebyx
Bruger
|
Sendt: 11-August-2008 kl. 14:05 |
jrued skrev:
Hvis du sender det fra PS3'en til fjernsynet via Bitstream tror jeg den kommer til at skrive dd 5.1 igen
efter opdateringen kan det være den er gået over og sende det som PCM. hvilket stadig er 5.1 lyd men tv'et ville skrive multichannel i stedet. det samme står på min reciver når jeg sender det som PCM.
hvis du ser blu-ray film der har de nye lydformater, TrueHD og DTS-HD, på skal det sendes som PCM da PS3'en den ikke kan sende det som bitstream
|
Jeg prøver at checke det når jeg kommer hjem, men jeg er 99% sikker på at den står som bitstream, ellers ville den vel heller ikke sende DD5.1 afsted på blu-ray film ?
/Weebyx
|
 |
jrued
Super bruger
|
Sendt: 11-August-2008 kl. 19:30 |
du skrev bare der var 5.1 lyd ved blu-ray. hvis der står 5.1 på tv'et så sender den bitstream. men om det står der eller ej, skulle det nu alligevel være 5.1 lyd også i spillene!
|
 |
Weebyx
Bruger
|
Sendt: 14-August-2008 kl. 09:42 |
jrued skrev:
du skrev bare der var 5.1 lyd ved blu-ray. hvis der står 5.1 på tv'et så sender den bitstream. men om det står der eller ej, skulle det nu alligevel være 5.1 lyd også i spillene!
|
Sound setup står til Bitsream, og når jeg ser en Blu-Ray film skriver tv'et "Dolby Digital 5.1", når jeg spiller spil skriver tv'et "Multichannel PCM" hvor den tidligere har skrevet "Dolby....." Of tv'et tænder ikke for baghøjtalerne hvilket betyder at den ikke får et "rigtigt" DD5.1 signal ind. Jeg kan godt selv tænde de bagerste højtalere, men det er ikke sådan det plejer at være.
Kan man nedgradere FW på en PS3 ?
/Weebyx
|
 |
Klondike
Guld medlem
Oprettet: 17-Marts-2008
Point: 1215
|
Sendt: 14-August-2008 kl. 10:04 |
Du kan ikke nedgradere Firmwaren.
|
 |
jrued
Super bruger
|
Sendt: 14-August-2008 kl. 10:33 |
jeg kan ikke forklare hvorfor den før i tiden har afspillet 5.1 ved Bitstream og ikke gør det nu. det lyder lidt underligt for mig. er det alle spil? hvis man har set på changelogs på den nye firmware har de ikke pillet ved noget der.
men ihvertfald sæt den på PCM så får du lyd i alle HT'er, så bliver du bare nød til at undvære der står DD 5.1 men lyden er vel vigtigere end det.
Redigeret af jrued - 14-August-2008 kl. 10:33
|
 |
Weebyx
Bruger
|
Sendt: 14-August-2008 kl. 14:48 |
jrued skrev:
jeg kan ikke forklare hvorfor den før i tiden har afspillet 5.1 ved Bitstream og ikke gør det nu. det lyder lidt underligt for mig. er det alle spil? hvis man har set på changelogs på den nye firmware har de ikke pillet ved noget der.
men ihvertfald sæt den på PCM så får du lyd i alle HT'er, så bliver du bare nød til at undvære der står DD 5.1 men lyden er vel vigtigere end det.
|
Jeg kan ikke ændre på PCM/Bitstream andre steder end under BD/DVD settings, og hvis jeg sætter den til PCM så kommer der ikke lyd når jeg ser BD film, men der er lyd når jeg spiller spil, dog stadig bare alm stereo i "multichannel PCM".
Det lader altså til at et eller andet er ændret i den seneste FW mht lyddelen på spil :(
/Weebyx
|
 |
jrued
Super bruger
|
Sendt: 14-August-2008 kl. 15:10 |
det går ud over min forstand. du må meget gerne lige poste hvis du finder en løsning på problemet
|
 |
Weebyx
Bruger
|
Sendt: 29-August-2008 kl. 09:18 |
jrued skrev:
det går ud over min forstand. du må meget gerne lige poste hvis du finder en løsning på problemet |
Så fik jeg det til at virke, jeg har nu fjernet alle PCM checkbokse fra sound settings, dvs nu er der kun DD5.1/DTS og PCM 2ch der er klikket af som understøttet.
Det er åbentbart mit tv der ikke kan håndtere Multichannel PCM.
/Weebyx
|
 |
jrued
Super bruger
|
Sendt: 29-August-2008 kl. 11:53 |
der kan man bare se. Underligt hvis den selv har tagget nogle af boksene under opdateringen. så blev man så meget klogere
|
 |
Shooter DK
Bruger
Oprettet: 05-Februar-2008
Point: 215
|
Sendt: 29-August-2008 kl. 17:02 |
besynderligt
|