|
Hvorfor skal elskaberne ikke lukke op!!! |
Besvar ![]() |
Forfatter | |
culrich ![]() Bruger ![]() Oprettet: 19-December-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 93 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 09-December-2016 kl. 15:04 |
Hej Alle,
som kunde/medejer på HEF's fibernet undre det mig, at de ikke er tvunget til at åbne op for deres net til andre udbydere. TDC skal jo stille deres infrastruktur tilrådighed for alle som ønsker det, - hvorfor kan elselskaberne slippe afsted med ikke at skulle gøre det samme? Mener det er jo kæmpe monopol, - HEF har valg Bredbåndnord som eneste udbyder. Dermed kan vi f.eks ikke vælge Hiper som levere mere for mindre!!! Jeg har indtrykket af at samme forhold gør sig gældende på de fleste fibernet, og forstår ikke hvorfor vi kan/skal acceptere dette. Er der noget man/vi kan gøre, for det virker mig noget besynderligt at dette kan være rigtigt. De bedste hilsner, Christian
|
|
Nordjylland - 9510 Arden
|
|
![]() |
|
TBK ![]() Bruger ![]() Oprettet: 15-Februar-2014 Status: Offline Point: 245 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er et godt spørgsmål, jeg har undret mig over selv samme.
Jeg er blevet indrulleret i Stofa efter at mit EL selskab opgav at være en del af Waoo. Jeg ville kunne spare 50 kr. om måneden og få en symetrisk gigabit forbindelse hos gigabit.dk, hvis de var tvunget til at udleje deres infrastruktur. |
|
![]() |
|
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19651 |
Det er da ret simpelt.
TDC er "det store stygge onde" og elselskaberne "helte" fordi de har gjort det muligt for mange at få billige fiberforbindelser - uden hensyntagen til at alle elkunder betaler for hovednettet også selvom de aldrig får chancen for at få tilbudt fiber, der kun nedgraves i tætbebyggede områder. Klaus |
|
![]() |
|
PerW ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 20-Marts-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4118 |
Det er der vel en grund til.
I godt og vel 100 år havde TDC (KTAS, Jyst Tele etc) monopol i DK og var de eneste der leverede er havde kommunikations kabler i DK. Da man privatiserede markedet, var man nødt til at svinge TDC for at åbne for deres kabler, så andre kunne bruge deres kabler. Uden havde der aldrig været en privatisering, da konkurrenterne ikke kunne starte med at grave kabler ned i hele DK.
Mht. fiberkabler har der jo været konkurrence og det er først noget der er kommet til inden for de seneste år. |
|
![]() |
|
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
Rigtig meget af TDC´s indfrastruktur har borgerne betalt for, da TDC var statsejet. Mon ikke det er en stor del af svaret.
|
|
![]() |
|
bubbleboy ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 15-Juni-2013 Status: Offline Point: 791 |
TDC er blevet pålagt det, fordi de sidder på så stor en andel af markedet.
|
|
![]() |
|
TBK ![]() Bruger ![]() Oprettet: 15-Februar-2014 Status: Offline Point: 245 |
Kunderne/borgerne har også betalt for infrastrukturen hos el selskaberne.
Inden for de seneste år er det blevet muligt at købe el fra det selskab man ønsker. Hvorfor skulle det ikke være det samme med internet produkter? Hvor stor en markedsandel skal man side på, for at blive tvunget til at udleje sin infrastruktur? Er Stofa over den grænse? |
|
![]() |
|
longjohn2 ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 29-November-2009 Status: Offline Point: 1036 |
Man skal som udbyder have en landsdækkende markedsandel på over 50 % for at bliver anset som dominerende - og dermed påbudt at åbne sit net for konkurrenterne.
TDC har mellem 65 og 70 % (kobber, coax og fiber) af markedet. Her er ikke tale om andel af kunder, men om kontrol over adgangen til de forskellige net.
Der er (desværre) ingen regler om lokale monopoler/dominans, hvorfor fiberselskaberne (eller coax i Stofas tilfælde) ikke vil blive pålagt at åbne deres net. |
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |