recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Tilbehør
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DVI -> HDMI dual link ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDVI -> HDMI dual link ?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Niels Chr Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 09-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 176
Direkte link til dette indlæg Emne: DVI -> HDMI dual link ?
    Sendt: 14-Maj-2008 kl. 23:52
Hej jeg har en projektor som kan modtage DVI og for noget tid siden købte jeg også et 10 meter langt kabel med HDMI i den ene ænde og DVI i den anden - for på den måde at kunne tilslutte en HDMI DVD afspiller til den.

Det har også fungeret fint - nu har jeg dog skiftet ud med en HTPC og her er det planen at tilslutte projektoren til en DVI udgang fra PC'en.

For ikke at skulle købe et nyt relativt dyrt kabel har jeg tænkt at købe en DVI-> HDMI adaptor - her kan jeg vælge mellem en DVI(18+1) eller en DVI(25+1) til HDMI adaptor

jeg går ud fra at den 25 bens udgave er til dual link kort (som mit), men spiller det overhoved nogen rolle hvilken adaptor jeg bruger ?
desværre har jeg allerede købt 18+1 udgaven (men ikke pakket ud) - bør jeg bytte den til en 25+1 udgave ?
Til top
prinder Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 01-Juni-2005
Point: 278
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2008 kl. 07:25
Oprindeligt skrevet af Niels Chr Niels Chr skrev:

For ikke at skulle købe et nyt relativt dyrt kabel har jeg tænkt at købe en DVI-> HDMI adaptor - her kan jeg vælge mellem en DVI(18+1) eller en DVI(25+1) til HDMI adaptor

jeg går ud fra at den 25 bens udgave er til dual link kort (som mit), men spiller det overhoved nogen rolle hvilken adaptor jeg bruger ?
desværre har jeg allerede købt 18+1 udgaven (men ikke pakket ud) - bør jeg bytte den til en 25+1 udgave ?

Jeg går ud fra at du ikke har en HTPC med en HDMI-udgang - det ville jo ellers have været det nemmeste, da du så kunne spare alt det bøvl med adaptere

Men for at svare på dit spørgsmål omkring adapteren, så vil jeg helt klart mene at du skal få den byttet til en dual link adapter. Med dual link opnår du en dobbelt så høj mulig båndbredde på DVI og det er vist lige til grænsen at sende HD signaler derigennem.
Er det et dual link stik der er i den anden ende (altså indgangen i projektoren)?
Hvis det ikke er det burde det jo ikke være noget problem med et single link i den anden ende.

Sony KDL-46D3000 | BenQ PE8720 | Medion HTPC Blu-Ray, HD-DVD | Linksys DMA2100 | Logitech Harmony 895
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2008 kl. 10:53
jeg er ikke sikker på hvilken type DVI port som er i projektoren - men stikket er "fuldt", i brochure omtales det som DVI-I (HDCP), og muligvis med VGA indbygget (der er dog VGA stik ved siden af)
modelen er en acer xd1270D

Der hvor jeg er lidt i tvivl er om det overhoved kan lade sig gøre at sende "dual link" igennem når det konverteres til HDMI stik...
jeg har nemlig ikke hørt om single/dual link ved hdmi, og derfor giver det måske sig selv.

anyway jeg ved godt det hele er lidt teoretiskt, og det nok skal virke med single link (har som sagt endu ikke åbnet adaptoren og prøvet, da jeg overvejer om den skal byttes inden) - men for nysgerighedden har jeg alligevel stillet spørgsmålet.
Til top
prinder Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2008 kl. 11:26

jeg er ikke sikker på hvilken type DVI port som er i projektoren - men stikket er "fuldt", i brochure omtales det som DVI-I (HDCP), og muligvis med VGA indbygget (der er dog VGA stik ved siden af)
modelen er en acer xd1270D

OK. Som udgangspunkt vil jeg så tro at du også skal have en dual link forbindelse i den anden ende.

Der hvor jeg er lidt i tvivl er om det overhoved kan lade sig gøre at sende "dual link" igennem når det konverteres til HDMI stik...
jeg har nemlig ikke hørt om single/dual link ved hdmi, og derfor giver det måske sig selv.

Nej der er ikke noget der hedder dual link ved HDMI, men derfor kan det godt give mening at tilslutte et dual link DVI i den ene ende og et HDMI i den anden ende.
Den maksimale båndbredde på DVI er hhv. 3,96Gbit/s og 7,92Gbit/s for single link og dual link.
For HDMI er den 4,95Gbit/s for HDMI 1.0/1.1/1.2, så hvis du har behov for at sende det maksimalt mulige gennem kablet skal du have dual link.

Sony KDL-46D3000 | BenQ PE8720 | Medion HTPC Blu-Ray, HD-DVD | Linksys DMA2100 | Logitech Harmony 895
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2008 kl. 11:50
takker, jeg tror jeg tager ud og bytter dimsen, til en med 25 ben - det kan vel ikke skade
Til top
prinder Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2008 kl. 11:58

takker, jeg tror jeg tager ud og bytter dimsen, til en med 25 ben - det kan vel ikke skade

Nej det kan ikke skade, men vi får jo selvfølgelig ikke stillet vores nysgerrighed så

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu