recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Film og udsendelser
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ubehag efter 3D ? Her er grunden
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketUbehag efter 3D ? Her er grunden

Besvar Besvar Side  <123
Forfatter
Besked
Aspagilus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-December-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2010 kl. 17:09
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Eller en optiker lave gratis synstest inden filmen Tongue

De skal måske ordineres et par "Skvash Briller" ? Med dem er der efter sigende taget højde for bygningsfejl Wink
Til top
Startrek Se dropdown menu
--
--

Bruger stoppet på recordere.dk

Oprettet: 02-Marts-2008
Point: 5740
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2010 kl. 17:12
Oprindeligt skrevet af Aspagilus Aspagilus skrev:

[QUOTE=Kampus]Eller en optiker lave gratis synstest inden filmen Tongue

"De skal måske ordineres et par "Skvash Briller" ? Med dem er der efter sigende taget højde for bygningsfejl Wink" ClapClapClapLOLLOLLOL

Der burte skrive en advarsler på alle 3D film både til hjemmebrug og til biograf brug.

3D FILMEN KAN KUN SES AF FOLK MED PERFEKT SYN

Redigeret af Startrek - 21-Juni-2010 kl. 17:21
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Juli-2008
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2010 kl. 19:04
Jeg synes egentlig ikke, at artiklens konklusion om, at generne skyldes dårligt syn, hænger sammen med den forklaring, artiklen i øvrigt giver - og som vi brugere på recordere for længst er kommet frem til ved egen hjælp - nemlig at vi bliver forvirrede over, at der i 3D-film ikke er den vante sammenhæng mellem øjets fokuseringsafstand og den afstand, et objekt foregiver at befinde sig i.

Artiklen indeholder ikke nogen som helst argumentation for, at dette problem bliver værre ved dårligt syn. Alligevel springer man direkte ud i en konklusion om, at det skyldes dårligt syn hos unge mennesker, når så mange unge mennesker føler sig utilpas.
Til top
Steffen32 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-Juli-2006
Sted: Hadsten Denmark
Point: 771
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2010 kl. 19:06
Jeg så noget 3D tv i El-giganten og kunne ikke få øje på effekterne. Men kunne godt mærke det i hovedet/øjenene. Jeg er bange for, at jeg ikke behøver at investere i 3D hjemme i stuen.

Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2010 kl. 19:50
Jeg har ingen bi-virkninger af 3D film, altså hovedpine osv. 

Men som der står i artiklen så kommer hjernen på overarbejde og når den er ved at være udkørt så fortæller den en at man skal begynde at tage en slapper ved at give hovedpine. 

Det er måske skærret ned til børnesprog med det giver mening (i min verden) :D
Til top
goAMinD Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 06-August-2007
Point: 356
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2010 kl. 19:56
Oprindeligt skrevet af Steffen32 Steffen32 skrev:

Jeg så noget 3D tv i El-giganten og kunne ikke få øje på effekterne. Men kunne godt mærke det i hovedet/øjenene. Jeg er bange for, at jeg ikke behøver at investere i 3D hjemme i stuen.

Lige præcis. Samme oplevelse her, fra første sekund mærker man en slags pres på øjnene og fortil ved panden. I sig selv ikke umiddelbart noget voldsomt ubehag, men det kommer efter længere tids beskuelse, i form af træthed og hovedpine. Jeg køber heller ikke 3D hjem til.
Blu-ray
Film
Til top
Onkel Dunkel Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 22-Marts-2010
Sted: Vestfyn, DK
Point: 55
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2010 kl. 22:55

Jeg fik en demo på et 3D fjernsyn 40'' hos Computer City. Bagefter fik jeg kvalme, lige som om jeg var køresyg.. Dette opstod dog først efter ca. et kvarter..

Jeg ved ikke hvad grunden var - mit syn har altid været godt, men vil da opsøge en optiker for at se om resultatet af den undersøgelse jeg fik foretaget for 9 mdr. siden, har ændret sig..
Jeg er 43 og har hidtil aldrig haft problemer med gluggerne..
Til top
Slettet_120331 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 10-Maj-2009
Sted: Danmark
Point: 1123
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2010 kl. 07:14
Jeg har ikke oplevet ubehag som sådan. Kan ikke rigtigt finde ud af om det er mine øjne der har det hårdt eller om bare er fordi jeg generelt ikke er vand til at have briller på men det er i hvert fald dejligt at tage dem af igen når filmen er færdig :)
Til top
danji Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 22-Juli-2009
Point: 384
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2010 kl. 10:47
Oprindeligt skrevet af Onkel Dunkel Onkel Dunkel skrev:

Jeg fik en demo på et 3D fjernsyn 40'' hos Computer City. Bagefter fik jeg kvalme, lige som om jeg var køresyg.. Dette opstod dog først efter ca. et kvarter..

Der kan være andre forhold der gør at man får det dårligt. I virtual reality centeret på AAU har de en 3D panorama, hvor man styrer en flyvetur i real-time. Disse "piloter" bliver trænet i at styre demonstrationen for ellers får folk det dårligt. Og ALLE kan tvinges til kvalme i den demo....tro mig.
Mvh dan.
Til top
Aspagilus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-December-2004
Point: 543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2010 kl. 13:43
Oprindeligt skrevet af Onkel Dunkel Onkel Dunkel skrev:

Jeg ved ikke hvad grunden var - mit syn har altid været godt, men vil da opsøge en optiker for at se om resultatet af den undersøgelse jeg fik foretaget for 9 mdr. siden, har ændret sig..
Jeg er 43 og har hidtil aldrig haft problemer med gluggerne..

Det kan nå at ændre sig en del i løbet af de måneder, jeg behøver bare at tænke på min 63 årige mor der har brugt briller i over 30år. Hun får tjecket synet 1 gang om året hos hendes optiker for at få nye glas til hendes briller, da hendes syn gradvist ændrer sig (nærsynet).
Min far er mere heldig med hans briller, for hans syn har ikke forværret sig de sidste 20 år, han er langsynet.
Til top
MVIN Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 12-Februar-2008
Point: 110
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2010 kl. 13:58
Det er bare ganske alm kører syge :)

Det opstår når det øjet ser, ikke hænger sammen med det som balancecentret i øret mærker. Det er meget forskelligt hvor følsomme folk er, men det kan trænes i et vist omfang.

der er også folk som oplever det når de spiller 1. person shooters el lignende.
Samsung TV - Yousee kable - Pio anlæg
Til top

Besvar Besvar Side  <123

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu