Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
tipsen
Guld medlem
Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Status: Offline
Point: 3722
|
Sendt: 07-April-2011 kl. 11:30 |
Spøjst... Jeg har netop oplevelsen at FLAC er ganske bredt supporteret både software- og hardware-mæssigt - og desuden har en stigende udbredelse gennem de sidste år - med Apple-produkter som undtagelse - de vil gerne nøjes med deres egne standarder. Jeg har ikke behovet for at høre flac-filer i bilen, men kan da se at der findes bilsystemer, som understøtter flac-formatet. Der findes derudover mange bærbare afspillere for slet ikke at tale om hifi-løsninger med support for flac.
Med en musiksamling der svarer til et større antal cd'er bliver det jo håbløst at navigere fleksibelt i musikken uden at den er udstyret med relevante metatags og dér er wave-formatet lidt håbløst - men det er trods alt også 20 år gammelt.
Min portable afspiller (Sandisk Sansa Clip+) understøtter også FLAC, men jeg vælger alligevel at musikken automatisk transcodes til 256-kbit MP3 når jeg synkroniserer enheden med MusicBee - det tager en smule mere tid end at kopiere flac-filerne direkte, men det foregår alligevel i baggrunden efter jeg har forbundet afspilleren til computeren, så jeg laver alligevel andre ting i mens. Selvom der plads til ca. 50 hele albums på afspilleren har jeg ikke nogen fordel i kvaliteten af den lyd der når mine ører, så hellere plads til flere albums og dermed færre opdateringer af musikken på afspilleren og mindre spildtid ved computeren ;-)
Forstår heller ikke behovet for hverken FLAC eller WAVE i bilen - med mindre der alligevel er 1TB plads til rådighed - man kan jo alligevel ikke forskel mellem en fornuftig MP3 og tabsfrit i dét miljø?
Prøvede forøvrigt lige at teste med Texas - White on Blonde - der var FLAC-besparelsen kun på 35%, så lidt mindre end jeg forventede, men det kan variere meget afhængig af musik-type.
Redigeret af tipsen - 07-April-2011 kl. 11:38
|
 |
urup
Guld medlem
Oprettet: 12-December-2009
Sted: Odense, Danmark
Point: 670
|
Sendt: 07-April-2011 kl. 13:08 |
|
 |
tipsen
Guld medlem
|
Sendt: 07-April-2011 kl. 14:23 |
urup skrev:
tipsen skrev:
Forstår heller ikke behovet for hverken FLAC eller WAVE i bilen - med mindre der alligevel er 1TB plads til rådighed - man kan jo alligevel ikke forskel mellem en fornuftig MP3 og tabsfrit i dét miljø?
| Der er netop derfor jeg ikke har en bærbar musik afspiller. Jeg gider ikke høre musik i bussen, på skolen eller lign. fordi jeg ikke mener jeg kan nyde musikken på en ordentlig måde. Det kræver et ordentlig (hi-fi) anlæg, efter min mening. | Man kan jo bruge musik til andet end nydelse - det kan være fint som ekstra motivationsfaktor til sportslig aktivitet, ellers kan en non-hifi-afspiller også være brugbar til lydbøger eller sprogkurser i bilen osv - og det ER selvfølgelig ubetinget fedest at lytte til musikken med et ordentligt anlæg - altså hvis den gode koncert ikke lige er blandt mulighederne :-)
|
 |
Allan Olesen
Guld medlem
Oprettet: 08-Juli-2008
Point: 3249
|
Sendt: 07-April-2011 kl. 16:46 |
fiskerendk skrev:
Allan > Først og fremmest så har vi
tilsyneladende to forskellige prioteter her. Du vægter tags højere og
jeg vægter kompatilitet mere. Så det kan ikke diskuteres selvf. |
Nej, nej, nej! Det er noget forbandet vrøvl.
Jeg har jo lige netop anvist en løsning, hvor man får kompabilitet
uden at måtte ofre tags. Dermed behøver jeg overhovedet ikke prioritere.
Jeg får begge dele!
Samtidigt har jeg i modsætning til dig en løsning, hvor jeg ikke er endt i en konverteringsmæssig blindgyde.
Den eneste pris, jeg betaler, er, at jeg skal bruge en smule ekstra diskplads i forhold til din løsning, og at computeren skal arbejde på en ekstra konvertering.
Med ovenstående tror jeg faktisk, at jeg har besvaret alt indhold i begge dine lange indlæg. Jeg må indrømme, at jeg ikke har læst dem særligt grundigt, da jeg kunne se, at de var baseret på nogle fundamentale misforståelser fra din side.
|
 |
urup
Guld medlem
|
Sendt: 16-Juli-2011 kl. 23:10 |
Jeg har lige et lidt sjovt spørgsmål, som jeg håber jeg hurtigt kan få svar på.
Det handler om at når man ripper cd'er med flere kunstner kommer navnet: Various Artist gerne, men jeg har også oplevet at "Various Artists" med -s til sidst er på spil. Hvad er den rigtige? Jeg er rimelig træt af 2 various mapper.
|
 |
tipsen
Guld medlem
|
Sendt: 16-Juli-2011 kl. 23:32 |
"Various Artists"
- hvis det er til Squeezebox, kan du med fordel benytte det tag der hedder "collection" og sætte værdien til "1".
|
 |
urup
Guld medlem
|
Sendt: 16-Juli-2011 kl. 23:36 |
Jeg bruger kun computer. Så må jeg vel bare igang med omdøbningen.
|
 |
Brixen
Guld medlem
Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Point: 6686
|
Sendt: 16-Juli-2011 kl. 23:58 |
urup skrev:
Jeg bruger kun computer. Så må jeg vel bare igang med omdøbningen.
|
Det er vel ikke noget problem, når du bruger computer. Hint: batch job 
|
Venlig hilsen KB
|
 |
urup
Guld medlem
|
Sendt: 17-Juli-2011 kl. 00:18 |
Nej, jeg er bare lidt træt af ikke at have ordentlig styr på det. Med knap 24.000 sange skal der være orden i biblioteket, synes jeg.
|
 |
Notfast
Guld medlem
Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Point: 2876
|
Sendt: 28-August-2011 kl. 12:50 |
urup skrev:
Jeg bruger ikke iTunes, da jeg ikke har en iPod eller lign. Mediamonkey er jeg heller ikke ret glad for, fordi den ødelagde tags med specialtegn og den lave om på placeringen at mine filer. Jeg synes Musicbee er et god program, så det bruger jeg nok til ripping og afspilning på min egen computer. Jeg synes WMP 12 er den bedst de har lavet indtil videre. Nu mangler vi bare fuld understøttelse at flac mv. |
Jeg tror at det er din brug af MM der gør det, får her har jeg ikke de "problemer". Jeg kan dog sætte MM op til at flytte mine file automatisk efter tags, hvis jeg ønsker det.
|
.....
|
 |
Notfast
Guld medlem
Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Point: 2876
|
Sendt: 28-August-2011 kl. 12:53 |
urup skrev:
mht. tags så er hele ide at jeg så slipper for at skrive tags igen og igen og ... Engang også aldrig mere, det overlever jeg nok   |
MM (media monkey) kan tagge ud fra fil navnet automatisk.
|
.....
|
 |
urup
Guld medlem
|
Sendt: 28-August-2011 kl. 14:30 |
Først det problem jeg beskriv jeg have haft med Media Monkey var som der vist også står et sted i tråden når jeg havde oplevet før jeg begynde på at bruge .flac. Det blev ændret i den periode hvor jeg brugte WMP. Hvis jeg at en eller anden grund skal rette i tags bruger jeg MP3tag det er meget hurtigere synes jeg.
Jeg bruger nu: MusicBee til rippe mv..* MP3Tag til at rette lidt i Tags hvis nødvendigt Media Monkey til afspilling.
*) Den nye version af MusicBee er faktisk også en rigtig god afspiller også uden af layoutet er kedeligt. Jeg gider bare ikke skifte hovedafspiller igen - igen.
Redigeret af urup - 28-August-2011 kl. 14:33
|
 |