|
Nedgradering? |
Besvar ![]() |
Side <12 |
Forfatter | |
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19650 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
800 kroner om året sparet, svarer til at dit nye tv til dig og familien liga har betalt den sparede strøm i de næste 11 år.
Ja, mit økonomiske råderum et stort nok til at jeg kan gøre nogenlunde som jeg vil, men min matematik er også god nok til at regne ud, at det der med at skifte tv for at spare på strømmen nærmest er utopi. Klaus |
|
![]() |
|
Guests ![]() Gæst ![]() |
Din matematik tager ikke højde for, at det "gamle" TV har en brugtværdi og at der kan være andre årsager til et skifte, som også har en værdi for brugeren. Ydermere er det også et spørgsmål om man ønsker at se på et "ringere" TV (i brugerens øjne) i den tid, det ellers ville tage at hente besparelsen hjem. Det svarer lidt til at efterisolere sit hus: Ja, det kan måske tage 30 år at hente pengene hjem igen over besparelsen på varmeregningen og set i det lys kan man lige så godt lade stå til og fyre for fuglene men det kunne jo være, at komforten blev forøget, hvis man fik det gjort. Hvis vi går tilbage til det oprindelige indlæg blev det også nævnt, at TV'et summede/brummede (som visse store plasma-skærme nu engang gør). Det kan måske være et så stort og dagligt irritationsmoment at det vejer tungt på vægtskålen og at det sammenholdt med et højt strømforbrug er nok til, at man ønsker at skifte på trods af, at det gamle blev købt for blot 3 år siden. |
|
![]() |
|
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19650 |
Vi er ikke uenige om at man kan have et ønske om at skifte sit tv af mange årsager. Men den med at spare penge på strøm er ren matematik som hurtigt kan modbevises (at det absolut ikke kan betale sig).
Vi man have nyere teknik/features/større skærm osv er der jo ikke andet at gøre end at skifte. Klaus |
|
![]() |
|
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
Lige netop! Regnestykket skal ses fra oven og ned. Der SKAL en udskiftning til, da det gamle TV er træt og ikke up to date. Udgiften til udskiftningen bliver "blødgjort" af et tilskud på 800kr i årlig besparelse på strøm.
Samme logik kan overføres til udskiftning af køleskab, fryser, bil. You name it. |
|
![]() |
|
Hother ![]() Platin medlem ![]() hummelmose Oprettet: 12-Juli-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 23900 |
Man kan gøre tingene op på mange måder - det matematiske, eller det følelsesmæssige fornuftige - uanset hvad. Personligt nyder jeg rigtigt meget, at min el-regning er faldet med 12 - 15% efter overgangen fra plasma til LED, udskiftning af samtlige lamper til LED. Og nåh ja...... et TV med et skønt og dynamisk billede, og et TV som er helt up to date. Og det er ting som jeg prioritere - uanset matematik. Tingene kan gøres op på mange måder
![]() |
|
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side <12 |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |