recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - PAL/NTSC
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketPAL/NTSC

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Kalle_dk Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 02-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 46
Direkte link til dette indlæg Emne: PAL/NTSC
    Sendt: 09-November-2004 kl. 22:20

Jeg har endnu ikke fået gjort min Sony HX900 "kodefri", men påtænker at få det gjort.

Når det så er gjort og jeg vil afspille en region 1 film fra USA, er videosignalet så ikke i NTSC formatet ? Kan recorderen lave dette om til PAL, så mit gamle Phillips TV kan vise billedet ?

Mvh Karl-Erik
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Point: 15694
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2004 kl. 22:36

Hej Karl-Erik

Jeg har et Sony TV fra 1992 som kan vise NTSC, så alder alene gør det ikke

Men som du selv er inde på, så skal dig TV være i stand til at vise NTSC for at det vil virke. Recorderen kan ikke konvertere.

/Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2004 kl. 22:46

OK, Lars. Så er der jo 2 muligheder. Enten køber jeg et nyt TV (Næææææh), eller osse nøjes jeg med at se mine region 1 film på Sony-TV'et i mit hjemmebif-rum ! (jeg har vistnok mindre end 10 region 1 film, så det går an). 

Det var nemmere med min Pioneer Laserdisc (ja, det var der faktisk noget der hed). Den kunne vise "Pseudo-PAL", og så virkede det på mit Phillips TV, men man kan jo ikke vinde hver gang !

PS: Kommer der snart en test af HX900/HX1000 ?

Redigeret af Kalle_dk
Mvh Karl-Erik
Til top
MichaelS Se dropdown menu
--
--
Tidl. redaktør recordere.dk

Oprettet: 11-Marts-2004
Point: 2062
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2004 kl. 00:54

Jeg har nogle vener der har et ret nyt fjernsyn (Model: Bilka) og det kan ikke vise NTSC, så som Lars skriver, det er ikke alderen.

Ja, vi skriver pt på Sony HX900 & HX1000 anmeldelsen Big smile
Jeg har før lovet at den kommer ca 1 december, men mon ikke den kommer lidt før. Jeg vil ikke love det.

Hilsen

Michael Sørensen

mvh MichaelS
Til top
Mr. Burns Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 30-Januar-2004
Point: 65
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2004 kl. 08:30
Min Pioneer 5100 har da et eller andet, med Pal-NTSC, eller er det omvendt?
Til top
tengstedt Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 11-December-2003
Point: 209
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2004 kl. 09:53
Oprindeligt skrevet af Kalle_dk Kalle_dk skrev:

Den kunne vise "Pseudo-PAL

Jep, det samme gjorde min gamle DVD-afspiller.

"Pseudo-PAL" kaldes også PAL-60, hvilket de fleste afspillere konverterer et NTSC-signal til (og som mit TV ikke har det godt med, så der blev returneret mange afspillere i den periode). Et par enkelte DVD-afspillere kan konvertere til "rigtig PAL" aka. PAL-50.

Men de fleste nyerere TV kan modtage et PAL-60 eller et NTSC signal og vise dette, men det er som nævnt ikke nogen garanti at TVet er nyt.

/lbt
Glad Pioneer DVR-520H ejer :)
Nu også glad Sony KLV V32A10 ejer
Mac Mini med Plex - DET spiller!
Endnu et SONY tv anskaffet
Nu også AC RYAN DVR 1TB
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2004 kl. 23:54

Jeg har nu fået kigget lidt mere på diverse menuer i maskinen. Der er et menupunkt, hvor jeg kan vælge mellem PAL og NTSC. Gad vide om recorderen så alligevel kan sende et PAL signal ud til TV'et, når man viser en region 1 /NTSC film, eller om den nægter at "køre" PAL når der vises NTSC ?

Det vil vise sig før eller siden, når den bliver "omkodet", eller hvis andre i dette forum får afprøvet mulighederne før mig.

Mvh Karl-Erik
Til top
1000 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 02-Maj-2004
Point: 159
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-November-2004 kl. 01:21
Findes der en box el. lign. man kan forbinde mellem en DVDafspiller/VHS-maskine og en DVDrecorder som så formaterer fx. en NTSC-DVD til en PAL-DVD og omvendt?
Jeg ved at det er omstændigt osv. men jeg er bare nysgerrig på om sådan en findes?
Mht. videomaskiner, så findes der jo maskiner med indbyggede converter, så det kunne da godt tænkes at noget lign. fandtes med DVDrecordere, ik?
Jeg er klar over at der findes PC-programmer der kan convertere signalet, men her har jeg haft uheldige erfaringer med at lyd og billede var forskudt i det endelige resultat.
Mvh
/1000
Til top
1000 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 02-Maj-2004
Point: 159
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-November-2004 kl. 01:33
http://www.220-electronics.com/
http://www.220-electronics.com/dvd/intrecorder.htm

Hej igen
Jeg tror at jeg fandt svaret selv. DVDrecorderen med titlen CP-INTERNATIONAL 1500 har indbygget PAL-NTSC converter. Det må vel betyde at man kan tilslutte en DVDafspiller til DVDrecorderen og ilægge en NTSC-skive i playeren den og så optage i PAL format på DVDrecorderen, ikke sandt?

Mvh
/1000
Til top
laursen Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
recordere.dk teamet

Oprettet: 02-Januar-2004
Point: 4056
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-November-2004 kl. 11:47

Oprindeligt skrevet af 1000 1000 skrev:

Jeg tror at jeg fandt svaret selv. DVDrecorderen med titlen CP-INTERNATIONAL 1500 har indbygget PAL-NTSC converter. Det må vel betyde at man kan tilslutte en DVDafspiller til DVDrecorderen og ilægge en NTSC-skive i playeren den og så optage i PAL format på DVDrecorderen, ikke sandt?

Det tror jeg nu ikke.

På den side du henviser til står at den vil optage et NTSC eller PAL signal - afhængig af hvilket input der gives. Konverteringen sker altså kun i afspilningen (og her er det formentlig PAL-60 konvertering der vil ske under afspilning af en NTSC disc - altså en NTSC DVD kan godt afspilles og vises på et TV der ikke selv kan håndtere NTSC formatet). Herudover skal du være opmærksom på kopi-spærring (som også nævnes på siden).

Hvorfor ikke blot benytte PC'en til at konvertere dine NTSC film til PAL? (det er gratis, fjerner 3:2 pulldown/telecine hvilket giver mere flydende billede - og så eliminerer det PAL-NTSC afspiller problematikken). Det er selvfølgelig en større 'mundfuld' at sætte sig ind i, men giver i sidste ende det bedste resultat.

/Lars

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu