recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > Plasma TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Dybere sort end bjælkerne?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDybere sort end bjælkerne?

Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Firebird Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Marts-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2195
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2010 kl. 14:12
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Korrekt! Og selv mit "nød TV", Et Philips LCD, viser forbavsende sort. Men har slet ikke den Shadow Detail jeg er vant tilTongue
Sjovt, at du lige nævner det. I starten havde jeg sort tone på "mørkest". Så læste jeg Dennis Thomsens indstillinger på nettet, og smuttede ind i noget der hedder ekspertmønster 1, og ændrede sort tone til FRA. Vupti, der kom lige et par gråtoner mere. Det undrer mig at Samsung overhovedet laver forskellige niveauer når der kun er ét rigtigt niveau. Hvad nytter det at man får en smule dybere sort, hvis man mister noget på gråtonerne?

Redigeret af Firebird - 20-August-2010 kl. 14:14
Venlig hilsen Firebird {;-)

Lytter til en del til 3 Doors Down, AC/DC, Billy Idol, Bruce Springsteen, Daughtry, Dire Straits, Evanescence, ZZ Top, og Within Temptation.

JVC X3
?
?
?
?
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Februar-2009
Point: 2032
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2010 kl. 22:15
Oprindeligt skrevet af Firebird Firebird skrev:

Ja det er meget godt, men kan du se detaljerne i nonnens tøj? Altså gradueringer af sort Tongue
Ja da, der er bestemt ikke noget galt med gråtonerne. De er rigtig gode.

Det der slår mig er, at jeg oplever at de sorte ting i billedet som f.eks sort tøj ser ud som de skal, men, med et dybere sortniveau end bjælkerne. De ser mørkegrå ud.

Nu kender jeg ikke versionen af filmen du har, eller dit tv's indstillinger. Men det du beskriver lyder som om dit tv's luminans står lidt for højt, og den version af filmen du har blackcrusher, således at dit tv faktisk viser de informationer der ligger i selve billedet som 'black below black'

Altså to muligheder: Versionen af filmen har faktisk sorte bjælker, men har så også en del blackcrushing og masser af black below black information i selve film billedet som dit tv viser hvis din luminans står for højt i forhold til referencen, eller også er den anden mulig at at dit står dit tv står korrekt i forhold til reference, og den version du har af filmen har ikke sorte bjælker men bjælker der er "above black".

Det er i hvert fald de to mest logiske forklaringer, med mindre der er en eller anden grum og grim signalbehandlig som f.eks dynamisk kontrast aktiveret på TV'et (en billedødelæggende tradeoff teknik der reelt kun er nødvendig på TV med dynamikinsufficiente LCD paneler (LCD/LED TV), og slet ikke bør være taget i brug på ordentlige plasma tv.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2010 kl. 02:40
Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

Ja det er meget godt, men kan du se detaljerne i nonnens tøj? Altså gradueringer af sort Tongue
Ja da, der er bestemt ikke noget galt med gråtonerne. De er rigtig gode.

Det der slår mig er, at jeg oplever at de sorte ting i billedet som f.eks sort tøj ser ud som de skal, men, med et dybere sortniveau end bjælkerne. De ser mørkegrå ud.

Nu kender jeg ikke versionen af filmen du har, eller dit tv's indstillinger. Men det du beskriver lyder som om dit tv's luminans står lidt for højt, og den version af filmen du har blackcrusher, således at dit tv faktisk viser de informationer der ligger i selve billedet som 'black below black'

Altså to muligheder: Versionen af filmen har faktisk sorte bjælker, men har så også en del blackcrushing og masser af black below black information i selve film billedet som dit tv viser hvis din luminans står for højt i forhold til referencen, eller også er den anden mulig at at dit står dit tv står korrekt i forhold til reference, og den version du har af filmen har ikke sorte bjælker men bjælker der er "above black".

Det er i hvert fald de to mest logiske forklaringer, med mindre der er en eller anden grum og grim signalbehandlig som f.eks dynamisk kontrast aktiveret på TV'et (en billedødelæggende tradeoff teknik der reelt kun er nødvendig på TV med dynamikinsufficiente LCD paneler (LCD/LED TV), og slet ikke bør være taget i brug på ordentlige plasma tv.
Jeg tror at det er kunne være fordi bjælkerne var "above black", for jeg har også set musikvideoer hvor bjælkerne endda var meget lysere, men, det kunne selvfølgelig også være det andet. Jeg er ikke ekspert, så det er bare noget jeg har undret mig over nogle gange.

Nej nej, dynamisk kontrast har jeg kun brugt til break in, (in slides). Ellers bruger jeg stort set Dennis Thomsens indstillinger.

Redigeret af Firebird - 21-August-2010 kl. 02:48

Lytter til en del til 3 Doors Down, AC/DC, Billy Idol, Bruce Springsteen, Daughtry, Dire Straits, Evanescence, ZZ Top, og Within Temptation.

JVC X3
?
?
?
?
Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-August-2006
Point: 1371
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2010 kl. 08:44

Nej nej, dynamisk kontrast har jeg kun brugt til break in, (in slides). Ellers bruger jeg stort set Dennis Thomsens indstillinger.
Det kan absolut anbefales at bruge en justerings-DVD eller BD som f.eks. DVE til at indstille sortniveauet (lyssstyrke/brightness), da denne indstilling kan variere meget afh. af omgivelser og tilsluttet udstyr.
/lars
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2010 kl. 13:59
Dennis Thomsen er kommet frem til nogle ret fine indstillinger, (også hvad hvidbalancen angår), så dem bruger jeg bare indtil skærmen får en professionel kalibrering. Jeg har dog lidt mindre lys og kontrast på. Afhængig af lysforholdene i min stue. Farverne er spot on. Det siger mine øjne mig i hvert fald. LOL

Under skærmbeskyttelse (indstillinger) er der noget der hedder "ruller" til break in. Den kører jeg en gang imellem med fuld knald på kontrast og farver. Når jeg så vil se tv skifter jeg bare over på film mode med de gode indstillinger, (uden dynamisk kontrast). Virker fint. Den professionelle kalibrering venter jeg dog med til jeg har fået mit nye anlæg som også skal have en professionel kalibrering.

JVC X3
?
?
?
?
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2010 kl. 22:10
Oprindeligt skrevet af bantam bantam skrev:

Det kan absolut anbefales at bruge en justerings-DVD eller BD som f.eks. DVE til at indstille sortniveauet (lyssstyrke/brightness), da denne indstilling kan variere meget afh. af omgivelser og tilsluttet udstyr.
Forresten, Ekspertmønster 1 er et billede der viser sort, hvid og alle gråtoner. Med de indstillinger jeg kører ser det virkelig godt ud.

JVC X3
?
?
?
?
Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-August-2006
Point: 1371
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2010 kl. 22:22
Smart. Det er sikkert fint til den indbyggede tuner - for andre kilder kan man ikke 100% sikkert regne med den indstilling brightness, man finder på denne måde.
/lars
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-August-2010 kl. 10:27
Til break in har jeg også kørt lidt med de to her: http://www.webapalooza.com/plasma/ Dem kan man bare knalde ned på en USB-stick. Da jeg downloadede dem, kopierede jeg bare billederne fra begge flere gange og smed dem i en enkelt mappe på USB-sticken. Det kan køre i mange timer non-stop. Jeg bruger bare mediaplayer i skærmen. Ingen grund til at brænde en DVD. Wink

Redigeret af Firebird - 22-August-2010 kl. 11:01

JVC X3
?
?
?
?
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-August-2010 kl. 11:14
Oprindeligt skrevet af bantam bantam skrev:

Smart. Det er sikkert fint til den indbyggede tuner - for andre kilder kan man ikke 100% sikkert regne med den indstilling brightness, man finder på denne måde.
Jeg har ikke engang en Blu-ray afspiller...Embarrassed, endnu. Forhåbentligt er den nye Marantz UD7005 lige så god som en Oppo BDP-83SE. Måske endda endnu bedre på lydsiden. Jeg skal også have en ekstern HD-boks med source direct så jeg kan lade en Marantz SR6005 lave hele deinterlacing/opskalering af tv signaleret.

JVC X3
?
?
?
?
Til top

Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu