Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Ganzhou
Ny bruger
Oprettet: 16-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2
|
Emne: HDMI kabler Hjælp !!! Sendt: 16-Februar-2007 kl. 12:14 |
Mysteriet vil ingen ende tage og google har for første gang givet op.
Har et MAC Mini (som er mit total lydløse medie center monster) tilsluttet sony LCD TV, DVI/VGA adaptor til PC indgang på TV (VGA) - virker fint.
Stod i en hu-MAC butik og ville købe et DVI til HDMI kabel, fint, men 1,5 meter koster i omegnen 900 kroner...NO GO, og især fordi jeg skulle bruge 10 meter.
Løsning, bror i USA sender DVI til HDMI kabel, 15 meter til ca 250 kroner.
NO GO - det får min skærm og MAC til at flippe ud mht skærm opløsning, faktisk ser det ud somom mit TV går i NTSC ?
Jeg kan INTET finde om HDMI KABler skulle køre enten PAL eller NTSC og/eller der skulle være forskel på HDMI kabler ?
Er der nogen der kan se/ved/finde noget ? som giver mening...
For MAC til LCD i HDMI burde kunne virker....?
Og løsning er ikke at special scalere billedet ? via software, fordi jeg kører LC D istedet for plasma.
Redigeret af Ganzhou - 16-Februar-2007 kl. 12:15
|
Det er ikke altid som det ser ud ?
|
 |
spawn
Guld medlem
Oprettet: 30-November-2005
Point: 6822
|
Sendt: 16-Februar-2007 kl. 12:27 |
HDMI kabler er ikke hverken PAL eller NTSC - men længden 15 meter kan være et problem især ved DVI->HDMI kabler. Skal du over 7.5meter kræver det kabler af god kvalitet.
Nu skriver du ikke hvilket LCD tv du har - men med hensyn til opløsning er der forskel på hvilke opløsninger der accepteres af LCD tv via VGA og via HDMI indgangen - langt de fleste LCD TV accepterer kun A/V opløsninger over HDMI, dvs. du skal typisk vælge opløsninger som HD720p (1280x720) eller HD1080i (1920x1080) i enten 50 eller 60 hz
|
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
|
 |
Ken_T
Guld medlem
Oprettet: 14-April-2006
Point: 1757
|
Sendt: 16-Februar-2007 kl. 12:30 |
slettet
Redigeret af Ken_T - 16-Februar-2007 kl. 12:32
|
 |
sussie
Bruger
Oprettet: 24-September-2005
Point: 209
|
Sendt: 16-Februar-2007 kl. 12:35 |
Undskyld, men eftersom han skriver at han bruger VGA indgangen på TV'et ville det så ikke være langt billigere at købe et langt VGA-VGA kabel og så bruge adaptor henne ved Computeren (måske er der brug for en omformer VGA han/hun eller omvendt henne ved computeren (kan købes i biltema for ca 30 kr.)
Jeg har et 10 meters VGA kabel i vældig goid skærmet kvalitet til salg. (Sandberg Monitorkabel VGA DOBBskærmet 10 meter, kr. 150,-)
Redigeret af sussie - 16-Februar-2007 kl. 12:45
|
 |
Ganzhou
Ny bruger
Oprettet: 16-Februar-2007
Point: 2
|
Sendt: 16-Februar-2007 kl. 14:08 |
Sjovt nok den måde den er sluttet til.....
Biligt men ikke bedre.....
|
Det er ikke altid som det ser ud ?
|
 |
Ken_T
Guld medlem
Oprettet: 14-April-2006
Point: 1757
|
Sendt: 16-Februar-2007 kl. 15:28 |
Ok, tror alligevel jeg vil kommentere.
Det siger sig selv at man ønsker at stræbe efter det bedste man kan få og her syntes HDMI jo at være den rigtige løsning. Men det er ikke nødvendigvis sådan at man kan få en sådan løsning til at køre, gør den det er det faktisk også det bedste man kan lave. Jeg bruger selv et 5 meter DVI/hdmi kabel og det er bare godt.
Og hvorfor kører det ikke hos nogen? Så vidt jeg kan se af de indlæg jeg har gennemset efterhånden, skyldes det grafikkortet, der ikke altid kan køre som man kunne ønske sig det. Skift til et bedre eller andet grafikkort har løst problemet med akkurart det samme kabel , som ellers syntes at volde problemer. Naturligvis kan for eksempel store afstande jo også spille ind.
Men ellers er et VGA kabel under mindre gunstige omstændigheder det der laver de mindste problemer tilsyneladende. Og hos mange derfor også er den bedste løsning. For hvem siger at man lige kan skifte grafikkort eller bare har råd.
Så måske skal man være tilfreds med VGA, særligt når "det virker fint".
Et DVI/hdmi kabel koster i øvrigt ikke en herregård herhjemme. Prøv at checke avconnection. dk ud. Men der er også andre forhandlere der sælger gode kabler af den slags til en rimelig pris. Jeg har betalt 300.- for et 5 meter kabel, men mener nu også jeg så et til 199.- (5 meter) Der er kvalitetsforskelle som på alle kabler, også HDMI, men hvis det digitale signal når frem er det jo også godt, det er jo ikke analogt.
|
 |