recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Brugergrupper > Bruger til bruger
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - En historie fra det virkelige liv
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

En historie fra det virkelige liv

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 5990
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rhsin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: En historie fra det virkelige liv
    Sendt: 08-Januar-2014 kl. 15:59
Hejsa!

Har lige en historie jeg vil dele.

Der nævnes ingen firmanavne da jeg ikke ønsker at hænge nogle ud her.. men alene vil gøre opmærksom på problematikken og høre om andre har oplevet lignende?.

Vi har flere som får sendt private pakker til vores arbejdsplads da det oftest er billigst og nemmest, hvilket jeg syntes er helt ok.

Men her i dag oplevede vi at en ventede på en pakke, og hun tjekkede tt som oplyste at pakken var blevet leveret i går kl 13, dette vidste vi med sikkerhed ikke var tilfældet, vi undersøgte derfor hvem der havde kvitteret på modtagelsen, det var XX som er navnet på vores lagermand... MEN han garanterede at han ikke havde modtaget pakken i går.. men efterfølgende kunne han fortælle at pakken blev leveret i dag kl. 9.

Efter at han havde fat i fragtfirmaet viste det sig at det tilsyneladende var chaufføren som havde sat navnet på.. og såvidt jeg endda kunne forstå.. havde lavet en fiktiv underskrift.

Hvis ikke medarbejderen havde kigget efter sin pakke via tt i første omgang var dette jo ikke nødvendigvist blevet opdaget.

Men det rejser nogle grimme problemstillinger.

Først og fremmest er der flere fragtfirmaer som gerne bare vil have lov til at sætte pakker, og det vil de gerne have virksomhedernes tilladelse til.. det har vi afvist at skrive under på.. da vi jo hurtigt kan se at så får vi også ansvaret hvis en pakke mangler en dag.

Men dernæst har vi ved flere lejligheder oplevet at netop samme fragtfirma var begyndt blot at sætte pakkerne på disken, og ikke ville have kvitteringer.. det havde vi egentligt undret os over ved anden lejlighed.. men chaufføren har nok tænkt det sparer ham tid bare at sætte pakken, og han kendte navnet på lagermanden.. så han brugte bare hans navn... men i tilfælde af mistede/fejlleverede pakker kan det jo give nogle grimme situationen og mistanker både internt og eksternt, og sætte både køber.. og lagermanden i nogle rigtigt grimme situationer.

Og ikke mindst.. chaufføren.. det er jo dokumentfalsk på første klasse.. og direkte strafbart..

Vi har ikke tænkt færdigt hvad konsekvensen bliver herude endnu.. men man burde jo faktisk melde det til politiet.. men har andre oplevet lignende?.

Vi får jo mange pakker ind af døren hver dag.. dette blev oplevet ved et tilfælde, men vi kan næppe være de eneste?, ellers har vi bare været uheldig med chaufføren.
Mvh

René
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Point: 6685
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2014 kl. 17:30
3F har skrevet en del om pakkefirmaet GLS, især om arbejdsforhold.

"Chaufførerne får betaling pr. pakke de bringer ud og henter. For at hente en pakke får chaufføren mellem 3-5 kroner, og det giver mellem 9-13 kroner at bringe en pakke ud. Er der ingen hjemme når pakken afleveres - så får chaufføren ingen betaling."

- dvs. at systemet er sådan at chaufføren vil gøre alt for at få pakken afleveret. Nogle vil så også skrive under selv.

Redigeret af Brixen - 08-Januar-2014 kl. 17:30
Venlig hilsen
KB
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Point: 5990
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rhsin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2014 kl. 18:19
Jomen her har firmaet ikke kørt forgæves.

De har angivet en aflevering dagen før den fandt sted, det var der jo ingen grund til.. De kunne jo bare have fået kvitteringen i dag sammen med at pakken blev afleveret i dag.
Mvh

René
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2014 kl. 20:00
Oprindeligt skrevet af rhsin rhsin skrev:

Jomen her har firmaet ikke kørt forgæves.

De har angivet en aflevering dagen før den fandt sted, det var der jo ingen grund til.. De kunne jo bare have fået kvitteringen i dag sammen med at pakken blev afleveret i dag.

Ja, det synes jeg også er underligt.

Venlig hilsen
KB
Til top
kaizer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Maj-2005
Point: 2368
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kaizer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2014 kl. 14:59
Jeg har været ude for noget lignende. Det var Post Danmark der stod for fejlen.

Jeg havde bestilt 2 Ps 2 spil for en kollega, der skulle leveres til min adresse.

Da der et par dage efter bestilling stod på sælgers side at varen var leveret, uden jeg havde modtaget noget, kontaktede jeg sælger.

De holdt fast i at varen var afleveret, og jeg holdt på at det var den ikke.

De skaffede så en udskrift fra Post DK, med en underskrift bestående af et fornavn.

Jeg vidste med det samme at det ikke var mig, da jeg altid underskriver med initial, et punktum og så efternavn. Det er desuden helt ulæseligt, og det jeg så fra posten var ganske læseligt.

Jeg fastholdt at det ikke var mig der havde skrevet under, og tilbød at bevise at jeg ikke var hjemme, da pakken iflg. Post DK skulle være afleveret.

Sælger tilbød at kontakte Post DK igen, og efter et par dage kunne de fortælle at buddet kun havde set på navnet på adresse labelen. At vi ikke boede på samme vej/nummer, ænsede han ikke. Han kendte en i samme by og med samme navn og ville da gøre manden en tjeneste og tage varen med til ham. Han underskrev så selv med hans kammerats navn. Og jeg der altid har troet at navnet er mindre vigtigt.

Endnu et par dage senere stod posten ved min dør og så noget brødebetynget ud. Han havde min pakke med. Den var nu åbnet, og begge spil manglede folie. Jeg kan kun forestille mig at hans kammerat var lige så uærlig som buddet, sådan at åbne en pakke der ikke var til ham og tilmed gøre brug af indholdet. Chancen for at han havde bestilt nøjagtig det samme som mig på samme tidspunkt, er forsvindende lille.

Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2008
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Januar-2014 kl. 09:54
Det her er desværre noget der sker temmelig ofte. Har siddet på den anden side af bordet i mange år i erhvervsmæssig øjemed, og de værste tidspunkter er jul og sommerferie. Her kan man bruge måneder på at rydde op efter vikarer der går i selvsving og tror de ved det hele.

Fiktive fuldmagter til at stille hvor som helst og når som helst er desværre hverdag. De folk der sidder på den anden side af bordet er jo desværre også nødt til at stole på at fragtfolkene gør deres arbejde.

Jeg havde engang en pakke der skulle sendes til en større uddannelsesinstitution i DK omkring juletid. - I ved lige midt i de studerendes eksamenslæsning. Det betyder selvfølgelig at der er et meget lille antal mennesker på lokationen og der generelt er meget lidt styr på hvem der er hvad og hvornår. - Men fragtmanden havde "bare" stillet papkassen i en ulåst gang og fået en eller anden tilfældig forbipasserende til at skrive under. Underskriften kunne ikke læses og ingen anede noget som helst. - Desværre gik kunden og ventede på pakken og i stedet for at kontakte med det samme, så ventede de en lille uge. Nu er det sådan at fragtfirmaerne har en politik om at der skal gøres indsigelse indenfor de første 24-36 timer og det betød jo så at der skulle kæmpes en temmelig brav kamp om at få claimet værdien af pakken. (småt er godt, og småt er nogle gange dyrt) Men desværre var vi i den situation at selvom vi havde råbt højt havde chaufføren været ligeglad, så 2. gang vi måtte sende en pakke, gjorde han nøjagtig det samme. - Ingen pakke til kunden. Det var først 3. gang at det lykkedes, men der var så endelig kommet folk tilbage på kontoret efter juletid, så de kunne holde et vågent øje med ham, og selvsagt var vi nogle stykker der var virkelig rasende på ham. Et er at kunden ikke får sine pakker til tiden, noget andet er det arbejde der skal bruges på at spore tilbage. Det er absolut ikke bare lige sådan at gøre og det involverer faktisk en hel del mennesker. Så der bliver brugt oceaner af tid på oprydning.

Jeg har tonsvis af den her slags historier. Havde også en kunde der ringede ind fordi chaufføren havde ledt efter en pakke han skulle aflevere, men den var så røget bagest i vognen. Ud med alt for at finde den og da han så var færdig begyndte han i bogstaveligste forstand at kaste de andre pakker ind i bilen igen. - Der kunne sagtens være noget glasvarer imellem de pakker. Og kunden var selvfølgelig bestyrtet over at man kunne behandle andre folks ejendom på den måde. Og de eneste hun kendte var selvfølgelig os. - Så vi måtte give fragtfirmaet et lille kald. Der stod heldigvis nummer på bilen. Så de kunne se hvem det var. - han var vist ret hurtigt ledig på arbejdsmarkedet igen.

Men pointen er. Det er ABSOLUT IKKE folk med de højeste gennemsnit i skolen der kører pakker ud. Og det går desværre oftere galt end godt når de forsøger at bruge indersiden. Til at starte med kunne de lære at læse korrekt. (maskinudskrevne labels burde være til at forstå, men åbenbart ikke altid. Jeg skal dog ikke tage munden for fuld her. Jeg har set hvad der sker når man begynder at forkorte adresser og leveringssteder fordi det ikke kan stå på pakkerne, så lagerfolkene udskriver labels, så kan de godt finde på at ændre lidt i teksterne. Hvis stedet er stort med mange adresser, så kan det gå grueligt galt)
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2014 kl. 13:01
Og det her sætter da det hele lidt i relief nu! http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2014/01/12/094518.htm

Det er da virkelig ikke noget at råbe hurra for.
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2014 kl. 13:39
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

Og det her sætter da det hele lidt i relief nu! http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2014/01/12/094518.htm

Det er da virkelig ikke noget at råbe hurra for.

Det er da vanvittigt. Det håber jeg ikke de får lov til. 

Ændringen vil betyde, at alle andre omdelere end Postdanmark må aflevere til andre end modtageren - også uden samtykke.
Venlig hilsen
KB
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2014 kl. 14:04
Lidt fra bemærkningerne:

Forslaget indebærer, at post-, kurér-, transport- eller andre virksomheder frit og uden tilladelse hertil efter postloven kan afhente og derefter befordre adresserede pakker på op til 20 kg fra en afsender til både erhvervs- og privatmodtagere, hvis der forud herfor er indgået en aftale med afsenderen om den samlede befordring af disse pakker. Sådanne pakker vil med undtagelse af Post Danmark A/S’ befordring af pakker fra erhvervsafsendere til forbrugere, som fortsat vil være omfattet af befordringspligten, jf. lovens § 14, derfor falde uden for lovens øvrige regler, herunder eksempelvis afleveringsreglerne i § 7, reglerne om posthemmelighed, jf. §§ 11 og 12, eller betalings-, tilsyns- eller klagereglerne i §§ 23 - 26.

Forslaget indebærer således, at privatmodtagere ikke har mulighed for at klage til Trafikstyrelsen over virksomheders omdeling af sådanne pakker, medmindre der er tale om den befordringspligtige postvirksomhed. Forbrugerne vil dog være omfattet af de almindelige regler om forbrugerbeskyttelse, herunder klageadgang til Forbrugerombudsmanden.

Venlig hilsen
KB
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2014 kl. 14:15
jup  - det gælder bare om at være hjemme hvis man bestiller pakker. Men værre er det sådan set at det også gælder for erhverv. - med andre ord. Det vil blive et regulært helvede for firmaer at sende alle de pakker og det er komplet umuligt at være sikker på at firmaerne får sine varer, og bare alene det organisationsmæssige arbejde i at holde styr på hvad man mangler og hvor det kan være. Det er en gigantisk byrde der bliver pålagt både modtager og afsender. - Budbranchen er i forvejen ikke lige begavvet med intelligens, og her bliver det godt nok "nemmere" at være ligeglad som bud da.
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2014 kl. 14:33
Det er faktisk Dansk Erhverv der har presset på for at få pakker undtaget fra postloven (levering og brevhemmelighed). Jeg har lige siddet og læst høringssvarene.

Redigeret af Brixen - 12-Januar-2014 kl. 14:35
Venlig hilsen
KB
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2014 kl. 14:53
Tror virkelig ikke Dansk erhverv overhovedet har tænkt over det de har skrevet. - Det eneste de har haft fokus på var konkurrencemæssig funktionalitet og har overhovedet ikke overvejet konsekvensen af hvilken betydning det har for afsender og modtager. Problemet er især at rigtigt mange netbutikker ikke selv har lager. Det vil sige de kigger i distributørers lagre og betyder dermed også at det ikke er afsender der har kontrakt/aftale med fragtselskaberne, men derimod distributøren der har aftalen. Så det er pludselig distributørerne der skal til at indgå aftaler med fragtselskaberne om "levering" til dør. Og det kan vist lynhurtigt blive en omkostningsbesparende funktionalitet.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu