|
|
Besvar ![]() |
Side <12 |
Forfatter | |||
Firebird ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 14-Marts-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2195 |
![]() |
||
Redigeret af Firebird - 25-Maj-2010 kl. 20:03 |
|||
Venlig hilsen Firebird {;-)
Lytter til en del til 3 Doors Down, AC/DC, Billy Idol, Bruce Springsteen, Daughtry, Dire Straits, Evanescence, ZZ Top, og Within Temptation. JVC X3 ? ? ? ? |
|||
![]() |
|||
xcardman ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-Marts-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 8672 |
![]() |
||
har det lige som nu hvor alle sælger aktier på baggrund af rygter. men kun godt når jeg køber op igen. samt det er gået fra g10 og v10, til alle plasma tv. men trist når sort ikke var særlig godt i forvejen på g10 og v10 Men det er en brøler af panasonic, det kan man ikke komme uden om Men pio er da ikke blevet hvid endnu. ![]() Redigeret af xcardman - 25-Maj-2010 kl. 20:24 |
|||
![]() |
|||
bantam ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 30-August-2006 Status: Offline Point: 1371 |
![]() |
||
Pioneers plasma-TV ser ikke ud til(!) at være berørt af problemet (jf. den forklaring, jeg er citeret for på forrige side) - men jeg kan da lige bidrage med en lille historie, som godt nok er på kanten til at være OT - men ikke desto mindre interessant for diskussionen omkring ældning og automatisk korrektion. Lad os først se på en ældningskurve for et plasma-TV (mærke irrelevant, fremgår heller ikke), hvor der er målt lysudbytte for subcellerne/subpixels (RGB). Jeg har rentegnet graferne ud fra de oprindelige bitmaps - de er sikkert omfattet af ophavsret - så vi nøjes med essensen:
Vi kan se, at specielt de blå subpixels taber evnen til at udsende lys i de første drifttimer - men rød og grøn gør også, blot ikke så markant. Det er efter min opfattelse det, som Panasonic forsøger at korrigere automatisk (Pioneer gør det også - blot med mere succes) i et open-loop-system (uden feedback). B&O bruger for plasma-modellerne med indbygget sensor en closed-loop-algoritme, da de arbejder med reelt feedback fra (måling af) panelet.
I forbindelse med undersøgelse af ældning af OLED (mærke irrelevant, men man kan jo gætte) får vi en tilsvarende ældningskarakteristik:
Vi kan se, at atter er det den blå farve, der ældes hurtigst (og lur mig om vi ikke kommer til at høre om burn-in på OLED...).
MEN: Det er nok så interessant at se, at den blå farve tilsyneladende i perioder forynges!(*) Det sker med al sandsynlighed ikke af sig selv - så mon ikke producenten har gang i en algoritme i stil med den vis ser på Panasonics plasma-TV? Måske fungerer den bedre - men det ser lidt ustabilt ud
(*) Hoppet ved omkring 950 timer er ikke i måledata - det er noget Excels graffunktion laver. Her nøjes vi med at fokusere på de markante hop. Redigeret af bantam - 26-Maj-2010 kl. 19:45 |
|||
/lars
|
|||
![]() |
|||
PhDream ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 28-Februar-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 737 |
![]() |
||
@ bantam: Super info! |
|||
![]() |
|||
hopgreve ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 19-Juni-2007 Sted: Greve Status: Offline Point: 6288 |
![]() |
||
![]() MVH
|
|||
TCL 65C855 | Pioneer VSX832 | TP TUBE 500/200/160 | PANASONIC BD220 | ATV4K
|
|||
![]() |
|||
PhDream ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 28-Februar-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 737 |
![]() |
||
Hahah, jeg er slet ikke i tvivl om, at der nok skal være masser af issues, når OLED engang bliver masseproduceret. |
|||
![]() |
|||
hopgreve ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 19-Juni-2007 Sted: Greve Status: Offline Point: 6288 |
![]() |
||
Det tror jeg du har helt ret i , sikke vi skal diskutere herinde , når der er hele 3 teknologier
![]() MVH
|
|||
TCL 65C855 | Pioneer VSX832 | TP TUBE 500/200/160 | PANASONIC BD220 | ATV4K
|
|||
![]() |
|||
Torben Rasmussen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Flatpanels.dk Oprettet: 06-Februar-2007 Sted: København Status: Offline Point: 4378 |
![]() |
||
Nu agter jeg ikke selv at eftervise dette, men til de der tvivler, så findes der jo telefoner på markedet med OLED-skærme, hvor man kan prøve at benytte den som natteur med tiden konstant lysende midt på displayet...
For de utålmodige, så er her et billede af et AMOLED display, der tydeligvis har haft en ur-widget kørende i toppen.
![]() |
|||
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
|
|||
![]() |
|||
EmilE ![]() Bruger ![]() Oprettet: 20-Marts-2007 Status: Offline Point: 63 |
![]() |
||
Kan denne ældning have betydning for color banding/posterization? Jeg har nemlig oplevet at mit G20 TV har meget mere banding/posterization nu efter det har kørt i cirka 200 timer end det havde de første 100 timer.. Det frustrerer mig rigtig meget, men undrer mig også at dette kan ændre sig så meget. Er det pga. ældning af pixel? Og er det mit TV som der er noget galt med, eller er det noget som er normalt for G20?
|
|||
![]() |
|||
bantam ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 30-August-2006 Status: Offline Point: 1371 |
![]() |
||
Det lyder ikke så sandsynligt, at der er nogen sammenhæng. Posterization er en effekt i det digitale domæne - ældningen er et analogt fænomen.
Der må være noget andet, der er ændret i din opstilling.
Jeg har ikke hørt om det øget posterization som funktion af tiden - men jeg vil meget gerne høre mere, hvis der også er andre kilder, så vi kan grave lidt i det.
|
|||
/lars
|
|||
![]() |
|||
EmilE ![]() Bruger ![]() Oprettet: 20-Marts-2007 Status: Offline Point: 63 |
![]() |
||
Tak for dit svar. Tja, hvis det er indstilling, så er det ikke en brugerindstilling, for der er samme problem uanset hvilken billedprofil jeg vælger (både dem jeg har ændret og dem jeg ikke har ændret). Jeg kan selvfølgelig ikke 100 procent afvise at det hele tiden har været så slemt som det er nu, men er dog rimelig sikker på at det ikke har, da jeg læste om emnet i starten og i et stykke tid kiggede meget efter det uden at finde nogen generende mængde. Og da problemet startede var det ikke fordi jeg var begyndt at lede efter posterization, tværtimod.
|
|||
![]() |
|||
Batphink ![]() Bruger ![]() Oprettet: 09-Februar-2007 Status: Offline Point: 76 |
![]() |
||
Er der nogen konsensus om hvad status quo er ift. dette problem? Er det firmware-fixbart, rettet i nyere modeller - eller skal man som Panasonic-ejer til at glæde sig over den tid man har det "originale" sortniveau på sin skærm?
Jeg står og skal til at skifte mit gamle Sony 40D3000 ud med en plasma, og havde faktisk lagt mig fast på TX-P50G20, men efter at have læst om problemet med stigende sortniveau er jeg ikke sikker på om jeg skal vælge et Samsung i stedet.
What say you?
|
|||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <12 |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |