|
DR2 i HD, hvornår?! |
Besvar ![]() |
Side <12 |
Forfatter | ||
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Jo jo, laveste fællesnævner bestemmer, som også anført under DR slukker for 5.1 surround tråden
Redigeret af Kampus - 08-Oktober-2014 kl. 16:23 |
||
![]() |
||
miri ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 21-August-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2066 |
|
Måske andre kan af- eller bekræfte, men når jeg streamer DR2 via XBMC, så får jeg melding om, at det er 720(p?), mens DR-K er SD.....
|
||
miri
|
||
![]() |
||
Rolf Lemmike ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 25-Maj-2007 Status: Offline Point: 1056 |
|
1080i betyder 1080 linier interlaced, dvs. det er kun halvdelen af billedet der bliver opdateret, ved en skærmopdatering. 1080p betyder progressive, hvilket betyder, at samtlige linier opdateres ved hver skærmopdatering. |
||
![]() |
||
reslfj ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 14-Maj-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2247 |
|
Det er EBUs anbefaling er og har længe, at optage i mindst 1080p50, der ret let kan omsættes til 720p50 eller 1080i. Jeg var af den overbevisning, at alle de store public service stationer nu anvendte 1080p50 optagelser overalt, hvor kvalitet har betydning. Men der er gamle optagelser og analoge SD optagelser som jo er interlace - og det kan man jo ikke ændre. Faktisk må man håbe at bla DR kommer igang med UHD optagelser og helst med højere framerate. Men de første HD kameraer mv. kunne kun optage 1080i, der jo kun sender et 1/2 billede 50 gange i sekundet. Men det er længe siden og nyt prof udstyr kan vist altid optage i 1080p50 (eller bedre). Interlace er en analog måde at spare båndbredde for video, men det er inderligt uegnet til MPEG/HEVC komprimering. Interlace skulle aldrig have været en del af et digitalt HD signal. Et fast billede vil naturligvis vise flere pixels med 1080 end med 720, så et pausebillede kan være lidt bedre i 1080i end i 720p. Men så snart, der er bevægelse i billedet, vil uskarphederne fx omkring bolden eller spillerne gøre 720p50 til det bedste valg. Det viser kontrollerede blindtest også ganske klart. Det kræver ca 20% højere bitrate at komprimere 1080i end 720p50, hvis blindtest skal se det som lige godt. 1080p50 kan nu komprimeres lige så godt som 1080i og vil så i mange tilfælde være klart bedre. Der er imidlertid altid seere, der bare vil tro at 1080 må være bedre end 720 og ikke gider at høre hele forklaringen. Med film, der jo typisk er optaget med 24 billeder i sekundet, kan man tv-stationen omstille 1080i50 (50 halvbilleder) til 1080p25 (25 helbilleder) og få et godt resultat. Dengang man i UK, i 2009 som de første indførte HDTV med DVB-T2/MPEG-4 (via antenne), forsøgte Ofcom (=UK telestyrelse) og bal BBC at forlange MPEG-4 Hight Profile Level 4.2 (1080p50) som standard i de nye DVB-T2 modtagere. Men de nødvendige MPEG-4 chips var ikke klar til tiden, og man måtte godkende modtagere med kun MPEG-4 High Profile Level 4.0 (720p50 1080i50/1080p25). Og så kan man ikke nu sende 1080p50 uden, at mange eksisterende og godkendte modtagere ikke kan anvendes. Den går ikke. Lars :) |
||
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
|
||
![]() |
||
bentpetersson ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 17-November-2013 Status: Offline Point: 2437 |
|
Virkelig interessant Lars. Må jeg spørge hvilket TV har du eller ønsker og hvilke kanaler m v. foretrækker du?
|
||
Med venlig hilsen
bentpetersson |
||
![]() |
||
Egelund1 ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 08-November-2009 Sted: Danmark Status: Offline Point: 132 |
|
Yousee har på et møde i min andelsbeboelse fortalt at de sender DR2 fra starten af 2015.
Men jeg ved at DR kun leverer SD til dem, men de må godt opskalerer og bruge ekstra båndbredde for at folk skal tror at det er ægte HD :-(
Når det er sagt, så hvis Yousee bruger den ekstra båndbredde, er det en fordel, da deres opskaler og deinterlacer klasser bedre end dem der er i et TV. (det er straks en anden sag at komme fra HD og gå ned til SD, men det er en anden snak og i dagens danmarks er det sjælden at det vil ske i hjemmet. (modsat 5.1 til stereo) Redigeret af Egelund1 - 09-Oktober-2014 kl. 10:04 |
||
![]() |
||
reslfj ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 14-Maj-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2247 |
|
youSee kan meget vel let sende et godt billede for DR2, men politisk tror jeg ikke DR vil tillade betegnelsen HD før det også kan sendes over antenne. Jeg har youSee og synes DR2 og DR-K har en rimelig billed kvalitet (via youSee box og HDMI). Der skal ikke være tvivl om, at jeg synes, der er helt manglende forståelse for styring af teknologi i hastig udvikling hos politikere, KUM og DR. Det nye skal ikke altid fremmes, men når det så er klart hvilken vej udviklingen vil gå, så skal det gamle ud af markedet hurtigts muligt. Beslutning i en verden med usikkerhed kan ikke med fornuft ske ved kun at se på fortiden, Man skal også altid tvivle på alt, der siges fra folk med en stærk egeninteresse (direkte eller via lobbyister). Lars ![]() |
||
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
|
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <12 |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |