recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > Plasma TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - VT30 kontrast/lysstyrke?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketVT30 kontrast/lysstyrke?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
gposch Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 26-Maj-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 224
Direkte link til dette indlæg Emne: VT30 kontrast/lysstyrke?
    Sendt: 07-November-2011 kl. 21:58
Er det bare mig eller kan man virkelig ikke skrue mere op for kontrasten(lysstyrken) i Professionel1 og 2? Der er stort set ikke forskel på lysstyrken fra kontrast 36 til 60.

I THX mode, skruer man op for kontrasten her, kan man se billedet bliver mere lys stærkt.

EDIT:
Det har jeg så selv lige fundet ud af nu.. Og det er heldigvis normalt, og meningen.
APL'en i Professionel indstillingerne er fladere end i de andre indstillinger. Grunden til den fladere APL skulle være pga. af de større muligheder med CMS.

Jeg er i øvrigt lige skiftet fra VT20(11mdr) til VT30, og ja.. mega forskel. Absolut pengene værd. For apple fans som mig selv. Den ligner jo stor lækker iPad på væggen, med den glas til kant og sølv kanten. Sort ER bedre. Lad os håbe den holder. På VT20 var sort ikke den samme fra ny og 11 mdr senere.

Redigeret af gposch - 08-November-2011 kl. 10:48
Til top
Lytro Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 03-Maj-2010
Sted: Nejede,Hillerød
Point: 363
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2011 kl. 09:13
Kontrasten har sådan set ikke noget med lys styrken at gøre (selv om det kan have en vis indflydelse på lyset)
Kontrasten-styrken er afstanden mellem det lyse(hvidt) og det mørke(sort) i billedet.

Lynge Smile
Hvorfor skriver du ikke i din PROFIL, hvilken landsdel du bor. Det ville hjælpe på nogle svar. :-)
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2011 kl. 09:17
Oprindeligt skrevet af Lytro Lytro skrev:

Kontrasten har sådan set ikke noget med lys styrken at gøre (selv om det kan have en vis indflydelse på lyset)
Kontrasten-styrken er afstanden mellem det lyse(hvidt) og det mørke(sort) i billedet.

Lynge Smile

Forkert, kontrast indstillingen justerer hvor lyst det hvide i billededet er. Dermed styrer du jo også indirekte kontrasten i billedet. Brightness/lysstyrke styrer omvendt hvor sort det sorte i billedet er, hvilket også har indflydelse på kontrasten.

Det konkrete spørgsmål mht. hvorfor der er forskel på hvor meget det giver at skrue op for kontrasten i de forskellige indstillinger, kan jeg ikke svare på da jeg ikke har erfaring med VT30.
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Point: 1473
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2011 kl. 21:17
Nu kunne det være interessant at vide hvor længe i har haft den viden i har om indstilling af kontrasten. Embarrassed
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at høre sin musik.

En audiofil har musik for at høre sit anlæg.
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2011 kl. 21:44
Et gæt kunne være Lytro>5år (Læs analoge kredsløb i en CRT) og Otto<5år (Læs digitale kredsløb i en flad/projektor).

Justeringsproceduren med at juster lys først og derefter kontrast virker dog i begge tilfælde.

Min Samsung 58B855 opfører sig dog ikke helt som Otto siger, men det er tæt på. Lysreguleringen påvirker hvid niveauet.

Hvis der er nogen der har glemt den vil jeg da lige anbefale Recordere.dk - DVD test billeder

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2011 kl. 22:14
Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Et gæt kunne være Lytro>5år (Læs analoge kredsløb i en CRT) og Otto<5år (Læs digitale kredsløb i en flad/projektor).

Forkert, og jeg forstår ikke helt hvor du vil hen med det. Brightness og contrast termerne var de samme på billedrør, og med samme formål. Det er netop med de digitale displays at der er kommet kryptiske afvigelser såsom dit Samsung hvor lysstyrke-indstillingen flytter på både sort og hvid. De teknisk korrekte termer i billedrørs-dagene var sådan set bias og gain (bias justerer "tomgangs-strømmen" til røret, mens gain justerer hvor meget strøm du sender i røret når du laver hvid). Antageligvis fordi disse termer var for tekniske for den almindelige bruger blev de oversat til brightness og contrast i slutbruger-menuen, men i mange service-menuer og gråskala-justeringer hedder det stadig bias og gain.

Med andre ord, så er min forklaring om noget netop korrekt for billedrør, men kun delvist korrekt for digitale displays, afhængigt af implementation - men hvis skærmen er designet ordentligt, så forholder det sig som jeg siger.
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-November-2011 kl. 08:51
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Forkert, og jeg forstår ikke helt hvor du vil hen med det.

At det Lynge skriver passer til hvordan kontrast knappen virker på en crt.

Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Brightness og contrast termerne var de samme på billedrør, og med samme formål.

Ikke uenig

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-November-2011 kl. 22:44
Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

At det Lynge skriver passer til hvordan kontrast knappen virker på en crt.

Det er jeg så ikke enig i. Dét lynge beskriver er kontrast-forholdet, ikke kontrast-justeringen.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu