Easterfarm skrev:
Hvad er det PCM som I alle snakker om, og hvordan ved man om ens receiver únderstøtter det? Er klar over min receiver nok er for gammel til at gøre det, men til når jeg skal ud og kigge på en ny? |
Hvis du 5.1 analog indgang, så kan du overføre færdig d/a konverteret PCM og TrueHD fra en Samsung BD-P1400. Desværre er analog lyddelen på sådan en Samsung BD-P1400 ikke noget, at råbe hurra for.
Derudover er der mange aspekter til det med loss-less lyd. Kvaliteten af udstyret har kæmpe betydning.
Jeg har fx haft en Denon AVR-4308 med hjemme på prøve for, at se hvad hvor godt den lød som pre-amp. Fx sammenligning af DTS mod DTS HD Master:
- NAD Master Series M15 (pre-amp)
- Overførsel af lyd via coax (DTS 1.509 kpbs)
- Denon AVR-4308 (pre-amp)
- Overførsel af lyd via HDMI (DTS HD Master)
Selvom det var loss-less lyd som Denon'en havde at arbejde med, så var der slet ingen tvivl om, at lyden var langt bedre når NAD'en var pre-amp. Der betyder forforstærker kredsløb opbygning af volumekontrol mv. alt for meget. Her vandt komprimering og bit-rate ikke over kvaliteten af udstyret.
EDIT: Bare lige så vi har det på rene, så er HD-lyd selvfølgelig bedre end lossy lyd, men der er bare forskellige forudsætninger for, om man får det udbytte af det.
Alene opgradering af Dolby Digital til, at køre fuld 640kbps er KÆMPE forbedring i forhold til DVD. Det betyder udbeskriveligt meget for, hvor komprimere stemmer lyder.
Redigeret af Iron Man - 01-Februar-2008 kl. 19:30