recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > LED TV - LCD TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Nedgradering?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Nedgradering?

Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19650
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juli-2015 kl. 08:21
800 kroner om året sparet, svarer til at dit nye tv til dig og familien liga har betalt den sparede strøm i de næste 11 år.

Ja, mit økonomiske råderum et stort nok til at jeg kan gøre nogenlunde som jeg vil, men min matematik er også god nok til at regne ud, at det der med at skifte tv for at spare på strømmen nærmest er utopi.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juli-2015 kl. 09:28
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

800 kroner om året sparet, svarer til at dit nye tv til dig og familien liga har betalt den sparede strøm i de næste 11 år.

Ja, mit økonomiske råderum et stort nok til at jeg kan gøre nogenlunde som jeg vil, men min matematik er også god nok til at regne ud, at det der med at skifte tv for at spare på strømmen nærmest er utopi.

Klaus

Din matematik tager ikke højde for, at det "gamle" TV har en brugtværdi og at der kan være andre årsager til et skifte, som også har en værdi for brugeren.

Ydermere er det også et spørgsmål om man ønsker at se på et "ringere" TV (i brugerens øjne) i den tid, det ellers ville tage at hente besparelsen hjem.

Det svarer lidt til at efterisolere sit hus: Ja, det kan måske tage 30 år at hente pengene hjem igen over besparelsen på varmeregningen og set i det lys kan man lige så godt lade stå til og fyre for fuglene men det kunne jo være, at komforten blev forøget, hvis man fik det gjort.

Hvis vi går tilbage til det oprindelige indlæg blev det også nævnt, at TV'et summede/brummede (som visse store plasma-skærme nu engang gør). Det kan måske være et så stort og dagligt irritationsmoment at det vejer tungt på vægtskålen og at det sammenholdt med et højt strømforbrug er nok til, at man ønsker at skifte på trods af, at det gamle blev købt for blot 3 år siden.

Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19650
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juli-2015 kl. 09:33
Vi er ikke uenige om at man kan have et ønske om at skifte sit tv af mange årsager. Men den med at spare penge på strøm er ren matematik som hurtigt kan modbevises (at det absolut ikke kan betale sig).
Vi man have nyere teknik/features/større skærm osv er der jo ikke andet at gøre end at skifte.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juli-2015 kl. 09:35
Lige netop! Regnestykket skal ses fra oven og ned. Der SKAL en udskiftning til, da det gamle TV er træt og ikke up to date. Udgiften til udskiftningen bliver "blødgjort" af et tilskud på 800kr i årlig besparelse på strøm.

Samme logik kan overføres til udskiftning af køleskab, fryser, bil. You name it.
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Point: 23900
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juli-2015 kl. 13:30
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Vi er ikke uenige om at man kan have et ønske om at skifte sit tv af mange årsager. Men den med at spare penge på strøm er ren matematik som hurtigt kan modbevises (at det absolut ikke kan betale sig).
Vi man have nyere teknik/features/større skærm osv er der jo ikke andet at gøre end at skifte.

Klaus
Man kan gøre tingene op på mange måder - det matematiske, eller det følelsesmæssige fornuftige - uanset hvad.

Personligt nyder jeg rigtigt meget, at min el-regning er faldet med 12 - 15% efter overgangen fra plasma til LED, udskiftning af samtlige lamper til LED. Og nåh ja...... et TV med et skønt og dynamisk billede, og et TV som er helt up to date. Og det er ting som jeg prioritere - uanset matematik.

Tingene kan gøres op på mange måderSmile
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top

Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu